càtedres institucionalsUniversitat de València Logo del portal

La Càtedra DEBLANC imparteix un curs en Castelló sobre estratègies de frau i blanqueig de capitals

  • 3 de juny de 2019
Image de la noticia

El passat 31 de maig va tindre lloc en la Ciutat de la Justícia de Castelló el curs “Estratègies de Frau i Blanqueig de Capitals”, impartit per la Càtedra d’aplicació de metodologies estadístiques, econòmiques i d’aprenentatge automàtic per a la detecció de delictes financers i blanqueig de capitals (Càtedra DEBLANC) de la Universitat de València, en conveni amb la Conselleria de Justícia, Administració Pública, Reformes Democràtiques i Llibertats Públiques de la Generalitat Valenciana.

El curs fou impartit per la Dra. Elena Badal Valero, investigadora junior de la Càtedra i especialista en Comptabilitat Forense i Blanqueig de Capitals. En primer lloc es va fer un repàs a les estratègies tradicionals de frau i blanqueig de capitals, com ara el "pitufeo" o els jocs d’atzar, per a seguidament passar a les estratègies realitzades en internet sobre béns electrònics o inclús jocs en línia.

En segon lloc es tractaren les Operacions Financeres a través de les institucions financeres tradicionals, els paradisos fiscals i els nous mitjans de pagament. S’introduí el concepte de cripto-divisa o cripto-actiu, establint com a exemple el "bitcoin" i tota la plèiade de cripto-monedes que han sorgit al seu voltant i que són utilitzades amb assiduïtat per al frau i el blanqueig de capitals. En aquest sentit, està previst realitzar un curs únicament sobre aquesta nova realitat que dificulta la tasca de la justícia, perquè és completament opac a la identificació dels propietaris dels cripto-actius.

El curs es va impartir en doble sessió de matí i de vesprada, amb una important assistència de jutges, magistrats i fiscals de la província de Castelló.