Session | Start date and time | End date and time | Aula | Location |
---|---|---|---|---|
1 | 25/06/2025 09:30 | 25/06/2025 13:30 | LIP.1 | Faculty of Psychology and Speech Therapy |
2 | 26/06/2025 09:30 | 26/06/2025 13:30 | LIP.1 | Faculty of Psychology and Speech Therapy |
3 | 27/06/2025 09:30 | 27/06/2025 13:30 | LIP.1 | Faculty of Psychology and Speech Therapy |
Es seleccionaran les persones participants d'acord amb els criteris següents:
• Per a aquells cursos que tinguen requisits específics, s’ha de comprovar que efectivament les persones sol·licitants els reuneixen.
• S’atorgarà preferència a les peticions d'aquelles persones sol·licitants que no hagen realitzat cursos de característiques semblants en els últims tres anys.
• Així mateix, s’atorgarà preferència a aquells que no hagen realitzat cursos de formació en els últims tres anys.
• En cas d'empat entre sol·licitants en aplicació dels anteriors criteris, caldrà ajustar-se al rigorós ordre d'entrada de les sol·licituds (dia i hora de presentació)
- Gonzalez Roma, Vicente
- PDI-Catedratic/a d'Universitat
- Hernandez Baeza, Ana Maria
- PDI-Titular d'Universitat
- Tomas Marco, Maria Ines
- PDI-Catedratic/a d'Universitat
JUSTIFICACIÓ I OBJECTIUS
En les Ciències Socials i de la Salut, és freqüent estudiar la influència que unes certes característiques de grups i col·lectius té sobre determinades experiències i conductes de les persones. Per exemple, la relació entre l'estil de direcció de l'empresa i el rendiment dels seus empleats; la influència que el clima de les organitzacions té sobre la satisfacció laboral dels seus membres; l'impacte que les relacions familiars tenen sobre el benestar dels seus components; i la influència que els estils didàctics dels professors tenen sobre el rendiment dels alumnes. Tots aquests exemples impliquen estimar la relació entre dues variables que es troben en nivells diferents d'anàlisis: el col·lectiu o superior (p. ex., el clima de l'organització), i l'individual (la satisfacció dels empleats). Per a estimar aquestes relacions es necessiten models i tècniques estadístiques que tinguen en compte l'estructura de *anidamiento que existeix entre les dades observades (p. ex., uns certs empleats pertanyen a unes certes empreses; determinats alumnes pertanyen a determinades classes), i les conseqüències que això comporta (les observacions no són independents). La regressió múltiple, sovint usada per a estimar relacions entre variables, no és adequada en aquests casos, ja que produeix estimacions de les relacions amb diferents problemes (veure González-Romá i Hernández, 2017).
Els models multinivell o models lineals jeràrquics permeten estimar les relacions entre variables que es troben en nivells diferents. La seua aplicació en la investigació ha crescut progressivament durant els últims 25 anys (veure González-Romá i Hernández, 2017). Això és parcialment pel fet que els fenòmens estudiats es desenvolupen en contextos multinivell en els quals pot diferenciar-se diferents nivells d'anàlisis (per exemple, en les empreses: l'empresa, el departament, l'equip de treball, l'empleat). Per això, l'estudi d'aquests fenòmens sovint requereix l'ús de models i tècniques multinivell. Per aquestes raons, existeix una demanda creixent de formació en models i tècniques multinivell per part dels investigadors en Ciències Socials i de la Salut.
Els objectius del curs que es proposa són: 1. comprendre la lògica dels models multinivell, 2. aprendre a construir-los, i 3. aprendre a estimar-los mitjançant el programa SPSS.
MÒDUL 1. La lògica dels models multinivell.
1. Introducció Per què són necessaris els models multinivell?
2. La lògica dels models.
3. Tipus d'efectes i paràmetres.
4. Seqüència de models de referència.
• Model 1: model ANOVA d'un factor d'efectes aleatoris.
• Model 2: model de coeficients de regressió aleatoris.
• Model 3: model de *interceptos com a resultats.
• Model 4: model de *interceptos i pendents com a resultats.
5. Algunes aplicacions.
MÒDUL 2. Estimació de models multinivell mitjançant SPSS (1)
1. L'estructura de la base de dades
2. Instruccions bàsiques
3. Exercicis pràctics guiats.
MODULE 3. Estimació de models multinivell mitjançant SPSS (2)
1. Exercicis pràctics: realització autònoma amb supervisió.
2. Interpretació de resultats i derivació de conclusions
- Comprendre la lògica que subjau a dels models multinivell.
- Construir els models multinivell associats a diferents preguntes d'investigació.
- Estimar diferents tipus de models multinivell mitjançant el programa SPSS.
- Interpretar els resultats obtinguts mitjançant el programa SPSS.
- Derivar conclusions adequades a partir de les estimacions obtingudes.
- Planificar les anàlisis implicades davant una pregunta d'investigació de caràcter multinivell
Tenint en compte els objectius del curs, es plantejarà un exercici pràctic associat a una hipotètica pregunta d'investigació que els participants hauran de contestar mitjançant l'estimació d'un model multinivell. Els criteris d'avaluació per a avaluar l'exercici seran:
1. adequació del model multinivell especificat.
2. adequació de les estimacions dels paràmetres del model obtingudes mitjançant SPSS.
3. correcció de la interpretació de les estimacions obtingudes.
4. correcció de les conclusions derivades.