University of Valencia logo Logo Faculty of Biological Sciences Logo del portal

Projecte "Utilisation Sûre des Antibiotiques au Maroc (USAM)"

  • November 25th, 2025
Projecte “Utilisation Sûre des Antibiotiques au Maroc (USAM)

El projecte “Utilisation Sûre dones Antibiotiques au Maroc (USAM): lluita contra lessuperbacterias i divulgació sobre l'ús correcte/prudent dels antibiòtics en l'àrea de Fès-Meknès (el Marroc)” està coordinat per la professora Belén Fouz i el professor Sergi Maicas, els dos adscrits a la Facultat de Ciències Biològiques de la Universitat de València i pel professor Ismail Moukadiri en la Universitat EuroMediterranea de Fes.

El problema de les resistències antimicrobianes (RAM) representa actualment una de les majors amenaces per a la salut global, especialment en països amb menys recursos o amb sistemes sanitaris vulnerables. Amb l'objectiu de contribuir a la sensibilització sobre este problema, la Universitat de València (UV) i la Universitat Euromediterrània de Fes (UEMF) van posar en marxa en 2024 un programa de conscienciació impulsat des del Grup d'Innovació Docent MICROMÓN-UV (GCID23_2580699). El projecte, finançat en la VII Convocatòria de Projectes de Cooperació al Desenrotllament de la UV (2024) a través del Vicerectorat de Sostenibilitat, Cooperació i Vida Saludable, ha consistit en la formació de nous monitors i monitores en la UEMF, mitjançant sessions teòriques i pràctiques en laboratori, per a realitzar intervencions en escoles d'educació secundària (liceus). Esta capacitació els ha permés adquirir l'autonomia necessària per a desenrotllar activitats de divulgació i sensibilització sobre les RAM en el seu entorn, amb el suport de professorat i alumnat de doctorat de la UEMF. L'estudiantat participant ha pogut conéixer de primera mà l'impacte sanitari i socioeconòmic de les RAM, a més de familiaritzar-se amb metodologies experimentals senzilles. La missió realitzada entre el 21 i el 24 de novembre va culminar amb una sessió de clausura en les instal·lacions de la UEMF, que va reunir l'equip de les dos universitats juntament amb representants dels liceus de Fès i Meknès implicats en el projecte. Coincidint amb la Setmana Internacional de Conscienciació sobre la RAM (WAAW), es va inaugurar a més una exposició temàtica vinculada al projecte.

El projecte “Utilisation Sûre dones Antibiotiques au Maroc (USAM): lluita contra les superbacterias i divulgació sobre l'ús correcte/prudent dels antibiòtics en l'àrea de Fès-Meknès (el Marroc)” és una iniciativa conjunta de la Universitat de València i la Universitat Euromediterrània de Fes, finançada pel Vicerectorat de Sostenibilitat, Cooperació i Vida Saludable, i derivada dels programes internacionals SWI-Tiny Earth-micromón i Divulsuperbac.

Images: