Com és habitual, durant el període d'octubre a gener s'han vingut desenvolupant diverses eixides voluntàries oferides desinteressadament pel professorat del nostre màster en les quals els i les estudiants han tingut l'oportunitat de complementar els continguts treballats en el currículum oficial.
D'una banda, s'han realitzat algunes eixides associades a cada itinerari:
El 28 d'octubre estudiants de l'Especialitat de Conservació d'Ecosistemes van poder col·laborar en un projecte d'investigació sobre grans rapinyaires a la vall d'Ayora. Durant la jornada es va capturar una parella d'àguiles reals (Aquila chrysaetos) a la qual van col·locar emissors de satèl·lit per a monitorar els seus moviments.
Els dies 6 i 27 de novembre, estudiants de l'Especialitat de Conservació Animal van visitar, respectivament, el parc natural de les Falçs del Cabriol i la pedrera i marjal d'Almenara. L'objectiu era practicar destreses d'identificació d'ocells, així com discutir les seues estratègies de supervivència durant l'hivern. En totes dues eixides van poder observar una bona quantitat d'ocells rupícoles, incloent la merla blava (Monticola solitarius), el còlit negre (Oenanthe leucura), el voltor lleonat (Gyps fulvus) i el falcó pelegrí (Falco peregrinus), així com cabres munteses (Capra pyrenaica).
D'altra banda, s'han dut a terme tres eixides per a totes dues especialitats:
L'11 de desembre es va visitar la llacuna de Gallocanta. A més de discutir diferents aspectes de la hivernada de la Grua (Grus grus), van tindre l'oportunitat d'observar alguns ocells esteparis com la Calàndria (Melanocorypha calandra) i l'arpellot pàl·lid (Circus cyaneus), a més d'una rabosa roja (Vulpes vulpes) i diversos cabirols (Capreolus capreolus).
El 8 de gener els i les estudiants van participar en el Cens d'Ocells marins Hivernants en el Litoral de la Comunitat Valenciana, triant com a punt de comptatge la platja de la marjal dels Moros. El matí va ser profitós, ja que es van comptabilitzar 890 individus de 13 espècies. Cal destacar la gran quantitat de baldriga balear (Puffinus mauretanicus) i corbs de mar grans (Phalacrocorax carbo), amb 561 i 261 individus, respectivament, així com el pas d'una àguila pescadora (Pandion haliaetus).
Finalment, el cap de setmana del 15 i 16 de gener es va realitzar una curta estada en la serra d'Andújar (Jaén) per a albirar linx ibèric (Lynx pardinus) durant el període de zel; era una bona ocasió per a discutir els problemes d'aquesta espècie i les estratègies de conservació que s'han dut a terme en l'última dècada. Entre altres, es va poder observar un individu a curta distància. A més, es van detectar fins a ¡6! llúdries (Lutra lutra) en el riu Jándula i ratpenat de musell llarg (Myotis myotis), amén d'una parella de àguiles imperials (Aquila adalberti) en els començaments del festeig, i diversos voltors negres (Aegypius monachus).
Imatges: