General FoundationMusical Activities DepartmentUniversity of Valencia Logo del portal

Curs Polirítmia V: Concerts i formació en músiques i danses de la Mediterrània

  • June 6th, 2022
Image de la noticia

Organitzat pel Cefire Artisticoexpressiu i Cefire de Torrent

  • Director artístic del Festival Polirítmia: Rafel Arnal
  • Assesor de Música i Arts Escèniques del CEFIRE Artisticoxpressiu: Roberto García Gontán
  • Professorat dels tallers didàctics : Christos Barbas, Miguel Ángel Montesinos i Susana Díaz.
  • Dates: del 4 al 7 de juliol de 2022.
  • Durada: setze hores lectives de caràcter presencial.
  • Nombre d’alumnes: màxim deu per especialitat.
  • Requisits: s’adreça preferentment a professorat i estudiantat de música i a músics i músiques en actiu amb experiència en música tradicional. Cal assistir a cada sessió completa (les conferències del dia 4 de juliol i el taller de la seua modalitat del 5 fins al 7 de juliol) i signar tots els fulls de control d’assistència que es presenten al llarg del curs fins a completar un mínim del 80% de les hores lectives.
  • Certificació: si es compleix el requisit de l’assistència es rebrà un certificat d’aprofitament del curs signat per la vicerectora de Cultura de la Universitat de València.

 

JORNADA INAUGURAL (per a tots els grups)

Data: 4 de juliol, de 10 a 14 hores.

Lloc: Sala Matilde Salvador del Centre Cultural La Nau (c/ de la Universitat, 2. 46003 – València)

 

Horari

10 h. Benvinguda

 

Entrevista a Vicent Torrent

Moderador: Ximo Montañés, director del Cefire artisticoexpressiu 10:45 h

 

Taula redona “La música tradicional valenciana en l’educació”.

Josep Vicent Frechina, Noelia Llorens "Titana", Maribel Crespo Moderador: Daniel Vidal Ribero, musicòleg i assessor del Cefire de Gandia

 

11:45 h

Descans

 

12:15 Concert didàctic a càrrec d’Abraham Cupeiro

 Encara que la seua formació és clàssica, sempre ha sentit atracció per tot tipus de músiques. Així, des dels inicis en la música, ha format part de grups de folk, jazz, música antiga…

 La seua curiositat i inquietud li proporcionen una visió polièdrica de l’art musical i una gran experiència en diferents camps: organologia, interpretació històricament informada, construcció d’instruments, composició… i sobretot imaginació.

 El seu interès per l’organologia, l’ha portat a aconseguir una col·lecció de més de 200 instruments d’arreu del món i de diferents èpoques.

 A l’octubre de 2017 va eixir a la llum “Us Sons Esquecidos”, un projecte que tracta de buscar un nou espai sonor per a instruments mil·lenaris com el càrnix cèltic o el cornu romà i que va ser gravat amb la Real Filharmonía de Galicia sota el segell de Warner Classics.

Dos anys més tard, va gravar “Pangea” amb la Royal Philharmonic Orchestra de Londres als estudis Abbey Road, que va veure la llum al setembre de 2020.

 Abraham ha tocat com a solista en diferents orquestres, entre les quals s’inclouen l’Orquesta Filarmónica de Las Palmas de Gran Canaria, la Real Filharmonía de Galicia, l’Orquesta Sinfónica de Las Palmas de Gran Canaria, Orquestra Sinfónica de Galicia, Oviedo      Filarmonía, Orquestra de Vaasa, Kymi Sinfonietta (Finlàndia), Royal Philarmonic Orchestra, Orquestra de Bilbao…

 

TALLERS TEORICOPRÀCTICS

    Dates: de dimarts 5 a dijous 7 de juliol de 2022.

Horari: de 10 a 14 hores.

 

L’alumnat ha de triar un dels tres tallers següents:

Taller 1: Una mirada melòdica, a càrrec de Christos Barbas

Lloc: Aula de Seminaris del Centre Cultural La Nau (c/de la Universitat, 27).

La polirítmia –combinació i coexistència simultània de dues o més ritmes amb una subdivisió diferent– és un component bàsic de molts llenguatges musicals clàssics i tradicionals.

Les combinacions polirítmiques estan molt difoses també en la creació i composició de nova música, sense cap limitació geogràfica, i produeixen noves i variades combinacions amb la inclusió de ritmes irregulars.

Veient el ritme i la melodia com a parts simbiòtiques del tot, en aquest taller emprenem un viatge d’exploració en una varietat de músiques, que abraça cançons tradicionals, melodies instrumentals i música clàssica de Grècia, Turquia, Bulgària, l’Azerbaidjan, l’Índia, etc., i també composicions i improvisacions contemporànies de compositors moderns i grups musicals per veure com el ritme i la melodia s’informen i s’afecten mútuament, com els cicles rítmics, i fins i tot la dansa, poden influir i a vegades canviar la precisió “matemàticament estricta” d’un ritme i, finalment, com una percepció musical cognitivament flexible pot inspirar la nostra creativitat mentre toquem, improvisem, componem o simplement mentre escoltem música.

El taller dona la benvinguda a tots els músics –instrumentistes, cantants, educadors i compositors– que desitgen enriquir la seua comprensió i millorar el seu enfocament creatiu sobre el ritme, la melodia i la música en general.

     Dia 1 Introducció general i estudi de repertori

Dia 2 Exercicis i exemples de polirítmies.

Dia 3 Improvisació i composició de peces.

