L'ERI Lectura és una estructura d'investigació creada a la Universitat de València per a promoure la investigació en lectura i difondre els resultats d'investigació dels grups que la componen. Està formada per investigadors de reconegut prestigi internacional de les universitats de València, Salamanca, Oviedo, País Basc, Saragossa i Barcelona. L'ERI Lectura ha desenvolupat productes tecnològics per a investigar, avaluar i millorar la competència lectora. L'ERI Lectura combina investigació de laboratori amb instrumental sofisticat d'anàlisi de processos lectors i investigació aplicada en situacions habituals de lectura.
L'ERI Lectura promou un programa de doctorat en Lectura i Comprensió a les universitats de Salamanca i València. També col·labora amb institucions, organismes i empreses dedicades a la lectura.
Les línies d'investigació destacades són les següents:
- Processos de lectura en idiomes alfabètics i no-alfabètics
- Lectura en persones amb discapacitats
- Dislèxia
- Neuropsicologia de la lectura
- Lectura en entorns tecnològics
- Promoció de la lectura des de la web 2.0
- Ensenyament de la competència lectora
- Literatura, lectura i escriptura
- Comprensió lectora i discapacitat intel·lectual i auditiva
Estes línies es desenrotllen des dels diversos Grups d'Investigació que componen l'ERI Lectura
- Neurociència cognitiva i lectura - READit (GIUV2016-316)
- Literatura, Societat i Educació - LISE (GIUV2023-588)
- Psicotext – Psicotext (GIUV2016-288)
- Lectura Digital i estudis metaanalítics en educació - LED (GIUV2023-577)
- Ergonomia cognitiva: atenció i lectura - ATENLEC (GIUV2023-573)
- Desenvolupament de la lectura i el llenguatge en població atípica - ATYPICAL (GIUV2023-587)
- Aprendizaje, Instrucción y Análisis de la Práctica Educativa (USAL).