UVSostenibilitat,UVSostenibilitatUniversitat de València,Universitat de València Logo del portal

Benestar emocional

 

Píndoles per afrontar la transició cap a la "nova normalitat"

 

 

 

Video

Amb aquest vídeo es tanca la sèrie de píndoles amb el qual la Facultat de Psicologia de la Universiat de València de la mà de Labpsitec ens ha acompanyat durant el confinament i la nova realitat social que vivim. 

Gràcies a Rosa Baños, a Labpsitec i a la Facultat de Psicologia per la seua generositat i pels consells  que ens han ajudat a enfocar les situacions i a comprendre i acceptar les nostres emocions.

Aquest pot de píndoles seguirà ací per a ajudar-nos en les situacions difícils en les quals ens puguem trobar.

Podeu trobar totes les píndoles en aquest enllaç:

Píndoles de la Facultat de Psicologia 

Després del confinament, és normal desitjar retrobar-nos amb les persones que més estimem. La "nova normalitat" ens permet fer-ho, però compte! Ara la responsabilitat individual amb les mesures de seguretat té més protagonisme que mai. Encara no hem de baixar la guàrdia. Els nous hàbits han vingut, de moment, per a quedar-se. De manera que recordeu: poseu-los en pràctica!

 

Píndola 29: Som un antiviral crucial

Ja us heu quedat sense saber massa bé com saludar a algú? En la nova normalitat hem de reinventar-nos per a que la distància deixe de ser social i només siga física. Ací us donem algunes idees per a saludar amb afecte de forma segura. Compartiu la vostra salutació preferida a les xarxes! #NovaNormalitat 

 

Píndola 28: Trobant noves formes de saludar-nos

La màscara ha vingut per a quedar-se en la nova normalitat. En aquesta píndola representem una situació quotidiana en què la màscara forma part de la indumentària habitual. Posar-se-la és un hàbit que hem d'adquirir i consolidat mitjaçant la pràctica. Recordeu, no només us protegeix a vosaltres, sinó que també ho fa a la resta

Píndola 27 de la Facultat de Psicologia de la UV. La màscara com a part de la nostra vida.

El distanciament físic és una mesura de protecció contra el contagi de la COVID-19. No obstant això, és normal que ens resulte extrany mantenir la distància recomanada quan interaccionem amb altres persones. En aquesta píndola us expliquem que el distanciament físic no implica un distanciament social ni afectiu i us donem alguns exemples per a què calcular la distància de seguretat resulte més fàcil.

Distància de seguretat. Pínola 26 de la Facultat de Psicologia de la UV.

En aquesta píndola hem recollit alguns recursos d'informació, orientació i atenció per a persones LGTBI en situació de vulnerabilitat que estan disponibles en aquests moments.

Píndola 25. Diversitat en el confinament i la nova normalitat

Pareix que aquesta pandèmia ens ha ensenyat algunes coses. Una és la interconnexió que tenim totes es persones com a  societat. Amb aquesta píndola us convidem a reflexionar sobre  l'efecte que les nostres accions individuals poden tenir en els demés i com el  fet de ser conscients d'això pot ajudar-nos a prendre algunes decisions.

 

Píndola 24 de la Facultat de Psicologia de la UV: Navegant en el mateix vaixell

Què us sembla començar a intentar identificar els vostres pensaments, emocions i reaccions? Reflexioneu sobre com us sentiu i permeteu-vos acceptar qualsevol emoció que puga sorgir.

 

Píndola 23. Acceptant les meues noves reaccions emocionals.

Píndoles de la Facultat de Psicologia de la UV.

En aquesta píndola us contem què és allò que anomenen
"síndrome de la cabanya" i com es pot entendre des del punt de vist
psicològic, reprenent algunes qüestions que ja us contarem en píndoles
anteriors, quan començàrem el confinament.

I  vosaltres, com esteu vivint aquesta nova etapa?"

 

Pindola 22. L'ansietat en la desescalada: síndrome de la cabanya

​Píndoles de Psicologia per afrontar el confinament per la pandèmia del  COVID 19.

Dins de la iniciativa ‘Queda’t a casa de manera sostenible’ de la delegació de Sostenibilitat, la catedràtica de Psicopatologia, Rosa Mª Baños, ens explica la nova realitat per la COVID-19 i com afrontar els reptes psicològics que està produint el coronavrius i el confinament de la població per a frenar la seua expansió.

Sabíeu què és l'estat de "flow"? En aquesta píndola us donem els detalls i us contem algunes pistes per ajudar-vos a poder experimentar-lo en les vostres activitats.

