càtedres institucionalsUniversitat de València Logo del portal

Pròxima Microcredencial Universitària en Plàstics i Educació Ambiental: Capacitant a Docents per al Segle XXI

  • Càtedra AIMPLAS - UV
  • Unitat Web i Màrqueting
  • 5 de març de 2025
Xiquet i xiqueta experimentant amb plàstic i química STEM

La Universitat de València (UV) i l’Institut Tecnològic del Plàstic AIMPLAS anuncien la 1ª Edició de la Microcredencial Universitària en Plàstics i Educació Ambiental, un curs formatiu dirigit a docents que desitgen actualitzar els seus coneixements sobre els plàstics, el seu impacte ambiental i la seua gestió sostenible.

Dades generals

  • Nombre de crèdits: 3 crèdits ECTS
  • Preincripció al curs: Fins el 21/03/2025
  • Data d'inici: maig 2025
  • Data finalització: juliol 2025
  • Matrícula: Este curs està cofinançat pel Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades a través del Plan Microcreds, pel que compta amb una bonificació del 70% del preu d'inscripció. D'esta forma, el preu final de la inscripció es de 84,60 € per estudiant.
  • Modalitat online asíncrona. Cmbinarà sessions teòriques amb activitats pràctiques, promovent una metodologia participativa i innovadora..

 

Preinscripció i més informació

Perquè no et quedis sense la teva plaça i puguis rebre un avís de l'inici del procés d'inscripció, pots preinscriure't en el següent enllaç

Per a obtindre més informació sobre el curs i el procés d'inscripció, es recomana mantindre atenció a les publicacions en el web de microcredencials (www.uv.es/microcredencialsuv) de la Universitat de València.

 

Requisits d'accés

Per a inscriure's, és necessari complir els següents criteris:

  • Ser professorat d'Educació Primària, Secundària o Formació Professional, o
  • Posseir el títol de Màster en Educació Secundària, el Certificat d'Aptitud Pedagògica (CAP) o estar matriculat/a en una titulació que condueixi a aquestes professions, o equivalents.
  • Tindre entre 25 i 64 anys a l'inici del curs.

La microcredencial admetrà fins a 50 participants que compleixin els requisits d'accés i el perfil d'ingrés. Davant igualtat de condicions, es tindrà en compte l'ordre d'inscripció, tenint prioritat les persones que abans s'hagin inscrit.

 

Objectius del curs

Aquesta formació té com a principal objectiu proporcionar al professorat d'educació preuniversitària coneixements teòrics i pràctics sobre els plàstics, per a dotar-los d'eines que els permetin actualitzar els continguts de les assignatures científiques i tècniques dels seus centres.

Amb això, els objectius específics del curs són:

  • Oferir coneixements sobre els tipus de polímers, les tècniques de fabricació i processament de plàstics, les seves aplicacions, el seu tractament i el seu impacte ambiental.

  • Facilitar informació actualitzada sobre les últimes tendències en nous plàstics, sostenibilitat, reciclatge i normativa en aquest camp.

  • Proporcionar recursos didàctics que impulsin l'aprenentatge, fomentin el pensament crític i promoguin la consciència ecològica entre l'estudiantat.

  • Posicionar als i les docents com a líders de l'educació ambiental en els seus centres, promovent pràctiques sostenibles i l'ús responsable dels plàstics, de forma  alineada amb els objectius de desenvolupament sostenible.

 

Programa

La microcredencial està estructurada en tres mòduls d'assignatures obligatòrias:

  1. Context i  introducció als materials plàstics
    • Estudi de l'evolució, classificació i propietats dels polímers. Coneixement de les tècniques de fabricació i processament de plàstics, amb un enfocament en els seus impactes mediambientals, socials i econòmics. Proporció de les bases per a comprendre la problemàtica dels plàstics i la seva relació amb el canvi climàtic i la contaminació ambiental.

  2. Tendències: matèries primes, processos i legislació
    • Anàlisi de les innovacions en matèries primeres sostenibles, processos de producció i reciclatge. Presentació del marc legislatiu nacional i internacional relacionat amb els plàstics. Foment del coneixement de les tendències globals en economia circular i la regulació ambiental.
  3. La sostenibilitat a través de bones pràctiques i dinàmiques d'aula
    • Disseny d'estratègies pedagògiques per a fomentar la sostenibilitat mitjançant activitats pràctiques, projectes educatius i dinàmiques escolars.
    • Promoció de l'adopció de bones pràctiques ambientals i la integració de l'educació ambiental com a eix transversal en l'ensenyament secundari.

 

Direcció

  • Alicia Monleón Ventura. Professora Ajudant Doctora. Departament de Química Orgànica. Universitat de València.
  • Serafín García Navarro. Responsable del Departamento de Formación. AIMPLAS.

 

Professorat

  • José David Badía Valiente. Professor Titular d'Universitat. Departament d’Enginyeria Química. Universitat de València.
  • Óscar Gil Castell. Professor Ajudant Doctor. Departament d’Enginyeria Química. Universitat de València.
  • Rafael Muñoz Espí. Professor Titular d'Universitat. Departament de Química Física. Universitat de València.
  • Alicia Monleón Ventura. Professora Ajudant Doctora. Departament de Química Orgànica. Universitat de València.
  • Sonia Albeín. Responsable del Departamento de Economía Circular y Medio Ambiente. AIMPLAS.
  • Sandra Ramos. Técnica investigadora. Departamento de Economía Circular y Medio Ambiente. AIMPLAS.
  • Serafín García Navarro. Responsable del Departamento de Formación. AIMPLAS.

 

Metodologia

La microcredencial ofereix els seus continguts a través de la plataforma de formació, per la qual cosa la metodologia del curs se centrarà en un aprenentatge autogestionat en el qual l'estudiantat podrà realitzar les sessions de manera en línia asíncrona i podrà avançar al seu ritme de forma adaptada als seus horaris. Els continguts es proporcionaran en forma de presentacions, documents, articles i enllaços a webs, que es complementaran amb material audiovisual com a vídeos, animacions o infografies. A més, es plantejaran qüestionaris i activitats durant el curs que permetin la integració dels continguts teòrics per a dotar d'un enfocament pràctic a la formació. D'altra banda, s'obriran canals com a fòrums de discussió i tutories amb l'objectiu de compartir idees, experiències i recursos docents, així com dubtes sobre les assignatures i les activitats.

L'avaluació dels mòduls i l'avaluació global del curs es basarà en la realització de tests d'autoavaluació i en activitats addicionals com la presentació d'infografies.

 

Resultats d'aprenentatge

Els resultats d'aprenentatge que s'adquiriran són:

  • Coneixements:
    • Comprendre els conceptes fonamentals sobre els plàstics i polímers: Tipus de plàstics, obtenció, propietats, aplicacions, cicle de vida, impactes ambientals i socials associats a la seva producció i consum.
    • Identificar els conceptes clau sobre sostenibilitat i economia circular: Conceptes, impacte ambiental dels plàstics, estratègies per a la seva reducció, alternatives sostenibles i models d'economia circular.
    • Interioritzar la legislació i normatives: Marc legal nacional i internacional relacionat amb la gestió de residus plàstics, reciclatge, ecodisseny i ecoetiquetatge.
    • Conèixer tendències en innovació i tecnologies emergents en la producció i gestió de plàstics: Nous materials, tecnologies de reciclatge avançades i solucions innovadores per a la gestió dels plàstics, per a fomentar l'interès dels estudiants per la recerca científica i la sostenibilitat.
       
  • Habilitats:
    • Ser capaç de dissenyar pràctiques sostenibles en el seu ensenyament: Creació d'activitats pràctiques i projectes per a l'aula per a abordar el tema dels plàstics que permetin als estudiants comprendre els conceptes clau i desenvolupar habilitats de pensament crític.
    • Integrar recursos didàctics actualitzats: Selecció i ús de materials didàctics adequats, com a vídeos, infografies, simulacions i experiments, per a fer més atractiva i comprensible la temàtica.
       
  • Competències:
    • Adquirir sensibilització ambiental: Desenvolupament d'una consciència crítica sobre l'impacte ambiental dels plàstics i la importància d'adoptar hàbits de consum responsables.
    • Expressar els coneixements adquirits amb un llenguatge adequat: Capacitat per a comunicar de manera clara i concisa els coneixements adquirits als estudiants, utilitzant un llenguatge adequat a la seva edat i nivell.
    • Desenvolupar pensament crític sobre la importància i l'ús responsable dels plàstics: Foment de la capacitat d'analitzar informació, avaluar arguments i prendre decisions informades sobre temes relacionats amb els plàstics i la sostenibilitat entre l'estudiantat.
    • Mostrar apoderament per al canvi: Desenvolupament d'habilitats  per a promoure el canvi i l'acció en la comunitat escolar i més enllà.

 

Financiación UE Ministerio España GVA NextGeneration Universitat València
Finançament

 

Logo Cátedra AIMPLAS UV Universitat de València
Logo Càtedra AIMPLAS UV