Universitat de ValènciaUniversitat Politècnica de ValènciaInteruniversitari d'Investigació de Reconeixement Molecular i Desenvolupament Tecnològic Logo del portal

Traçant rutes per a detectar l'envelliment: nous avanços en la detecció no invasiva de cèl·lules senescents.

• 15 de març de 2024
Image de la noticia

Investigadors de l ‘IDM en col·laboració amb grups d'investigació de la Universitat de València (UV), el CIBER de Bioingeniería, Biomaterials i Nanomedicina (CIBER-BBN), el CIBER de Malalties Neurodegeneratives (CIBERNED) i el Centre d'Investigació Príncep Felip (CIPF) han desenvolupat una sonda per a detectar cèl·lules senescents en orina.

La investigació, publicada en Nature Communications, destaca que les cèl·lules senescents són una característica distintiva de l'envelliment, estant associades a les malalties relacionades amb l'edat.

Com funciona la sonda? Molt senzill, després de ser injectada via intraperitoneal, la sonda molecular inicialment inactiva (OFF), activa la seua fluorescència en interactuar amb l'enzim β-galactosidasa present en cèl·lules senescents (ON). Este compost és ràpidament secretat a través de l'orina.

Què oferix el sistema? La capacitat de monitorar processos d'envelliment i tractaments.

Este enfocament innovador podria transformar a monitoratge terapèutic, no sols en l'àmbit de l'envelliment, sinó en altres àrees on la senescència juga un paper crucial, com succeïx en el càncer.

Este resultat exitós és una mostra de talent i dedicació dels nostres investigadors, així com el seu ferm compromís amb l'avanç científic. Enhorabona companys, excel·lent treball!

Referència:

Rojas-Vázquez, S., Lozano-Torres, B., García-Fernández, A. et al. A renal clearable fluorogenic probe for in vivo β-galactosidase activity detection during aging and senolysis. Nat Commun 15, 775 (2024).