Logo de la Universitat de València Logo Servei de Formació Permanent i Innovació Educativa (SFPIE) Logo del portal

El ciberplagi en el marc dels estudis universitaris frau o nova forma d’aprenentatge?

Destinataris PDI
Modalitat d'impartició En línia asíncrona + En línia síncrona
Llengua Valencià
Durada total 8
Durada en línia síncrona 4
Durada en línia asíncrona 4
Programa Formació contínua
Modalitat formativa Curs
Curs acadèmic 2024-2025
Edició 01
Any del pla de formació 2025
Data d'inici del curs 26/06/2025
Data de finalització del curs 02/07/2025
Data d'inici d'inscripció 24/03/2025
Data de finalització d'inscripció 04/04/2025
Sessions
Sessió Data i hora d'inici Data i hora de finalització Aula Ubicació
1 26/02/2025 00:00 26/02/2025 00:01 En línia
2 30/06/2025 09:30 30/06/2025 13:30 En línia
3 02/07/2025 00:00 02/07/2025 00:01 En línia
Perfil professional destinataris
PDI Universitat de València. Professorat interessat a reflectir sobre el valor de la honestedat i la integritat acadèmica a les aules universitàries
Criteris de selecció

Es seleccionaran les persones participants d'acord amb els criteris següents:
• Per a aquells cursos que tinguen requisits específics, s’ha de comprovar que efectivament les persones sol·licitants els reuneixen.
• S’atorgarà preferència a les peticions d'aquelles persones sol·licitants que no hagen realitzat cursos de característiques semblants en els últims tres anys.
• Així mateix, s’atorgarà preferència a aquells que no hagen realitzat cursos de formació en els últims tres anys.
• En cas d'empat entre sol·licitants en aplicació dels anteriors criteris, caldrà ajustar-se al rigorós ordre d'entrada de les sol·licituds (dia i hora de presentació)

Professorat UV
  • Gallent Torres, Cinta
  • PDI-Ajudant Doctor/A
Ver ficha
Objectius formatius

1) Analitzar l’abast del ciberplagi als estudis d’educació superior i les accions deshonestes que podrien identificar-se amb aquest fenomen. 
2) Esbrinar les motivacions que inciten els estudiants a ciberplagiar en tasques i proves avaluables. 
3) Analitzar l’impacte d’aquest fenomen en l’alumnat universitari a curt i llarg termini.
4) Explorar les implicacions ètiques del ciberplagi al context universitari, amb una atenció particular a la utilització de la Intel·ligència Artificial (IA).
5) Identificar les mesures de conscienciació i sensibilització que ajuden a contrarestar aquestes pràctiques i inciten els distints agents acadèmics (professorat, estudiantat i centre) a implicar-se en la seua lluita.
6) Analitzar les eines antiplagi i, en particular, el programa que empra la Universitat de València: StrikePlagiarism.

Continguts

Marc teòric
1) Definició dels termes plagi i ciberplagi en el marc de l’ensenyament superior. Evolució dels termes.  
2) Categorització del ciberplagi i de les accions que podrien identificar-se com deshonestes. La nova cultura de la còpia i les produccions collage. 
3) El respecte per la propietat intel·lectual de tercers. El component ètic i moral d’aquestes accions.  
4) L’impacte dels comportaments qüestionables en el procés d’ensenyament-aprenentatge. 
5) Mesures de conscienciació i sensibilització per part del centre i del professorat com a agent dinamitzador del procés d’ensenyament-aprenentatge. Sanció vs. formació.
6) Eines antiplagi. Ús, fiabilitat i validesa. 

Marc pràctic
1) Anàlisi de distints exemples reals de plagi acadèmic (copia literal, reformulació, traducció, etc.). Pràctiques i experiències a l’aula. 
2) Utilització de l’eina antiplagi StrikePlagiarism; anàlisi i interpretació de l’informe que genera el programa després d’haver enviat un treball. 
 

Aquesta activitat forma part de les iniciatives de la Red-IA (https://red-ia.org/) i del Projecte IA-FIP, finançat per MICIU/AEI/10.13039/501100011033 i FEDER “Una manera de hacer Europa” (ref. PID2022-141031NB-I00), orientat a promoure la Integritat Acadèmica en la Formació Inicial del Professorat.

Competències que es desenvoluparan
  1. Conèixer més a prop un fenomen que cada vegada és més freqüent a les aules universitàries.    
  2. Augmentar la sensibilització cap a la identificació d’aquestes conductes il·lícites.   
  3. Saber emprar l'eina antiplagi StrikePlagiarism i saber interpretar l’informe resultant.
     
Criteris i procediment d'avaluació de l'activitat

Es valorarà l'assistència, la participació activa durant la sessió síncrona i la tasca final avaluable.

Assistència al 85% de les hores síncrones, visualització del 100% dels continguts en línia i la superació de l’activitat avaluable.

Inscripció