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  • Grupo de Investigación DATS

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    VII Congreso Nacional de Seguridad Vial

    Francisco Alonso Francisco Alonso, Alberto Laorden

    (2015). Participació en congressos

    El Dr. Francisco Alonso ha impartido la ponencia "Carreteras adaptadas a la población que envejece" en el VII Congreso Nacional de Seguridad Vial celebrado en Valencia, los días 21 y 22 de octubre de 2015 y organizado por la Asociación Española de la Carretera. También se presentó la ponencia "El empleo de drones en el ámbito de la Gestión del Tráfico y de la Seguridad Vial", de la que es autor junto con Alberto Laorden, Director de Ingeniería de la empresa SISTEM. El Congreso abordó los problemas de accidentalidad en la red convencional de carreteras de la mano de expertos, investigadores y responsables de las administraciones.

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    Speed and road accidents: risk perception, knowledge and attitude towards penalties for speeding

    Alonso, F.; Esteban, C.; Calatayud, C.; Egido, A.

    (2015). Article

    Psychofenia. Num.31

    Speed is one of the elements that most contributes to road fatality, and this explains the fact that it is often dealt with in the road safety field. The objective of this research was to understand the risk perception, attitude, and knowledge of the participants towards speeding and penalties for speeding. A sample of 1,100 Spanish drivers over 14 years old was used and they filled in a questionnaire. The average rate assessment of the risk of traffic crash was 8.3 (on a scale of 0 to 10). Participants would punish the speeding behaviour with great severity; an average of 8.2 on a scale of 0 to 10. Almost all participants (97.1%) agreed that speeding is a punishable behaviour. It is...

    Speed is one of the elements that most contributes to road fatality, and this explains the fact that it is often dealt with in the road safety field. The objective of this research was to understand the risk perception, attitude, and knowledge of the participants towards speeding and penalties for speeding. A sample of 1,100 Spanish drivers over 14 years old was used and they filled in a questionnaire. The average rate assessment of the risk of traffic crash was 8.3 (on a scale of 0 to 10). Participants would punish the speeding behaviour with great severity; an average of 8.2 on a scale of 0 to 10. Almost all participants (97.1%) agreed that speeding is a punishable behaviour. It is necessary to educate drivers to respect speed limits, to improve roads’ infrastructure, to establish appropriate speed limits, to put signs properly, to improve vehicle engineering, and to use in-vehicle devices to control speeding.

    Leer másOcultar DOI: 10.1285/i17201632vXVIIIn31p63
    ISSN: 1722-8093
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    Jornada Técnica: "Seguridad vial"

    Francisco Alonso

    (2015). Participació en congressos

    El 6 de mayo de 2015, el profesor Francisco Alonso impartió la ponencia "Factor técnico del vehículo: Seguridad activa, pasiva y preventiva" dentro de la Jornada Técnica: "Seguridad vial" celebrada en Valencia. La Jornada ha sido organizada por el Instituto Valenciano de Seguridad y Salud en el Trabajo (INVASSAT) y su objetivo es difundir los factores de riesgo relacionados con la seguridad vial de los trabajadores y sensibilizar a empresarios y trabajadores para adoptar medidas de prevención con objeto de reducir o evitar los accidentes laborales de tráfico.

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    VI Jornadas de PRL en ámbito sanitario

    Francisco Alonso

    (2015). Participació en congressos

    El Dr. Francisco Alonso impartió la ponencia "Nueva aplicación informática para la formación en prevención de riesgos laborales: Realidad Aumentada", en el marco de las VI Jornadas sobre Prevención de Riesgos Laborales en el Área Sanitaria, que se celebró en Alzira (Valencia) el 21 de abril de 2016 Durante estas jornadas, se abordaron temas relacionados con la actividad técnica y sanitaria que realizan los profesionales adscritos a los servicios de prevención en entorno sanitario, ya que su objetivo es el de mantener un foro de debate específico para abordar experiencias en vigilancia de la salud en prevención de riesgos laborales.

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    Driving under the influence of alcohol: frequency, reasons, perceived risk and punishment

    Francisco Alonso, Juan C Pastor, Luis Montoro, Cristina Esteban

    (2015). Article

    Background The aim of this study was to gain information useful to improve traffic safety, concerning the following aspects for DUI (Driving Under the Influence): frequency, reasons, perceived risk, drivers' knowledge of the related penalties, perceived likelihood of being punished, drivers¿ perception of the harshness of punitive measures and drivers¿ perception of the probability of behavioral change after punishment for DUI. Methods A sample of 1100 Spanish drivers, 678 men and 422 women aged from 14 to 65 years old, took part in a telephone survey using a questionnaire to gather sociodemographic and psychosocial information about drivers, as well as information on enforcement, clustered...

