UVSostenibilitat,UVSostenibilitatUniversitat de València,Universitat de València Logo del portal

Especialistes en sostenibilitat curricular i ODS reclamen que les universitats lideren un canvi de paradigma

  • 10 d’octubre de 2022
 

La Universitat de València ha organitzat el I Congrés Internacional de Sostenibilitat Curricular i ODS en la Formació Universitària, realitzat en el Jardí Botànic els dies 4, 5, 6 i 7 d’octubre, que ha reunit congressistes de 17 universitats espanyoles i cinc iberoamericanes. Els especialistes reclamen que les universitats lideren la transformació necessària per a un futur sostenible.

Al llarg de quatre dies s’han presentat 107 iniciatives –53 elles de manera virtual i 54 presencials i retransmeses telemàticament–, i s’han establit contactes entre grups de treball de diferents universitats. Els treballs presentats es plasmaran en un llibre per a sumar a més docents i institucions en la integració dels ODS i la consecució dels objectius de l’agenda 2030.

La inauguració va estar presidida per María Vicenta Mestre, rectora de la Universitat de València, qui va destacar que les universitats estan en l’avantguarda del coneixement i tenen un paper fonamental en el diagnòstic dels problemes i en la cerca de solucions. En formar als professionals i persones que nodriran els àmbits laborals i socials és una força de canvi amb un gran impacte.

Daniella Tilbury, de la Universitat de Cambridge, va destacar que el canvi que han de liderar les universitats no s’ha de cenyir a incloure els ODS en la formació com una part més dels continguts a estudiar, sinó que han d’assumir-los i per a transformar la formació i les institucions.

Les previsions basades en la ciència mostren un futur difícil i fosc per la qual cosa cal un canvi. Els ODS prometen un futur millor, però el com no ha arribat encara, “ací està el rol de les universitats”, va dir. “Les universitats no sols han de reflectir el món com un espill, sinó que han d’actuar de guia i il·luminar nous escenaris. Cal reconéixer el profund canvi i el repte que suposen els ODS, comprometre’s amb el procés de canvis educatius i utilitzar pedagogies i recursos que ajuden a fer aqueix canvi, no es tracta només d’incloure els ODS en el currículum sinó d’abordar canvis educatius que integren els ODS en la institució, en la manera d'educar i en la societat”, va afegir Tilbury.

Han passat pel congrés la consellera de Participació, Transparència, Cooperació i Qualitat Democràtic, Rosa Pérez Garijo, i Enrique Yeves, director per a Espanya de la FAO, que va confirmar que les dades que manegen els experts pronostiquen un futur difícil.

Imatges: