Logo de la Universitat de València Logo Màster Universitari en Continguts i Formats Audiovisuals Logo del portal

Televisió social i segones pantalles

Televisió social i segones pantalles

En l'última edició del Mobile World Congress, Teléfonica va presentar TV Social, el seu acostament a la televisió social. En l'actualitat, els programadors de televisió han d'esforçar-se per adaptar els seus serveis a una audiència cada vegada més fragmentada i participativa.

7 de de juny de 2016

“La major part dels continguts televisius generen, de manera espontània, algun tipus de reacció social, per xicoteta que siga”, afirma Elena Neira en el seu últim llibre La otra pantalla: redes sociales, móviles y la nueva televisión (Editorial UOC, 2015), en el qual analitza el fenomen de la televisió social.

En termes generals, la televisió social o Social TV és el tipus de televisió que afavoreix la interacció amb l'espectador, integrant comentaris, valoracions o xats de text, àudio o videoconferència tant en programes en directe com en diferit. La televisió social suposa la convergència de la televisió i les xarxes socials, ja siga en el propi televisor o a través de segones pantalles. Solament una dada: un 60% dels enquestats en Estudio de Viabilidad: Social TV en Español reconeix utilitzar el dispositiu mòbil, tableta o ordinador durant l'emissió de publicitat.

Amb la televisió social, els programadors de televisió tracten de donar resposta a una audiència canviant que es caracteritza per estar fragmentada entre les diferents opcions que ofereix la graella televisiva i per interactuar a través de les xarxes socials, arribant en alguns casos a influir en l'èxit o fracàs de determinats continguts.

Eduardo Prádanos Grijalvo, Director de Continguts i Transmedia en Havas Sports & Entertainment, assenyala en ¿Qué es y qué no es televisión social? que la televisió social presenta les següents característiques:

  • Multipantalla: diferents suports que complementen el visionat.
  • Fenomen fan: en interactuar amb altres usuaris passem a formar part de la comunitat fan d'un determinat programa.

La televisió social suposa la convergència de la televisió i les xarxes socials, ja siga en el propi televisor o a través de segones pantalles

Ja fa temps que els productors estrangers ens porten avantatge en matèria de televisió social. La plataforma de vídeo sota demanda Netflix ha desenvolupat Netflix Party, una extensió per a Google Chrome que permet veure els continguts a través d'internet i afig un xat lateral en la mateixa finestra on es reprodueix el vídeo per a interactuar amb la comunitat de seguidors.

A Estats Units, algunes cadenes han començat a desenvolupar aplicacions que permeten als usuaris comentar a través de Twitter i aconseguir pistes sobre capítols o escenes exclusives. A Espanya, la comunitat televisiva de Twitter és especialment notable en realities i talent shows com La voz, La voz kids, Supervivientes i Tu cara me suena.

Així mateix, recentment us informàvem que Radio Televisión Española incorporarà en els seus programes de televisió gràfics 3D en temps real amb informació recopilada de les xarxes socials gràcies a la signatura del projecte Visualmedia, del programa europeu Horitzó 2020.

En l'última edició del Mobile World Congress, l'esdeveniment de la indústria mòbil més important del món, Telefónica va presentar TV Social. Gràcies a la televisió social, els usuaris podran comentar i debatre en directe, sempre que compten amb una càmera integrada en el televisor o una tablet o smartphone que siguen compatibles amb aquests serveis.

Etiquetes televisió , audiències
Publicat per: Pablo Martí Prats