Logo de la Universitat de València Logo Màster Universitari en Fisiologia Logo del portal

El Regne Unit permet la modificació genètica d'embrions humans per a recerca

investigadora Kathy Niakan

El procediment per a esborrar, reparar o introduir parts de gens associats a malalties va ser l'avanç més important de 2015 per a la revista Science.

24 de de febrer de 2016

La tècnica que permet modificar parts de gens associats a malalties s'ha provat amb èxit en ratolins, micos i gossos i a Regne Unit s'acaba d'aprovar la seua aplicació en embrions. La investigadora Kathy Niakan, de l'Institut Francis Crick, analitzarà la primera setmana de desenvolupament d'un òvul fertilitzat.

Aquesta tècnica és denominada CRISPR (en anglès: clustered regularly interspaced short palindromic repeats, en espanyol repetits curts palindrómicos aglomerats regularment interespaciados) i permet detectar gens danyats en l'ADN. En un futur s'espera que permeta guarir malalties genètiques en la línia germinal dels pacients, és a dir, que ni el pacient tractat ni els seus descendents patiran aqueixa malaltia introduïda.

L'Autoritat en Fertilització Humana i Embriologia (HFEA, per les seues sigles en anglès) ha aprovat l'ús de la tècnica CRISPR en embrions per a així conèixer exactament com es desenvolupa un embrió humà en bon estat de salut. Kathy Niakan investigarà l'òvul fertilitzat: des que és una sola cèl·lula fins a la seua divisió en més de 250 cèl·lules (blastocito) i s'espera comprendre així el procés exacte perquè els embrions es desenvolupen sans i amb èxit.

Els objectius d'aquest treball són purament experimentals: es pretén conèixer més sobre el procés però no modificar-ho. En un futur, aquest tractament podria millorar el desenvolupament de l'embrió després de la fecundació in vitro i fins i tot arribar a aportar nous mètodes de tractament per a la infertilitat. Els embrions amb els quals treballarà la investigadora Kathy Niakan seran donats per pacients que han donat el seu consentiment exprés per a utilitzar en experiments els excedents després d'un tractament in vitro.

L'objectiu principal és comprendre per què algunes dones pateixen avortaments espontanis i per què unes altres pateixen infertilitat. De cada cent òvuls fertilitzats en el Regne Unit, solament la meitat aconsegueixen l'estructura d'un blastocisto, solament 25 poden ser implantats en la matriu i amb prou faenes 13 aconsegueixen un desenvolupament de tres mesos.

L'aplicació de la tècnica CRISPR en embrions humans pot resultar un gran avanç per a la ciència i ajudar-nos a comprendre millor el que ocorre quan un embrió passa d'una cèl·lula a 250 i aquest procés té problemes, la qual cosa deriva en malaltia o malformació. Aquesta primera setmana és clau per a comprendre el desenvolupament complet d'un embrió i en un futur proper podrem conèixer molt més sobre aquest tema.