General FoundationMusical Activities DepartmentUniversity of Valencia Logo del portal

(De) Construint la música IV: anem de concert!

  • Musical Activities Department
  • January 28th, 2020
Imatge (De) Construint la música IV: anem de concert!

Preinscripció

Professorat: Ramon Canut Rebull, Beatriz Fernández Aucejo, Judit Gual Pallarés, Daniel Vidal Ribero

Durada:  10 hores lectives

Nombre de places: mínim 25, màxim 100

Requisits: Un mínim del 80% d’assistència. L’alumnat ha d’assistir a cada sessió completa i signar en tots els fulls de control d’assistència que es presenten al llarg del curs.

Certificació: L’alumnat que complisca amb el requisit d’assistència rebrà una certificació d´aprofitament del curs signada pel Vicerector de Cultura de la Universitat de València.

Data i lloc de realització:

Dissabte 22 de febrer de 2020,  a la Unió Musical de Llíria (C/ Sant Vicent, 17; 46160 Llíria).

Preu de matrícula:

Estudiants de la UV, membres del col·lectiu Alumni UV estudiants Nau Gran i estudiants d’Unisocietat:  5,00 €         

            Públic en general: 8,00 €

 

PROGRAMA

…………………………………………………………………………………………………………

Dissabte 22 de febrer de 2020 // Unió Musical de Llíria.

10:00 h. Recepció i signatures.

10:30 - 12:00 h. ................................................. Ramón Canut Rebull.

12:30 - 14:00 h. ................................................. Judit Gual Pallarés.

16:30 - 18:00 h. ..................................................Daniel Vidal Ribero.

 

19.00 h. . Concert comentat: «Simfonia núm.12» de D’mitri Xostakóvitx, interpretada per l’Orquestra Filharmònica de la Universitat de València, dirigida per Beatriz Fernández Aucejo.

.........................................................................................................

Musique: psicologia de l’audició

En aquest taller coneixerem els processos cognitius que participen en el procés d’audició. A més, treballarem aspectes que apareixen directament en el concert, com la part d’organologia i la composició i el treball orquestral. Un dels continguts del taller serà la participació activa per treballar la psicomotricitat aplicada a l’obra.  Tots aquests aspectes seran treballats des d’una perspectiva dinàmica i activa.

 

Judit Gual Pallarés

Professora d’ensenyament secundari en l’especialitat de música. Llicenciada en Psicologia per la Universitat Jaume I i doctora en Psicologia de l’educació per la Universitat de València. Professora de música en l’especialitat d’oboè. Ha realitzat els estudis de Màster en Musicoteràpia. Premi 2010 de recursos educatius digitals amb Odisea musical. És membre del grup de música antiga Supramúsica i del cor de la Federació de Cors de la Comunitat Valenciana. Actualment és assessora del CEFIRE específic Artisticoexpressiu en l’especialitat de música i arts escèniques.

 

Al voltant de la Simfonia núm. 12 de Xostakóvitx. Música i revolució.

26 de gener de 1936... Stalin i la seua mà dreta Zhdánov assisteixen a la representació de l’òpera “Lady Macbeth” de Dmitri Xostakóvitch al gran teatre Bolshoi de Moscou. Les exigències del totalitarisme, l’adaptació de l’art a l’estètica oficial, en definitiva, la pròpia supervivència està en joc en un ambient convuls de revolta i censura; i és que la Revolució Russa de 1917 canvià el transcurs de la societat i de l’art en general. La Simfonia núm. 12 de Xostakóvitch amb el subtítol de “l’any 1917” ben bé reflecteix l’inici d’aquesta Revolució i la pujada al poder de l’activista revolucionari Lenin, primer dirigent de la Unió Soviètica.

 

Daniel Vidal Ribero

Professor d’ensenyament secundari en l’especialitat de Música a l’IES 25 d’Abril d’Alfafar, llicenciat en Història i Ciències de la Música per la UAB. Fundador de l’Associació Valenciana de Musicologia i director de la seua revista Quadrivium, coautor del llibre d’ESO “Musicàlies” de l’editorial Bromera. Premi Enric Soler i Godes 2017 d’experiències pedagògiques a l’escola pel treball “Simfonies d’aula, experiències pedagògiques d’un professor de Música a la vora del Montgó”. Actualment assessor del CEFIRE de Gandia i en procés de redacció de la tesi doctoral “l’Aprenentatge informal de la Música: estudi d’estratègies derivades i la seua aplicació en un aula d’ESO”.

 

La música dels tsars

Al segle XIX, Rússia era lluny dels canvis socioeconòmics que es produïen a l'Europa Occidental. Tanmateix, l'elit russa buscava emmirallar-se en les classes dirigents occidentals i no faltaven a les seues festes els balls de moda: valsos, poloneses... Musicalment, es passa del no-res als grans conservatoris i de la música religiosa i popular a la modernitat de Glinka, compositor que va posar les bases per a l’arribada de Tchaikowsky i Rimski-Kórsakov.

 

Ramón Canut Rebull

Professor Superior de Saxofon i Llicenciat en Història i Ciència de la Música per la UAB. És Doctor en Història amb qualificació d'Excel·lent Cum Laude per la Universitat Jaume I de Castelló amb la tesi: La vida musical a Castelló de la Plana en la segona mitat del segle XIX: 1850-1894. Ha segut president de l’Associació Valenciana de Musicologia i actualment és Professor de Secundària en l'especialitat de Música i co-director de les Publicacions de Música de la Institució Alfons El Magnànim.

 

CONCERT

Concert comentat: «Simfonia núm. 12» de Dmitri Xostakóvitx interpretada per l’Orquestra Filharmònica de la Universitat de València, dirigida per Beatriz Fernández Aucejo.

L’objectiu de l’activitat és oferir al públic assistent al concert, mitjançant comentaris i exemples musicals, una visió més plena de la simfonia i una transmissió més conscient de l’objectiu de l’autor.

 

BEATRIZ FERNÁNDEZ AUCEJO, directora

És diplomada en Magisteri Musical (Universitat de Valencia), llicenciada en Clarinet (Conservatori Superior de Música Joaquín Rodrigo de València, llicenciada en Direcció d’Orquestra de Vents (Asociated Board of the Royal Schools of Music, Regne Unit) i llicenciada en Direcció d’Orquestra (Conservatori Superior de Música de Múrcia).Ha dirigit diverses orquestres nacionals i internacionals i, des de setembre de 2018, és directora titular de l’Orquestra Filharmònica de la Universitat de València.

www.beatrizfernandezaucejo.com

 

 

Programa complet del concert:

 

        I

    Eugeni Oneguin                                                                        Piotr Ilitx Txaikovski     

                  Polonesa                                                                       (1840-1893)

      

    Escenes de  ballet, suite op. 52                                              Aleksander Glazunov

                    Vals                                                                            (1865-1936)

                    Polonesa    

                                   

    Suite una vida pel Tsar                                                             Mikháil Glinka

                     Vals                                                                            (1804-1857)

                  

    La bella dorment, ballet                                                          Piot Ilitx Txaikovski                                                                                                                         

                      Vals                                                                         (1840-1893)

                      Polonesa        

 
 

II

Simfonia núm. 12 en re menor, opus 112 “L’any 1917”             Dmitri Xostakóvitx                                                                                                                          

      I       La ciutat revolucionària de Petrograd                               (1906-1975)

II          Razliv

III         Aurora

IV         L'alba de la humanitat

 

Orquestra Filharmònica de la Universitat de València

Beatriz Fernández, directora