Logo de la Universitat de València Logo Institut Universitari de Creativitat i Innovacions Educatives (IUCIE) Logo del portal

Jornades d'Històries de Vida en Educació. Les persones i els nous materialismes en la construcció de relats

  • 18 d’abril de 2024
Image de la noticia

Els pròxims dies 18 i 19 d'abril de 2024 tindrà lloc la novena edició de les “Jornades d'Històries de Vida en Educació”en el MuVIM Museu Valencià de la Il·lustració i la Modernitat (C/ De Quevedo, 10. 46001. València), organitzades pel grup d'investigació CREARI de l’IUCIE.

S'aprofundirà en el paper que les persones exercixen en les històries de vida i per això el títol de les jornades és “Històries de Vida en Educació. Les persones i referents en la construcció de relats”. Es planteja esta temàtica com a eix de la trobada, perquè les històries de vida es vinculen sovint a més d'una persona i perquè les referències artístiques, musicals, científiques, tecnològiques, cinematogràfiques poden ser posibilitadores de formes de narració. Esta proposta permetrà avançar en aportacions d'anteriors jornades com les polítiques de la representació, els modes de narrar(es), la relació amb l'altre que ens regala la seua història, la reconstrucció del viscut, la relació entre imatges i relats, o el paper de les estratègies visuals.

D'acord amb el plantejament metodològic i ètic seguit en anteriors edicions, la dinàmica de treball estarà basada en el diàleg obert i franc sobre els treballs presentats, afavorint el debat públic i la reflexió compartida. Els treballs presentats s'articularan entorn de quatre eixos:

•        Les persones que es creuen en les històries de vida. Quin tipus d'informació oferixen les famílies, amistats, estudiants de les persones sobre les quals es relata una història de vida? Com es pot implicar altres persones en la construcció de relats? Com es col·labora en els encreuaments amb altres persones?

•        Les materialitats com a dispositius d'incorporació d'influències en les històries de vida. Com s'introduïxen els referents artístics, arquitectònics, musicals, cinematogràfics, tecnològics, científics en les històries de vida? Quin paper tenen les icones, herois, heroïnes, déus, deïtats, influencers, o éssers de fantasia en les històries de vida? Fins a quin punt són importants en les històries de vida les persones no conegudes físicament? Quines característiques dels referents es transferixen a les vides relatades?

•        Les associacions, agrupacions i col·lectius com a desencadenants de trobades i històries compartides. Posar biografies en context com a relació amb altres persones Com es contextualitza una història de vida des de la pluralitat? Com influïx el col·lectiu en les històries de vida particulars? Com és la història de vida compartida per un grup o comunitat educativa? Quines estratègies trobem per a abastar històries de vida d'associacions, agrupacions, classes o altres col·lectius? Quines formes trobem per a compartir les històries de vida en trobada amb altres persones?

•        Les persones absents que es fan presents en les històries de vida. Reflexionant sobre el procés de recuperació de narratives oblidades Reinterpretant els silencis o buits d'informació. Prenent consciències de les pèrdues, morts, exilis, censures. Quins arxius, textos, gravacions, àudios van deixar al nostre abast persones amb les quals no podem tindre un contacte físic?

El termini per a l'enviament de propostes de comunicacions acaba l'1 de febrer.

Inscripció i comunicacions

Més informació

Programa