    Background The aim of this study was to gain information useful to improve traffic safety, concerning the following aspects for DUI (Driving Under the Influence): frequency, reasons, perceived risk, drivers' knowledge of the related penalties, perceived likelihood of being punished, drivers¿ perception of the harshness of punitive measures and drivers¿ perception of the probability of behavioral change after punishment for DUI. Methods A sample of 1100 Spanish drivers, 678 men and 422 women aged from 14 to 65 years old, took part in a telephone survey using a questionnaire to gather sociodemographic and psychosocial information about drivers, as well as information on enforcement, clustered in five related categories: ¿Knowledge and perception of traffic norms¿; ¿Opinions on sanctions¿; ¿Opinions on policing¿; ¿Opinions on laws¿ (in general and on traffic); and ¿Assessment of the effectiveness of various punitive measures¿. Results Results showed around 60% of respondents believe that driving under the influence of alcohol is maximum risk behavior. Nevertheless, 90.2% of the sample said they never or almost never drove under the influence of alcohol. In this case, the main reasons were to avoid accidents (28.3%) as opposed to avoiding sanctions (10.4%). On the contrary, the remaining 9.7% acknowledged they had driven after consuming alcohol. It is noted that the main reasons for doing so were ¿not having another way to return home¿ (24.5%) and alcohol consumption being associated with meals (17.3%). Another important finding is that the risk perception of traffic accident as a result of DUI is influenced by variables such as sex and age. With regard to the type of sanctions, 90% think that DUI is punishable by a fine, 96.4% that it may result in temporary or permanent suspension of driving license, and 70% that it can be punished with imprisonment. Conclusions Knowing how alcohol consumption impairs safe driving and skills, being aware of the associated risks, knowing the traffic regulations concerning DUI, and penalizing it strongly are not enough. Additional efforts are needed to better manage a problem with such important social and practical consequences.

    Leer másOcultar DOI: 10.1186/s13011-015-0007-4
    ISSN: 1747-597X
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    Risky Behaviors and Stress Indicators between Novice and Experienced Drivers

    Useche, Sergio; Serge, Andrea; Alonso, Francisco

    (2015). Article

    Background: Road accidents are a serious public health problem and one of the leading causes of unnatural death. This study aimed to compare the incidence of physiological and representational indicators of stress and risky behaviors while driving, in a sample of drivers in an advanced stage of the learning process in driving schools, with respect to the indicators presented by a group of experienced drivers. Methods: It was used a sample of 120 drivers of Bogotá (Colombia), divided in two groups: drivers in learning process and drivers with one or more years of experience driving any vehicle, who answered to four self-report scales: Driving Behavior Questionnaire (DBQ) including subscale...

    Background: Road accidents are a serious public health problem and one of the leading causes of unnatural death. This study aimed to compare the incidence of physiological and representational indicators of stress and risky behaviors while driving, in a sample of drivers in an advanced stage of the learning process in driving schools, with respect to the indicators presented by a group of experienced drivers. Methods: It was used a sample of 120 drivers of Bogotá (Colombia), divided in two groups: drivers in learning process and drivers with one or more years of experience driving any vehicle, who answered to four self-report scales: Driving Behavior Questionnaire (DBQ) including subscale for positive behaviors; Global Scale of Perceived Stress (EPGE); Driver Social Desirability Scale (DSDS) and a complementary questionnaire about physical symptoms of stress. Results: Comparative analysis showed that the drivers with more driving experience had more self-reported risky behaviors while driving, lapses, aggressive violations and violations of traffic regulations. Additionally, significant associations between measures of positive driving behaviors, social desirability and perceived stress were found, as well as stress indicators shows a positive and significant association with driving errors and violations. Conclusions: The protective role of driving experience seems to be relative regarding to risky and positive behaviors while driving, taking into account that some of the risk factors that have been evaluated have a higher prevalence among the most experienced drivers. It is appropriate to emphasize on the need to raise the inclusion of components directed to the promotion of mental health and recognition/coping with risk factors such as stress and risky behaviors in the programs designed for driver training.

