Logo de la Universitat de València Logo Institut Universitari de Creativitat i Innovacions Educatives (IUCIE) Logo del portal

Este projecte pretén elaborar un quadern multimèdia en format digital amb informació útil sobre tècniques d'investigació qualitativa, centrant-se en l'entrevista en profunditat i la investigació documental. La metodologia qualitativa forma part dels processos d'investigació en la societat del coneixement, ja que els problemes contemporanis requereixen incorporar la perspectiva qualitativa per a aprofundir en la comprensió i interpretació dels complexos fenòmens socials.
Acrònim

DOCUMED

Codi referència

PIEC_2735090

Descripció

El projecte DOCUMED tracta de brindar una sèrie d'orientacions pràctiques, amb instruccions per al seu desenvolupament i consolidació eficaç. El punt de partida és generar material audiovisual i multimèdia extret de processos reals d'investigació social, que permeten desenvolupar una sèrie de bones pràctiques en l'ús de les tècniques qualitatives.

Esta obstinació es justifica en termes de necessitat i idoneïtat per a donar resposta als desafiaments que es plantegen en este primer quart del segle XXI. Vivim immersos en una societat que genera un enorme volum de dades amb diferents suports, amb sistemes d'informació i de gestió del coneixement complexos, que requereix manejar amb soltesa diferents estadístiques i indicadors i localitzar fonts documentals, bases de dades, repositoris i d'investigació en Internet, en diferents idiomes. A més, l'absoluta penetració del format digital com a peça fonamental per al procés d'ensenyament aprenentatge, amb totes les novetats esdevingudes després de la pandèmia de la COVID-19, ens condueix a un tema d'actualitat per a l'alumnat com és la capacitat per a detectar i verificar els documents per a evitar el fenomen de les fake news. Un dels canvis socials més determinants de les últimes dècades ha sigut l'expansió de les tecnologies de la informació i comunicació.

Resulta fonamental que l'alumnat de qualsevol titulació superior, adquirisca destreses i competències que l'ajuden a discernir entre la informació/ desinformació i discriminar la informació falsa. Però, a més, en una època on la transparència s'alça com un principi bàsic d'actuació, resulta que la sobreinformació pot operar com un important obstacle per a accedir a la informació que l'alumnat necessita. En una societat de tan ràpids canvis, i enfront de la intel·ligència artificial, és també important la reflexió ètica i la consciència dels possibles biaixos que els autòmats (bot) poden introduir en la informació que produeixen.

En conseqüència, la construcció d'un quadern multimèdia sobre la utilitat i ús de les fonts documentals i les dades secundàries es presenta com una oportunitat profitosa per a desenvolupar capacitats com verificar fonts, contrastar dades, discriminar la desinformació, comprovar com les institucions apliquen la transparència i l'accés a la informació, etc.

Investigadors principals:
  • Ingellis -, Anna Giulia
  • PDI-Titular d'Universitat
  • Vicedega/Vicedegana / Vicedirector/a Ets
Veure fitxa
Equip de treball UV
  • Masanet Ripoll, Maria Erica
  • PDI-Titular d'Universitat
Veure fitxa
  • Jabbaz Churba, Marcela Isabel
  • PDI-Titular d'Universitat
Veure fitxa
  • Abellan Lopez, Maria Angeles
  • PDI-Titular d'Universitat
  • Coordinador/a Curs
Veure fitxa
Data d'inici
2023 Setembre
Data de finalització
2024 Juliol
Entitats finançadores:

Vicerectorat de Formació Permanent, Transformació Docent i Ocupació de la Universitat de València

Tipus projecte
  • UV - Innovació educativa