Logo UVGrau en FísicaFacultat de Física Logo del portal

Mary K. Gaillard, pionera de la física teòrica, imparteix una conferència a la Universitat de València

• Fundació Parc Científic
  • 11 de març de 2019
Mary K. Gaillard

La investigadora nord-americana Mary K. Gaillard ofereix una xarrada dijous 14 de març a la Biblioteca de Ciències de la Universitat (Campus de Burjassot), on explicarà la seua trajectòria científica en un món dominat per homes. La conferència s'emmarca dins el cicle “Si elles van poder, tu també”, finançat per la Fundació Ramón Areces amb el suport de la Facultat de Física i de l'Institut de Física Corpuscular (UV-CSIC).

Mary K. Gaillard és una dona singular. Va ser la primera física en la Universitat de Califòrnia en Berkeley i la primera a guanyar el prestigiós premi Sakurai de la Societat Americana de Física. El títol de la seua biografia, “A singularly unfeminine profession (Una professió singularment poc femenina)”, resumeix el panorama que va trobar en la física teòrica. En la seua xarrada, la investigadora nord-americana parlarà de la seua trajectòria científica en un món dominat per homes.

Quan Mary K. Gaillard es va convertir en la primera dona en la Facultat de Física de la Universitat de Califòrnia en Berkeley, l’any 1981, ja tenia una important carrera a la seua esquena, desenvolupada durant les dècades de gestació del Model Estàndard de Física de Partícules, la teoria que descriu l'Univers visible. Formada a la Universitat de Hollins (Virgínia, els EUA) i a la de Columbia, es va doctorar a la Universitat de París l’any 1968, on va arribar junt amb el seu marit, el també físic Jean Marc Gaillard, amb qui va tindre tres fills. Va ser investigadora del Centre Nacional per a la Recerca Científica francés (1964-1981) i investigadora associada a la Divisió Teòrica del CERN.

Mary Katharine Gaillard (Nou Brunswick, els EUA, 1939) va contribuir, amb els seus treballs al costat de Benjamin W. Llig, a calcular la massa del quark charm (encant), confirmada pels descobriments realitzats al novembre de 1974 per Burt Richter i Samuel Ting en els laboratoris SLAC i Brookhaven, respectivament. Tots dos van guanyar el Nobel per aquestes troballes. Mary Kay, com l'anomenaven els seus pares, va treballar amb físics com John Ellis, amb qui va realitzar els primers estudis teòrics sobre el bosó de Higgs que es descobriria en el CERN en 2012. En 1977, va calcular la massa d'un nou quark, el bottom, poc abans del seu descobriment.

Aquesta trajectòria li va valdre el premi J. J. Sakurai de física teòrica de partícules de la Societat Americana de Física (1993), sent la primera dona a obtindre’l. Mary K comptarà en la seua xarrada en la Universitat, davant una audiència formada per estudiants de grau i investigadors, la seua experiència en un camp dominat pels homes: segons un informe que ella mateixa va escriure en 1980, poc abans de tornar als Estats Units, només el 3% dels llocs científics del CERN estaven ocupats per dones. La proporció ha millorat en aquests anys, però la Física continua sent un dels camps de la ciència amb menor presència de dones (al voltant del 20% del personal científic a Espanya). I la situació és encara pitjor en física teòrica.

Motivar les estudiantes i joves investigadores a continuar amb la carrera científica mitjançant exemples com el de Mary K és l'objectiu de “Si elles van poder, tu també”, un cicle de conferències posat en marxa per la professora del Departament de Física Teòrica de la Universitat de València i investigadora de l’IFIC Gabriela Barenboim. Aquesta iniciativa està finançada per la Fundació Ramón Areces, i compta amb el suport de la Facultat de Física i de l'Institut de Física Corpuscular (IFIC, CSIC-Universitat de València) a través del seu programa de Centre d'Excel·lència ‘Severo Ochoa’. Cada dos mesos, destacades investigadores en física teòrica comparteixen la seua experiència, en un cicle que ja ha portat a València a figures com Katherine Freese i Bonnie Fleming.

Més informació:

Cicle “Si elles van poder, tu també”

Conferència Mary K. Gaillard: “A singularly unfeminine profession”

Lloc: Saló d'Actes de la Biblioteca de Ciències. Campus de Burjassot. Universitat de València.
Data i hora: Dijous, 14 de març. 12.30 hores