    Leer másOcultar DOI: 10.12691/ajap-3-1-3
    ISSN: 2333-4738
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    Toxicología y accidentes de tráfico: Un estudio a través de los datos policiales y del SAMU de la ciudad de Valencia

    Rouaide Homsi Faraye

    (2014). Tesi

    Directores: Francisco Alonso y Francisco Tortosa

    Calificación: Sobresaliente "cum laude"

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    VIII Seminario Internacional de Seguridad Vial

    Francisco Alonso

    (2014). Participació en congressos

    Las ponencias "Smart Cities y seguridad vial" y “Medidas y contramedidas de seguridad vial en el ámbito urbano“, impartidas en los apartados "Gestión de las estrategias de movilidad y seguridad vial" y "Salón temático: Infraestructura y seguridad vial" respectivamente, fueron las aportaciones del profesor Francisco Alonso al VIII Seminario Internacional de Seguridad Vial. El Congreso se celebró en Bogotá, Colombia, el 6 y 7 de octubre de 2014 con el título "Un compromiso por la vida" con el objetivo de promover un debate nacional a partir del intercambio de experiencias internacionales, nacionales y locales tendente a fortalecer las políticas públicas y reafirmar los compromisos...

    Las ponencias "Smart Cities y seguridad vial" y “Medidas y contramedidas de seguridad vial en el ámbito urbano“, impartidas en los apartados "Gestión de las estrategias de movilidad y seguridad vial" y "Salón temático: Infraestructura y seguridad vial" respectivamente, fueron las aportaciones del profesor Francisco Alonso al VIII Seminario Internacional de Seguridad Vial. El Congreso se celebró en Bogotá, Colombia, el 6 y 7 de octubre de 2014 con el título "Un compromiso por la vida" con el objetivo de promover un debate nacional a partir del intercambio de experiencias internacionales, nacionales y locales tendente a fortalecer las políticas públicas y reafirmar los compromisos institucionales en los diferentes niveles de gobierno con el Plan Nacional de Seguridad Vial 2016-2020.

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    IV Congreso ibero-americano de seguridad vial

    Francisco Alonso

    (2014). Participació en congressos

    Con el título " Avances de la década de acción de seguridad vial. Juntos podemos salvar vidas", se celebró del 30 de septiembre al 2 de octubre de 2014 en Cancún, México, el IV Congreso ibero-americano de seguridad vial. El profesor Francisco Alonso impartió la ponencia "Auditorías de seguridad vial en el entorno urbano y en carreteras. Una visión centrada en la interacción entre la infraestructura y el factor humano". Además, forma parte del Comité Científico Internacional cuyas principales funciones son la contribución científica al programa técnico, la identificación de ponentes magistrales y la difusión de información. La estructura temática del Congreso es variada y exhaustiva,...

    Con el título " Avances de la década de acción de seguridad vial. Juntos podemos salvar vidas", se celebró del 30 de septiembre al 2 de octubre de 2014 en Cancún, México, el IV Congreso ibero-americano de seguridad vial. El profesor Francisco Alonso impartió la ponencia "Auditorías de seguridad vial en el entorno urbano y en carreteras. Una visión centrada en la interacción entre la infraestructura y el factor humano". Además, forma parte del Comité Científico Internacional cuyas principales funciones son la contribución científica al programa técnico, la identificación de ponentes magistrales y la difusión de información. La estructura temática del Congreso es variada y exhaustiva, abarcando desde el diseño y la planificación de infraestructuras hasta la gestión de la movilidad, la seguridad activa y pasiva en vehículos y la educación vial, sin dejar a un lado aspectos más concretos como la normativa y la respuesta sanitaria tras los accidentes.

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    III Encuentro de Ciudades para la Seguridad Vial y la Movilidad Sostenible

    Francisco Alonso

    (2014). Participació en congressos

    El 25 y 26 de septiembre se celebró en Torrevieja (Alicante) el III Encuentro de Ciudades para la Seguridad Vial y la Movilidad Sostenible, organizado por la Dirección general de tráfico (DGT) El profesor Francisco Alonso impartió la ponencia "La movilidad urbana autónoma de los niños: principio y fin de una ciudad sostenible y segura" El particular enfoque del congreso es el de constituir un foro de encuentro que permita a los participantes intercambiar conocimientos, experiencias y buenas prácticas, en materia de seguridad vial urbana a nivel local.

 
 
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