Logo de la Universitat de València Logo Servei de Formació Permanent i Innovació Educativa (SFPIE) Logo del portal

Música i moviment: aplicació de la musicoteràpia al benestar personal del docent

Destinataris PDI
Modalitat d'impartició Presencial
Llengua Castellà
Durada total 25
Durada presencial 25
Durada en línia síncrona 0
Durada en línia asíncrona 0
Programa PAD
Modalitat formativa Curs
Curs acadèmic 2023-2024
Edició 01
Any del pla de formació 2024
Data d'inici del curs 03/06/2024
Data de finalització del curs 14/06/2024
Sessions
Sessió Data i hora d'inici Data i hora de finalització Aula Ubicació
1 03/06/2024 09:30 03/06/2024 13:30 Aula 1.1 SFPIE Servei de Formació Permanent i Innovació Educativa (SFPIE)
2 05/06/2024 09:30 05/06/2024 14:00 Aula PB SFPIE Servei de Formació Permanent i Innovació Educativa (SFPIE)
3 07/06/2024 09:30 07/06/2024 13:30 Aula PB SFPIE Servei de Formació Permanent i Innovació Educativa (SFPIE)
4 10/06/2024 09:30 10/06/2024 13:30 Aula 1.1 SFPIE Servei de Formació Permanent i Innovació Educativa (SFPIE)
5 12/06/2024 09:30 12/06/2024 13:30 Aula 1.1 SFPIE Servei de Formació Permanent i Innovació Educativa (SFPIE)
6 14/06/2024 09:30 14/06/2024 14:00 Aula 1.1 SFPIE Servei de Formació Permanent i Innovació Educativa (SFPIE)
Professorat no UV

Elena Asensi

Professora de musicoteràpia en l'Acadèmia Toni Pascual

Objectius formatius

Pretenem amb aquest curs, utilitzar la música i els seus elements per a optimitzar la qualitat de vida i millorar la salut i benestar físic, social, comunicatiu, emocional, intel·lectual i espiritual del professorat. 

Passem una quarta part de les nostres vides en el treball. Aquesta contundent realitat explica per què en els entorns laborals es generen tants conflictes i tensions. La convivència diària, l'estrés, la insatisfacció professional, els enfrontaments amb companys i superiors, l'alumnat…sol el fet de dedicar tantes hores preparant les classes i a labors administratives ja provoca una situació d'estrés que afecta la vida professional i personal.

Després està l'assumpte de les places, la investigació, si eres becari, contractes de poques hores…
“Així com periòdicament fem una revisió del nostre vehicle, hauríem de fer la ITV psicològica dels professors. Tenim entre les nostres mans el millor capital simbòlic del país”. 

Les activitats que realitzarem en les sessions de “MÚSICA I MOVIMENT” són experiencials i fomenten totes aquestes habilitats

  • Construir relacions entre companys/as
  • Entendre i perseguir un objectiu comú.
  • Conéixer més sobre cadascun dels companys/as
  • Eliminar l'estrés
  • Disminuir l'esgotament
  • Eliminar la resistència al canvi
  • Augmentar la productivitat
  • Estimular la creativitat
  • Suavitzar conflictes
Continguts

La música és una eina que estimula el nostre cervell, ens ajuda a exercitar la memòria, concentració i atenció. Té un efecte profund en les nostres emocions, per tant, juntament amb el moviment, la percussió corporal, els ritmes, la veu i els instruments, treballarem per a aconseguir un bon estat emocional. Realitzarem activitats que ens ajudaran a concentrar-nos en el “ací i ara” per a després aplicar-ho en la nostra vida diària, parant atenció al moment present, vivint-lo amb intensitat.
 
Són activitats molt efectives per al professorat que s'enfronta en el seu treball a situacions constants d'estrés. 
És una metodologia pràctica, grupal i participativa. I sobretot divertida, que acabarà amb una activitat de relaxació. 
L'estructura de cada sessió serà la següent:

  1. Salutació/presentació 
  2. Activitat de percussió corporal 
  3. Percussió en grup amb veu
  4. Improvisació
  5. Composició
  6. Coreografia
  7. Instruments i cant
  8. Escolta de peces amb diferents bpm
  9. Relaxació
Competències que es desenvoluparan

1. Consciència emocional: Capacitat per a prendre consciència de les pròpies emocions i de les emocions dels altres, incloent-hi l'habilitat per a captar el clima emocional d'un context determinat. 
2. Regulació emocional: Tindre bones estratègies d'afrontament; capacitat per a autogenerar-se emocions positives, etc. 
3. Autonomia emocional: Autogestió personal, autoestima, actitud positiva davant la vida. 
4. Competència social: Capacitat per a mantindre bones relacions amb altres persones. 
5. Competències per a la vida i el benestar: Capacitat per a adoptar comportaments apropiats i responsables per a afrontar satisfactòriament els desafiaments diaris de la vida, ja siguen privats, professionals o socials, així com les situacions excepcionals amb les quals ens anem entropessant. Ens permeten organitzar la nostra vida de manera sana i equilibrada, facilitant-nos experiències de satisfacció o benestar.

Criteris i procediment d'avaluació de l'activitat

Se seguirà en tot moment la normativa específica del SFPIE. Per a obtindre la certificació final cal obtindre la qualificació “Apte” en el curs i per tant ha d'haver complit els criteris d'avaluació següents:

  • Compliment de la normativa del SFPIE respecte a l'assistència.
Inscripció