UVCulturaUV Logo del portal

LES JOIES DE BERNAL

 

 

 

 

Durant els anys 70, la col·lecció Joyas Literarias Juveniles de l'Editorial Bruguera es va convertir en el primer contacte amb la literatura clàssica de la majoria dels xiquets i xiquetes d'aquest país. Les quasi tres-centes adaptacions al còmic signades per extraordinaris guionistes i dibuixants van suposar per a molts i moltes el descobriment de Juli Verne, Emili Salgari, Karl May, Daniel Defoe o Charles Dickens, per només citar alguns noms d'una immensa llista. Una col·lecció que es va gravar a foc en la memòria col·lectiva tant per la increïble qualitat de les adaptacions com per les inoblidables portades d'Antonio Bernal Romero (Hospitalet de Llobegrat, 1924-2013). El seu estil d'exquisida perfecció era ben conegut en les portades de sèries tan famoses com les edicions de Trueno Color, Jabato Color i El Corsario de Hierro, sempre plenes de dinamisme i acció, però en les portades de les Joyas Literarias brillava encara més, demostrant l'esbalaïdora facilitat amb la qual triava l'escena perfecta que representava l'obra literària a la qual donava pas. El seu exquisit realisme, el perfecte equilibri de les paletes triades i, sobretot, aqueixa vida i dinamisme que el seu traç contenia dotava a les seues il·lustracions d'una inusual força narrativa que obligava a endinsar-se en aqueix clàssic que la seua portada anunciava. La seua labor com portadista va ser reclamada no sols des d'Espanya, sinó des de tota Europa i els EUA, consolidant-se no com un dels autors més prolífics del nostre país amb milers de portades, sinó com una referència i influència decisiva per a tota la generació de grans portadistes que, des d'Espanya, van crear escola en les revistes americanes dels anys 70.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

L'exposició Les joies de Bernal recull una xicoteta selecció d'aquestes autèntiques joies de la il·lustració, perfecta demostració del seu immens art i la seua potència visual.