Logo de la Universitat de València Logo del portal

• Estudiants del màster

‘Cash management’: definició i estructures

Les Finances Corporatives cobreixen un ampli rang d'operacions, entre elles, les denominades activitats de ‘cash management’, destinades a gestionar els fluxos de cobraments i pagaments.

10 de de juny de 2016

El cash management s'estructura en un compte mestre centralitzat i diverses regionals, sectorials o nacionals dependents d'aquesta. L'estructuració del cash management d'una empresa dependrà en part del grau d'expansió de l'organització, ja que en funció de si l'empresa explica o no amb diverses localitzacions, serà necessari delegar funcions i nomenar, entre altres llocs, a directors i caps de comptabilitat per a les seus locals. Així mateix, també pot ser necessari que l'empresa òbriga un compte en un banc local per a facilitar el pagament de sous i factures locals.

‘Cash management’ internacional

Amb l'adopció de l'euro com a moneda única europea, molts bancs, consultors i multinacionals de l'Eurozona van reorganitzar les seues tresoreries, però, què succeeix quan una empresa decideix unir-se amb un altre soci internacional? En aqueix cas serà important que en la implantació del projecte existisca un compromís de col·laboració entre el banc i el client, i més concretament, entre els diferents directors de tresoreries locals. El periòdic Expansió, en el seu article titulat Cash management proyect [sic], assenyala que l'equip humà encarregat d'exercir les tasques pròpies d'un banc amb funcions de cash management són les següents:

• Acordar els objectius i l'abast d'aplicació;
  • Nomenar un equip de projecte conjunt;
  • Conèixer les activitats clau del projecte;
  • Celebrar reunions de seguiment periòdiques;
  • Ajudar al client a integrar els seus sistemes comptables i de tresoreria amb la plataforma bancària i els sistemes bancaris nacionals;
  • Impartir formació i suport tècnic adequat;
  • Coordinar les obertures de comptes en la Zona euro.

Estructures del ‘cash management’

Una empresa que opere en diversos països hauria d'optar per un enfocament més flexible i dissenyar una estructura diferent per a cadascun dels països. A continuació us descrivim les tres estructures més habituals del cash management:

1. Estructura ‘overlay’. L'empresa manté les relacions amb els bancs nacionals, que desenvolupen l'activitat nacional diària a través del director de tresoreria del país corresponent. Per sobre dels bancs nacionals se situen els regionals, que faciliten el finançament o amortització de superàvits i dèficits. El compte mestre reuneix els fons procedents de cada país. El banc internacional ha d'estar afiliat als sistemes nacionals de compensació, des d'on es gestionen totes les operacions.
  2. Estructura del banc autòcton. En aquest tipus d'estructura, el banc no té necessàriament que estar afiliat als sistemes nacionals de compensació. Així mateix, el banc overlay ha d'operar conjuntament amb el banc nacional o un banc associat, també denominat “supercorresponsal”.
  3. Estructura bancària global. La barreja de les dues estructures anteriors. En ella, l'organització rep els serveis a escala nacional a través del banc overlay. La sucursal nacional del banc paneuropeo es concentra en un únic centre financer.

En el segon quadrimestre del Màster Universitari en Finances Corporatives s'imparteix l'assignatura Cash management i relació amb entitats financeres, que consta de 3 crèdits ECTS. En ella s'estudien i apliquen els conceptes, metodologies i instruments pràctics en els quals els directius financers de les empreses han de recolzar-se per a afrontar amb garanties el desenvolupament de la seua activitat quotidiana quant a tasques de cash management es refereix; en particular, la relació amb els clients, proveïdors i entitats financeres.