Logo de la Universitat de València Logo Delegació per a la Incorporació a la Universitat Logo del portal

El XXVI Matinal de l’evolució 
 

Objectius: Actualitzar els coneixements sobre l'evolució humana.

Participants: Professorat de secundària i batxillerat.

Inscripció: fins al 15 de maig 2025.

Data i lloc de realització: Dissabte 17 de maig de 2025, a les 9.00 hores. Auditori Joan Plaça del Jardí Botànic de la Universitat de València (C. Quart, 80 de València) 

Coordinador: Juli Peretó Magraner. Professor del departament de bioquímica i biologia molecular de la Facultat de Ciències Biològiques de la Universitat de València.

Ponències:

Programa per a descarregar [PDF] 

09.15-09.30     Benvinguda

09.30–10.15    Un nou món d’ARN circular. La hipòtesi del món d’ARN proposa que la vida va sorgir a partir d’ARNs autoreplicants que complien tant la funció de transmissió d’informació genètica com la de catàlisi química, rols que actualment compleixen per separat el DNA i les proteïnes, respectivament. Entre els vestigis d’aquest món primigeni hi ha certs ARNs catalítics (o ribozims), com el ribosoma, així com un grapat de minúsculs ARNs circulars, els viroides, que encaixarien bé amb els primitius replicons d’ARN. No obstant això, el fet que els viroides només infectaren plantes sempre va generar dubtes sobre el seu origen real. Ara sabem que els ARNs circulars tipus viroide són presents des de bacteris fins a humans, cosa que indica que podríem estar davant d’autèntics fòssils moleculars d’aquell món d’ARN que va donar lloc a la vida a la Terra.

Marcos de la Peña és llicenciat en Química i doctor en Biologia per la UV. Actualment és científic titular del CSIC a l’Institut de Biologia Molecular i Cel·lular de Plantes (IBMCP, CSIC-UPV). Dirigeix el grup de Genòmica de l’ARN, centrat a conéixer les múltiples capacitats biològiques d’aquesta macromolècula, tant a nivell genètic i informatiu (en forma de genomes d’ARN, com virus, viroides, obeliscs i altres entitats infeccioses mínimes) com a nivell funcional i catalític (en forma d’ARNs catalítics o ribozims).

10.30–11.15      La ruta dels fòssils: del Mercat a la Nau. La ruta dels fòssils és una activitat dirigida als centres de secundària i batxillerat i té un doble objectiu: reconéixer els fòssils que trobem a l’entorn urbà (paviment, façanes, monuments, etc.) i, d’altra banda, fer servir l’altra accepció de la paraula fòssil com a “extraordinàriament antiquat”. És també una passejada des del Mercat Central fins al Centre Cultural La Nau, dos edificis històrics de gran valor patrimonial, mentre identifiquem els fòssils amb metodologies clàssiques i actuals (mòbils). Aquesta activitat forma part de l’oferta educativa de la UCC+i de la UV.

Alícia Marcos és llicenciada en Biologia (UV) i màster en Sanitat Ambiental (UIMP-UV). Va col·laborar amb el Laboratori d’Acústica (Departament de Física Aplicada, UV) i és coautora de publicacions sobre acústica urbana i industrial. Va ser professora en cursos de contaminació acústica per a tècnics municipals (Conselleria de Medi Ambient i Col·legi Oficial de Biòlegs de València). Actualment és professora de Biologia i Geologia a secundària i batxillerat, professora-tutora del Grau en Ciències Ambientals (UNED), coordinadora del pràcticum del Màster de Formació del Professorat (UNED) i professora associada del Departament de Didàctica de les Ciències Experimentals i Socials (UV). L’any 2019 va ser distingida amb el premi a l’originalitat en els Premis Pepa Ramis: innovació, coeducació i futur.

11.15–12.00      Pausa per al cafè

12.00–12.45      Canvi climàtic: idees imprescindibles. En els darrers anys, ha crescut l’interés per l’educació sobre el canvi climàtic. Es considera fonamental abordar aquesta problemàtica en l’àmbit educatiu per tal de fomentar la implicació ciutadana i promoure accions concretes. L’educació climàtica té el repte de decidir com i què ensenyar, així com quines estratègies són més eficaces. L’alumnat ha de ser part activa en la mitigació i adaptació al canvi climàtic, amb incidència fins i tot en la política i la planificació col·lectiva. La comprensió dels conceptes bàsics de la ciència climàtica no és suficient per si sola, però afavoreix la predisposició a actuar. També revisarem les idees clau i els errors habituals sobre el canvi climàtic.

Raquel de Rivas Verdes-Montenegro és enginyera agrònoma (UPM) i doctora per la UV. És personal de suport al Jardí Botànic (UV) i professora del Departament de Didàctica de les Ciències Experimentals i Socials (UV), i col·labora en projectes d’investigació sobre didàctica de la sostenibilitat i el canvi climàtic. És membre del grup RCC-Harvard University “Teaching and Learning Science in Outdoor Environments (TeLeSOE)”. Des del 2022 forma part de la Càtedra de Cultura Científica per a l’Emergència Climàtica (Càtedra CCC).

13:00-14.00    Debat general amb els ponents. Modera: Raquel Ortells

Amb el suport de: Delegació de la Rectora per a la Incorporació a la Universitat, Unitat de Cultura Científica i la Innovació (UV), Fundació Espanyola per a la Ciència i la Tecnologia (FECyT), Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats, Institut Cavanilles de Biodiversitat i Biologia Evolutiva (UV), Institut de Biologia Integrativa de Sistemes I2SysBio (UV-CSIC), Facultat de Ciències Biològiques (UV), Jardí Botànic (UV), Publicacions de la UV, Revista Mètode, Acció Cultural de Pais Valencià, Societat Catalana de Biologia i Institut d’Estudis Catalans.