 

Taller 2. El ball tradicional solt: aproximació als contextos naturals en els gèneres de jota, fandango i seguidilla, a càrrec de Miguel Ángel Montesinos “Pantorrillas”

Lloc: Sala Matilde Salvador del Centre Cultural La Nau (c/ de la Universitat, 2. 46003 – València)

Objectius:

  • Coneixement teòric i pràctic de gèneres tradicionals solts.
  • Coneixement històric dels ambients naturals on es fan aquests balls.
  • Aprenentatge dels balls de tradició oral.
  • Coneixement de l’estructuració genèrica de gèneres tradicionals.
  • Coneixement de costums, versatilitat i regles naturals.
  • Realització de ball tradicional espontani amb un catàleg de mudances.

Continguts

  • Teoria d’escolta d’estructures.
  • Iniciació al gènere de jota.
  • Iniciació al gènere de parranda.
  • Iniciació al gènere de malaguenya (popular i bolera).

    Mitjançant la metodologia publicada per l’Escuela de Folklore Caldo de Pésoles en el llibre De la mudanza al paso. Introducción a la metodología de enseñanza del baile tradicional hacia su contexto natural en el sureste español, es realitzaran els continguts progressius en     dificultat fins a deixar una base explícita de coneixement pràctic.

En el taller s’estudiarà el context natural del ball i dels diferents gèneres tradicionals solts i de tradició oral, així com el coneixement de costums, versatilitat i regles naturals. L’estructuració de la jota i la seguidilla (parrandes, pardiques, sevillana, manxegues, etc.) permetrà iniciar-se en la pràctica de diverses mudances dels gèneres, així com l’estil bolero de l’horta en malaguenyes (popular i pista de bolero), finalitzant amb la pràctica de diferents mudances i la confecció de ball complet espontani.

 

Taller 3. Introducció de les músiques i danses tradicionals valencianes des d’una perspectiva transversal i inclusiva, a càrrec de Susana Díaz

Lloc: Aula Magna del Centre Cultural La Nau (c/ de la Universitat, 2. 46003 – València)

L’educació musical, més enllà de ser tan sols una matèria que es cursa en el currículum, té un component patrimonial i d’herència cultural immens al nostre territori. Cal destacar un alt nombre de festes que actualment estan catalogades

    com a bé d’interès cultural immaterial (BIC) i patrimoni de la humanitat, gràcies sobretot a les seues expressions musicals.

El desconeixement, la manca de recursos o la por als canvis, en general, impedeixen la introducció de la música tradicional i popular a l’escola d’una manera natural i normalitzada.

Aquesta formació intenta ser una eina útil no solament per al professorat de música sinó per al professorat que conforma el claustre. Contextualitzarem i reconeixerem tipologia d’instruments utilitzats en la música tradicional, la rítmica de les danses i cants, el flabiol valencià i instruments de percussió, i a més realitzarem la concreció curricular i noves metodologies per a aplicar-les a l’aula, sempre amb l’objectiu d’afavorir el disseny universal d’aprenentatge.

1. OBJECTIUS

  1. Reconèixer i contextualitzar la tipologia d’instruments utilitzats en la música tradicional perquè es reconeguen dins de la pròpia cultura o altres de pròximes.
  2. Reconèixer terminologia bàsica per poder fonamentar l’ús i la pràctica dels diferents instruments, balls, danses i cançons.
  3. Introduir el flabiol valencià com a proposta a les aules.
  4. Introducció a la rítmica pròpia en balls, danses i cants.
  5. Adaptar balls i danses segons els diferents nivells, i introduir cants i cançons.
  6. Introducció d’altres instruments populars i/o tradicionals de percussió.
  7. Concreció curricular d’activitats i actuacions atenent documents, com el document pont o DUA (disseny universal de l’aprenentatge), entre altres.
  8. Treballar les ripropostes, com a evolució de la música tradicional.
  9. Replantejar noves metodologies per ampliar el ventall de possibilitats respecte a la pràctica docent aplicada a l’aula des d’infantil fins a segon de l’ESO. 10.Fonamentar la necessitat de canvi envers la inclusió real de l’alumnat.

El taller es desenvoluparà tenint en compte dos apartats:

1r TERMINOLOGIA. MÚSICA POPULAR I TRADICIONAL.

  • Terminologia específica i conceptes: música popular, tradicional, folklore, folklorisme i folklorització.
  • Diferència entre ball i dansa; dansetes rituals i gèneres musicals.
  • Instruments: flabiol valencià, dolçaina, canyes, culleres, tapadores, panderos, sonalles...
  • Patrons rítmics: danses, balls, d’acompanyament, etc.
  • Balls valencians i d’altres indrets; similituds i diferències

 

      2n CONCRECCIÓ CURRICULAR

  • Metodològiques inclusives atenent les competències que s’han de desenvolupar segons nivells, recollides en el document pont.
  • Introducció a la programació DUA, dotant el professorat de diferents possibilitats per a poder arribar a tot l’alumnat des d’una metodologia positiva.
  • Activitats i actuacions segons els nivells.
  • Creació d’una biblioteca de música tradicional i popular.
  • Treball interàrees.
  • Finalitats funcionals dins del centre educatiu.
  • Ripropostes.

 

Preu de matrícula

    Estudiantat de la UV, estudiantat de conservatoris (d’ensenyaments de música de grau professional o superior) i membres del col·lectiu Alumnni de la UV: 35€

Públic en general: 45 €.

 

Inscripció