University of Valencia logo Logo Doctoral Programme in Social Sciences Logo del portal

Un dels principals factors que influeixen en el treball del doctorand és la satisfacció que puga sentir en el procés de desenvolupament de la seua investigació. Les principals necessitats que tenen s'arrepleguen en els següents punts:

  • Guia adequada en la recerca de literatura.
  • Guia adequada en la selecció del tema d'investigació i el seu refinament
  • Consell i recolze en la determinació de plans per al futur.
  • Integració en la comunitat acadèmica.

Per tant si el director/a vetla perquè es complisquen de forma satisfactòria els ítems anteriors es podrà dir que aquest ha fet un bon treball. No obstant això, s'ha de tenir en compte que no hi ha una recepta que puga quantificar com de bé s'ha realitzat aquest treball. Per exemple s'ha de considerar la manera d'ésser del doctorand per a tractar-lo d'una forma o altra i s'ha de modificar la manera d'actuar en funció de l'estat de desenvolupament de la tesi. Addicionalment també influeix notòriament en el suport de la institució en les tasques d'adreça de tesi.

És per això pel que moltes vegades el procés d'adreça es va fent sobre la marxa a mesura que van sorgint diferents inquietuds o dubtes sobre les metes que es poden aconseguir; dubtes sobre si el mètode de supervisió és l'adequat, sobre el reforç cap a les coses que el doctorand pensen que són irrellevants, sobre com combatre la falta d'atenció i sobre com actuar quan se sent la necessitat d'estar o bé més damunt del doctorand o bé de donar-li més llibertat. És habitual per tant que en algun moment en el procés d'investigació i de tutela apareguen tensions, de les quals les més habituals són:

  • Sensació de mandat i de dependència recíproca
  • Necessitat d'ésser i guanyar-se la independència
  • Preocupacions, problemes i dolents entesos que no ixen a la llum

En aquest moment, el consell que se'ls dóna tant als directors com als alumnes és que cal tenir en compte que el director no sempre ha de tractar d'aconseguir la satisfacció del doctorand. No es realitza una millor supervisió quant més content tenim al nostre doctorand o quan vam arribar al peu de la lletra els objectius marcats per la institució. Per exemple quan apareixen situacions conflictives que causen cert grau de tensió també poden ser alhora molt productives.