Logo de la Universitat de València Logo Institut Universitari de Creativitat i Innovacions Educatives (IUCIE) Logo del portal

El projecte ANDANA se centra en investigar com les accions artístiques i culturals poden convertir-se en ferramentes eficaces per a canalitzar les veus infantils i fomentar la seua inclusió social en contextos de crisis i emergència. En un marc global de creixents desigualtats i desafiaments com el canvi climàtic, conflictes armats i desastres naturals, la infància, com a col·lectiu vulnerable, enfronta limitacions significatives per a expressar les seues necessitats i participar activament en la societat. Les situacions d'emergència amplifiquen estes vulnerabilitats, relegant als xiquets i xiquetes a una posició d'invisibilitat en la presa de decisions. Les arts oferixen un llenguatge universal, simbòlic i accessible que transcendix les barreres comunicatives tradicionals, permetent-los expressar emocions, comprendre situacions complexes i participar en processos democràtics des d'una perspectiva inclusiva.
Acrònim

ANDANA

Codi referència

PID2024-158826OB-I00

Descripció

L'objectiu del projecte és proporcionar una comprensió, des de la creació de coneixement artístic, de com les crisis externes afecten les experiències de vida en les poblacions d'escolars d'educació infantil i primària; establint un Manual i Kit d'actuació mitjançant accions artístiques per a la mediació desenrotllada per educadors en cas d'activació de protocols de protecció de la infància davant situacions de crisis i emergències sobrevingudes, per a garantir en el futur la participació democràtica de la ciutadania infantil, així com l'escolta i resposta efectiva a les seues veus. Es fomenta la col·laboració amb institucions socioculturals, com a museus, biblioteques i espais comunitaris, per a legitimar i amplificar les veus infantils en l'àmbit cultural. La metodologia del projecte combina un enfocament mixt que integra investigació educativa basada en les arts, investigació de disseny i assajos experimentals en cinc escoles d'Educació Infantil i Primària. En estes fases s'utilitzaran referents i tècniques artístiques contemporànies per a fomentar la creativitat infantil. Paral·lelament, es realitzaran anàlisis qualitatives i quantitatives de les creacions infantils i de la percepció les comunitats educatives involucrades, per a validar les ferramentes dissenyades i assegurar el seu impacte a llarg termini. Entre els resultats esperats destaquen la creació de ferramentes pedagògiques innovadores, la validació de metodologies artístiques inclusives i la sensibilització social. Contribuint a enfortir la resiliència emocional i social dels menors, empoderant-los com a participants actius en processos democràtics, fins i tot en situacions adverses. A més, la divulgació dels resultats mitjançant exposicions artístiques, cursos de formació docent i publicacions científiques permetrà transferir el coneixement generat a un públic ampli, promovent la seua replicabilitat en altres contextos culturals i geogràfics. L'equip investigador està compost per persones expertes en Belles Arts i Educació Artística pertanyents a cinc universitats públiques (UV, UPV, UJI, UM, UMH), amb una àmplia experiència en projectes interdisciplinaris, innovació educativa i cooperació cultural. Esta proposta s'alinea amb els Objectius de Desenrotllament Sostenible 4, 10, 13 i 16, promovent una educació inclusiva, la reducció de desigualtats i la resiliència enfront de desafiaments globals, i contribuïx a posicionar a Espanya com a referent en l'ús de les arts per a la inclusió infantil en contextos de crisis.

Investigadors principals:
  • Alonso Sanz, Maria Amparo
  • PDI-Titular d'Universitat
Veure fitxa
Equip de treball UV
  • Ramon Camps, Ricard
  • PDI-Titular d'Universitat
Veure fitxa
  • Chireac, Silvia Maria
  • PDI-Titular d'Universitat
  • Coordinador/a de Mobilitat
  • Coordinador/a Curs
Veure fitxa
Equip de treball no UV

Leonardo Gómez Haro

Jaime Chornet Roig

Sara Vilar García

Laura Boj Pérez

Bibiana de la Soledad Sánchez Arenas

Elia Torrecilla Patiño

María Vidagañ Murgui

Data d'inici
2025 Setembre
Data de finalització
2028 Agost
Entitats finançadores:

Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats. Projectes de generació de coneixement 2024

Tipus projecte
  • AGE - Projectes de generació de coneixement