Logo de la Universitat de València Logo Servei de Formació Permanent i Innovació Educativa (SFPIE) Logo del portal

Taller pràctic de podcast com a eina informativa. El seu ús a l'aula

Destinataris PDI
Modalitat d'impartició Presencial
Llengua Castellà
Durada total 18
Durada presencial 18
Programa PAD
Modalitat formativa Curs
Curs acadèmic 2023-2024
Edició 01
Any del pla de formació 2024
Data d'inici del curs 03/05/2024
Data de finalització del curs 21/05/2024
Data d'inici d'inscripció 16/04/2024
Data de finalització d'inscripció 24/04/2024
Sessions
Sessió Data i hora d'inici Data i hora de finalització Aula Ubicació
1 03/05/2024 10:00 03/05/2024 13:00 Aula PB SFPIE
2 07/05/2024 15:30 07/05/2024 18:30 Aula 2.1 SFPIE
3 09/05/2024 15:30 09/05/2024 18:30 Aula 2.1 SFPIE
4 14/05/2024 15:30 14/05/2024 18:30 Aula 2.1 SFPIE
5 16/05/2024 15:30 16/05/2024 18:30 Aula 2.1 SFPIE
6 21/05/2024 15:30 21/05/2024 18:30
Professorat UV
  • Lopez Olano, Carlos Javier
  • PDI-Titular d'Universitat
  • Coordinador/a de Mobilitat
  • Vicedega/Vicedegana / Vicedirector/a Ets
Ver ficha
Professorat no UV

Laura Romero Valldecabres

És realitzadora sonora, investigadora i docent doctora en narratives d'àudio. Ha treballat per a sèries de podcast publicades en Catalunya Ràdio, À Punt Mèdia o Cadena SER i imparteix classes en el Màster de Radi, Podcast i Àudio Digital de la Universitat de Nebrija a Madrid. Ha publicat articles d'investigació en creació sonora en revistes internacionals com RadioDoc Review (Universitat de Wollongong, Austràlia), Mitjana Psychology, Sul Ponticello, Institut d'RTVE, Editorial Grau. Com a autora independent ha sigut guardonada amb el primer premi en el Gran Premi Nova International Ràdio Drama Festival (short-forms, 2021) UK International Àudio Drama (short-forms, 2022) i Prix Marulic (Bronze en la categoria de millor documental, 2023). Organitza tallers i sessions d'escolta públiques tant en el context institucional-acadèmic com en iniciatives independents. www.laura-romero.com

Objectius formatius

Tres de les sessions amb un enfocament més teòric impartides pel prof. Carlos López Olano, i altres tres més pràctic impartits per la prof. Laura Romero. Durant el curs, els alumnes gravaran i editaran un treball sonor que servirà d'entrenament i aprofundiment en l'ús de podcasts en classe.

SESSIÓ 1
- El podcast, format en auge. Un gènere o alguna cosa més. L'èxit del terme i del concepte
- Amateurisme vs. Professionalitat. El branded content
- Podcasting de masses, podcasting hiperespecializados
- Els gèneres
1. Monòleg no narratiu
2. Conversacional
3. Narratiu de ficció
4. Narratiu de no ficció
5. Musical

SESSIÓ 2
- Anàlisi de les principals plataformes de podcasting: Ivoox, iTunes, Spotify, Google Podcast, Podium Podcast, Youtube, etc.
- Estudi de les productores i els grups creatius
- Els temes:
o Generalista
o Política
o Economia i empresa
o Actualitat esportiva
o Misteri
o Crim
o Història
o Ciència i tecnologia
o Cultura
o Fandom (i videojocs)
o Benestar físic
o Benestar emocional
o Infància i criança
o Idiomes
- Sinergies amb el vídeo del podcast. El futur
SESSIÓ 3
- El podcast com a eina d'innovació a l'aula. Exemples i estratègies.

SESSIÓ 4
- Del llenguatge radiofònic clàssic al llenguatge expandit de l'àudio digital. Més enllà del podcast: continguts d'àudio creatius i altres hibridacions
- Més enllà del podcast: continguts d'àudio creatius i altres hibridacions
- Com escriure per a àudio? Guions, estructures narratives exemples i anàlisis de peces
- Realització sonora: ritme, tempo, espai i perspectiva. Els plans sonors.
- La cura i ús de la veu
SESSIÓ 5
- La gravació d'àudio: equipaments i tips per a començar
- Exercicis pràctics de gravació.
- L'edició i el muntatge. Softwares d'edició sonora
- L'ús d'efectes i plugins ÚS D'EFECTES I PLUGINS.
- Escriure escoltant: treball de creació d'una peça sonora
SESSIÓ 6
- Exercicis pràctics amb editors d'àudio
- Finalització del treball de creació d'una peça sonora
- Mescla i exportació de l'àudio final
- Escolta col·lectiva i conclusions

Criteris i procediment d'avaluació de l'activitat

Se seguirà en tot moment la normativa específica del SFPIE. Per a obtindre la certificació final cal obtindre la qualificació “Apte” en el curs i per tant ha d'haver complit els criteris d'avaluació següents:
•    Realització de les tasques lliurables així establides per el/la docent.
•    Compliment de la normativa del SFPIE respecte a l'assistència.

Inscripció