ANDANA
PID2024-158826OB-I00
L'objectiu del projecte és proporcionar una comprensió, des de la creació de coneixement artístic, de com les crisis externes afecten les experiències de vida en les poblacions d'escolars d'educació infantil i primària; establint un Manual i Kit d'actuació mitjançant accions artístiques per a la mediació desenrotllada per educadors en cas d'activació de protocols de protecció de la infància davant situacions de crisis i emergències sobrevingudes, per a garantir en el futur la participació democràtica de la ciutadania infantil, així com l'escolta i resposta efectiva a les seues veus. Es fomenta la col·laboració amb institucions socioculturals, com a museus, biblioteques i espais comunitaris, per a legitimar i amplificar les veus infantils en l'àmbit cultural. La metodologia del projecte combina un enfocament mixt que integra investigació educativa basada en les arts, investigació de disseny i assajos experimentals en cinc escoles d'Educació Infantil i Primària. En estes fases s'utilitzaran referents i tècniques artístiques contemporànies per a fomentar la creativitat infantil. Paral·lelament, es realitzaran anàlisis qualitatives i quantitatives de les creacions infantils i de la percepció les comunitats educatives involucrades, per a validar les ferramentes dissenyades i assegurar el seu impacte a llarg termini. Entre els resultats esperats destaquen la creació de ferramentes pedagògiques innovadores, la validació de metodologies artístiques inclusives i la sensibilització social. Contribuint a enfortir la resiliència emocional i social dels menors, empoderant-los com a participants actius en processos democràtics, fins i tot en situacions adverses. A més, la divulgació dels resultats mitjançant exposicions artístiques, cursos de formació docent i publicacions científiques permetrà transferir el coneixement generat a un públic ampli, promovent la seua replicabilitat en altres contextos culturals i geogràfics. L'equip investigador està compost per persones expertes en Belles Arts i Educació Artística pertanyents a cinc universitats públiques (UV, UPV, UJI, UM, UMH), amb una àmplia experiència en projectes interdisciplinaris, innovació educativa i cooperació cultural. Esta proposta s'alinea amb els Objectius de Desenrotllament Sostenible 4, 10, 13 i 16, promovent una educació inclusiva, la reducció de desigualtats i la resiliència enfront de desafiaments globals, i contribuïx a posicionar a Espanya com a referent en l'ús de les arts per a la inclusió infantil en contextos de crisis.
- Alonso Sanz, Maria Amparo
- PDI-Titular d'Universitat
- Ramon Camps, Ricard
- PDI-Titular d'Universitat
- Chireac, Silvia Maria
- PDI-Titular d'Universitat
- Coordinador/a de Mobilitat
- Coordinador/a Curs
Leonardo Gómez Haro
Jaime Chornet Roig
Sara Vilar García
Laura Boj Pérez
Bibiana de la Soledad Sánchez Arenas
Elia Torrecilla Patiño
María Vidagañ Murgui
Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats. Projectes de generació de coneixement 2024
- AGE - Projectes de generació de coneixement







