UVSostenibilitat,UVSostenibilitatUniversitat de València,Universitat de València Logo del portal

Benestar emocional

​Píndoles de Psicologia per afrontar el confinament per la pandèmia del  COVID 19.

Dins de la iniciativa ‘Queda’t a casa de manera sostenible’ de la delegació de Sostenibilitat, la catedràtica de Psicopatologia, Rosa Mª Baños, ens explica la nova realitat per la COVID-19 i com afrontar els reptes psicològics que està produint el coronavrius i el confinament de la població per a frenar la seua expansió.

Sabíeu què és l'estat de "flow"? En aquesta píndola us donem els detalls i us contem algunes pistes per ajudar-vos a poder experimentar-lo en les vostres activitats.

Quines coses us fan arribar a eixe estat de flux? Amb quina freqüència les practiqueu?

Píndola 21. L'estat de flow

No en va, ens passem un terç de la nostra vida dormint. La son compleix diferents funcions vitals, per la qual cosa, tenir-ne cura és una prioritat per a la salut, especialment en situacions d'estrés elevant en què la qualitat de la son pot veure's afectada amb freqüència.

Com us afecta dormir menys de l'habitual? Quines accions realitzeu per compensar els seus efectes? Quines estratègies podeu en marxa per dormir millor?

Píndola 20. Cuidem la son

En aquesta píndola us proposem algunes pautes que poden ajudar a suportar millor la convivència amb xiquets i xiquetes a casa.

I a vosaltres, quines coses us ajuden a mantenir un clima emocional agradable a casa?

Píndola 19: Ser pares durant la pandèmia

La resiliència és la capacitat de les persones per afrontar i superar situacions adverses. En aquesta píndola us ajudem a identificar els vostres recursos personals per afrontar esdeveniments difícils oferint-vos algunes idees per entrar en contacte amb aquests.

Quines estratègies us han ajudat anteriorment a superar situacions difícils?

Píndola 18: La resiliència

La gratitud s'ha associat a diversos factors psicològics que resulten beneficiosos per al nostre benestar. Ací us contem en alguns i us proposem un exercici per cultivar la gratitud. I vosaltres, de quines coses us sentiu agraïts i agraïdes?

Com canalitzeu i expresseu els vostres sentiments de gratitud?

Píndola 17: La gratitud

Les fortaleses són aquelles característiques personals que ens ajuden a construir una vida plena i amb significat. En aquesta píndola us ensenyem quines són les fortaleses que hem vist que més estan ajudant a suportar el confinament.

En el vostre cas, quines són eixes fortaleses?

Píndola 16, Les fortaleses

Mans pintades de varies persones formant un cor

La conducta prosocial és tota acció realitzada amb la finalitat de beneficiar a altres persones. Aquest tipus de comportament, al llarg de l'evolució, ja resultat de gran importància per al benestar de les persones. En aquesta píndola us contem diferents tipus de conductes prosocials i els beneficis que poden comportar per a vosaltres i per als altres.

Quines conductes prosocials se us ocurreixen que pugueu realitzar en aquests moments?

Píndola 15. Millorant la nostra conducta prosocial

Primer plano de mirada de perfil

Les persones presenten diferents habilitats o capacitats que, si les posem en marxa i les entrenem, poden resultar beneficioses en diferents aspectes. Una d'aquestes habilitats és el mindfulness o l'atenció plena. En aquesta píndola us contem breument en què consisteix aquesta pràctica i com podeu acostar-vos-hi durant el confinament.

Quina experiència us genera aquesta pràctica?

Píndola 14: Atenció plena al moment present

En aquests moments de confinament físic pot ser oportú mirar cap endins i explorar la infinitud interior que ens ofereix aquesta experiència. Ens podem endinsar sense límits. No obstant això, de vegades, tot i que ho desitgem, no ho podem fer i ens sentim immensament malament i no sabem perquè.

Moltes vegades, la intolerància al malestar és la resposta. I aquests dies, en què l'ordre de les nostres vides ha estat alterat i això provoca que augmente l'ansietat i la incertesa cap al futur, la intolerància a la frustració pot incrementar.

Què és la intolerància al malestar i com podem millorar?

Píndola 13: Intolerància al malestar?

Identificar i comunicar les nostres emocions pot ser un primer pas per controlar-les. En aquesta píndola veureu set claus per fer-lo de la manera més eficaç possible.

Per a vosaltres, quines altres coses són importats a l'hora d'expressar les emocions?

Quines altres coses us ajuden a escoltar i a comprendre millor a una altra persona quan us expressa com se sent?

Píndola 12: Comunicació efectiva

Aquesta píndola ens ofereix algunes claus per cultivar l'autocompassió, una forma de relacionar-nos amb nosaltres mateixos i que ens pot ajudar a sentir-nos millor en moments difícils com els que estem vivint.

Quines altres maneres se us ocorren per tractar-vos amb amabilitat i acceptació?

Píndola 11: Un espai per a cuidar-me: aprenent a tractar-me amablement

No hi ha una manera correcta de  viure el confinament.

Quina és la vostra?

Píndola 10: Ajusteu les vostres expectatives 

El teletreball durant el confinament està suposant un gran repte per a moltes persones.

Quines estratègies utilitzeu per optimitzar la jornada laboral des de casa?

Píndola 9. Teletreball i benestar

Heu notat que algunes situacions  durant el confinament
activen especialment el vostre sistema d'alerta fisiològic?

Quins recursosus resulten útils per calmar-lo?

Píndola 8. El confinament des de la perspectiva del'evolució

I vosaltres, de quina manera us connecteu amb altres persones (conegudes o desconegudes)?

Píndola 7: Mantenilm les relacions socials

De quina manera us manteniu físicament actius i actives a casa?

Píndola 6: Activeu el vostre cos, activeu la vostra ment

Quines coses noves o innovadores feu ara?

Píndola 5: Fleixibilitat cognitiva

Què us sembla tractar de començar a identificar els vostres pensaments, emocions i reaccions?

Escriviu com us sentiu i permeteu-vos acceptar qualsevol emoció que puga sorgir

Píndola 4: Identificant les meues reaccions emocionals

Quines coses creieu que podem i no podem controlar? Teniu algun exemple més? 

Què intenteu fer amb les coses controlades per a sentir-vos millor?"

Tercera píndola: Cal ser eficaç

- Escriviu com us sentiu i permetiu-vos acceptar qualsevol emoció que puga sorgir.

 Segona píndola. Acceptant les meves emocions
- Com us sentiu després de realitzar la pràctica de la respiració?

Canvia d'alguna manera el significat que ara li donaries a l'ansietat? Com? Com entens l'ansietat?

Escriu com et sents i permet-te acceptar qualsevol emoció que sorgisca. Reflexiona.

Primera píndola: Sobre l'ansietat, trenquem mites

 

Informació d'interés

 

 

 

 

Aquesta pàgina web utilitza cookies pròpies i de tercers amb fins tècnics , d'anàlisi del trànsit per facilitar la inserció de continguts en xarxes socials a petició de l'usuari . Si continua navegant , considerem que accepta el seu ús . Per a més informació consulte la nostrapolítica cookies