Logo de la Universitat de València Logo Estructura de Recerca Interdisciplinar de Lectura Logo del portal

L'elaboració i l’edició de textos en “Lectura Fàcil” així com la proliferació de clubs de “Lectura Fàcil” és la conseqüència de l'existència d'un sector de la població els nivells lectors de la qual, dins de la diversitat, no estan equiparats al nivell estàndard dels textos acadèmics, escolars, administratius, informatius o fins i tot divulgatius i lúdics. És el cas de persones, nens i adults, amb discapacitat intel·lectual, persones procedents d'altres països o regions que llegeixen en una segona llengua o persones amb baix nivell d'alfabetització.

 

Logo Lectura Fácil Europa & Associació Lectura Fàcil (Espanya)
Presentació de les Jornades
en format "Lectura Fàcil"

 

Així, l'accés a la informació, vist com un dret per la Convenció de les Nacions Unides (Art. 9), passa, entre altres accions com l'entrenament individual de les s competències lectores, per adaptar els continguts textuals als nivells dels seus usuaris fins que aquestos vagen adquirint autonomia, acció que s'ha etiquetat amb el terme de “Lectura Fàcil”.

Motivades per aquestes premisses, les “Jornades de Lectura Fàcil” s'enquadren, per tant, dins d'una de les línies de treball prioritàries destacades en el Pla Valencià de Foment del Llibre i la Lectura (PVLL) de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport de la Generalitat Valenciana al febrer de 2017.

Les Jornades pretenen reunir representants d’entitats de referència en diferents sectors, nacionals i internacionals, de la “Lectura Fàcil” com són les associacions de personas amb discapacitat, les biblioteques, les institucions educatives, les entitats  dedicades a la investigació, la innovació i el desenvolupament tecnològic, les editorials o els mitjans   de comunicació amb la finalitat d’identificar necessitats, descriure experiències, proporcionar estàndards i formació i dissenyar reptes en aquesta àrea.

L’ERI Lectura de la Universitat de València (https://www.uv.es/lectura/), com a centre de recerca de referència en l'àmbit de la competència lectora en la Comunitat Valenciana, ha acceptat el repte de dissenyar el programa de continguts d'aquestes Jornades plantejat per la Subdirecció General del Llibre, Arxius i Biblioteques de la Generalitat Valenciana. Els Centres de Formació, Innovació i Recursos Educatius (CEFIREs) d'Educació Inclusiva i de Plurilingüisme col·laboren en l'organització i la gestió d'assistents a aquestes Jornades.

Les Jornades, de dos dies de durada, van dirigides a professionals de l'àmbit educatiu i serveis socials, dinamitzadors de biblioteques i associacions que tinguen interés a conéixer el present i el futur del fenomen de la “Lectura Fàcil”, conéixer els  estàndards i l’estatus normatiu, iniciar-se en la formació de les competències bàsiques i aportar idees i reptes per a la pràctica i la investigació en aquest àmbit.

 

Inma Fajardo,  Vicenta Ávila,  Antonio Ferrer y Gemma LLuch
Comité de continguts de l’ERI Lectura, Universitat de València