Un estudi destaca la interacció amb el servei com un element clau en la creació de valor en els gimnasos
- Scientific Culture and Innovation Unit
- June 26th, 2025

Mario Alguacil, Ferran Calabuig i Pablo Jiménez, investigadors de la Facultat de Ciències de l’Activitat Física i l’Esport (FCAFE) de la Universitat de València; i Vera Pedragosa, del Departament de Ciències Econòmiques i Empresariais de la Universitat Autònoma de Lisboa, han publicat un estudi que demostra la relació entre la interacció amb el servei, la confiança del consumidor i la fidelitat dels usuaris, i ressalta el paper d’aquesta última variable en la creació de valor en els gimnasos.
Es tracta d’una activitat que mou 31,8 bilions anuals a Europa i compta amb 67,6 milions d’usuaris actius. Per això, en aquests serveis la confiança i el sentiment de comunitat actuen com a antecedents a la fidelitat de les persones usuàries.
“Des del punt de vista de la gestió, l’escala utilitzada per a mesurar la prestació del servei pot ser un instrument d’utilitat per als gestors d’instal·lacions esportives a causa de la seua estructura reduïda. Pel que fa a l'ús, els mànagers podran avaluar la interacció amb el servei per a implementar nous protocols d’interacció, així com adaptar aquells vigents”, destaca l’article.
El treball, publicat en la revista Physical Culture and Sport. Studies and Research, complementa estudis previs sobre aquesta temàtica. “Sobre la base de les troballes d’aquest estudi realitzat en gimnasos de Portugal, es demostra que la interacció amb el servei pot influir en el comportament del consumidor per diferents vies (tant racionals com emocionals)”, explica Pablo Jiménez Jiménez, primer signant de l’article i investigador del grup d’investigació SMIrg, sobre gestió de l’esport i innovació de la UV, del qual també formen part Agutzil, Calabuig i Pedragosa. L’estudi ha comptat amb la col·laboració de la Fundació Portugal Activo.
Per a aquesta investigació, s’ha dut a terme un sondeig mitjançant qüestionari a més de 235 usuaris de diferents centres fitness a Portugal, amb una edat mitjana de 41,5 anys, i en el qual el 72 % són dones i el38 %, homes. Del total, el 34 % de les persones usuàries va indicar gastar menys de 30 euros al mes i el 59 %, entre 30 i 65 euros.
Investigacions prèvies en gimnasos havien indicat que la interacció entre clients i personal exerceix un paper crucial en el procés de prestació del servei, i és una font de creació de valor que pot influir en les percepcions dels clients i les intencions de comportament. No obstant això, faltava evidència sobre com les interaccions entre els membres i el personal influeixen en les respostes emocionals de les persones usuàries. Aquests resultats posen en relleu la importància de la interacció entre les persones en aquests serveis, en un context marcat per l’adopció de noves eines tecnològiques.
Aquesta investigació ha comptat amb el suport del Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats a l’investigador Pablo Jiménez mitjançant el seu contracte predoctoral (FPU20/06649 i l’ajuda complementària de mobilitat que va rebre per a l'estada a la Universitat Autònoma de Lisboa (FPU20/06649).
Referència article: Jiménez-Jiménez, P., Pedragosa, V., Alguacil-Jiménez, M. & Calabuig-Moreno, F. (2025). Analyzing the Value of Social Interaction for Fitness Center Management: The Influence of Service Encounter in Consumer Trust and Loyalty. Physical Culture and Sport. Studies and Research, 0(0), 2025. https://doi.org/10.2478/pcssr-2025-0022