Quines coses us fan arribar a eixe estat de flux? Amb quina freqüència les practiqueu?

Píndola 21. L'estat de flow

No en va, ens passem un terç de la nostra vida dormint. La son compleix diferents funcions vitals, per la qual cosa, tenir-ne cura és una prioritat per a la salut, especialment en situacions d'estrés elevant en què la qualitat de la son pot veure's afectada amb freqüència.

Com us afecta dormir menys de l'habitual? Quines accions realitzeu per compensar els seus efectes? Quines estratègies podeu en marxa per dormir millor?

Píndola 20. Cuidem la son

En aquesta píndola us proposem algunes pautes que poden ajudar a suportar millor la convivència amb xiquets i xiquetes a casa.

I a vosaltres, quines coses us ajuden a mantenir un clima emocional agradable a casa?

Píndola 19: Ser pares durant la pandèmia

La resiliència és la capacitat de les persones per afrontar i superar situacions adverses. En aquesta píndola us ajudem a identificar els vostres recursos personals per afrontar esdeveniments difícils oferint-vos algunes idees per entrar en contacte amb aquests.

Quines estratègies us han ajudat anteriorment a superar situacions difícils?

Píndola 18: La resiliència

La gratitud s'ha associat a diversos factors psicològics que resulten beneficiosos per al nostre benestar. Ací us contem en alguns i us proposem un exercici per cultivar la gratitud. I vosaltres, de quines coses us sentiu agraïts i agraïdes?

Com canalitzeu i expresseu els vostres sentiments de gratitud?

Píndola 17: La gratitud

Les fortaleses són aquelles característiques personals que ens ajuden a construir una vida plena i amb significat. En aquesta píndola us ensenyem quines són les fortaleses que hem vist que més estan ajudant a suportar el confinament.

En el vostre cas, quines són eixes fortaleses?

Píndola 16, Les fortaleses

Mans pintades de varies persones formant un cor

La conducta prosocial és tota acció realitzada amb la finalitat de beneficiar a altres persones. Aquest tipus de comportament, al llarg de l'evolució, ja resultat de gran importància per al benestar de les persones. En aquesta píndola us contem diferents tipus de conductes prosocials i els beneficis que poden comportar per a vosaltres i per als altres.

Quines conductes prosocials se us ocurreixen que pugueu realitzar en aquests moments?

Píndola 15. Millorant la nostra conducta prosocial

Primer plano de mirada de perfil

Les persones presenten diferents habilitats o capacitats que, si les posem en marxa i les entrenem, poden resultar beneficioses en diferents aspectes. Una d'aquestes habilitats és el mindfulness o l'atenció plena. En aquesta píndola us contem breument en què consisteix aquesta pràctica i com podeu acostar-vos-hi durant el confinament.

Quina experiència us genera aquesta pràctica?

Píndola 14: Atenció plena al moment present

En aquests moments de confinament físic pot ser oportú mirar cap endins i explorar la infinitud interior que ens ofereix aquesta experiència. Ens podem endinsar sense límits. No obstant això, de vegades, tot i que ho desitgem, no ho podem fer i ens sentim immensament malament i no sabem perquè.

Moltes vegades, la intolerància al malestar és la resposta. I aquests dies, en què l'ordre de les nostres vides ha estat alterat i això provoca que augmente l'ansietat i la incertesa cap al futur, la intolerància a la frustració pot incrementar.

Què és la intolerància al malestar i com podem millorar?

Píndola 13: Intolerància al malestar?

Identificar i comunicar les nostres emocions pot ser un primer pas per controlar-les. En aquesta píndola veureu set claus per fer-lo de la manera més eficaç possible.

Per a vosaltres, quines altres coses són importats a l'hora d'expressar les emocions?

Quines altres coses us ajuden a escoltar i a comprendre millor a una altra persona quan us expressa com se sent?

Píndola 12: Comunicació efectiva

Aquesta píndola ens ofereix algunes claus per cultivar l'autocompassió, una forma de relacionar-nos amb nosaltres mateixos i que ens pot ajudar a sentir-nos millor en moments difícils com els que estem vivint.

Quines altres maneres se us ocorren per tractar-vos amb amabilitat i acceptació?

Píndola 11: Un espai per a cuidar-me: aprenent a tractar-me amablement

No hi ha una manera correcta de  viure el confinament.

Quina és la vostra?

Píndola 10: Ajusteu les vostres expectatives 

El teletreball durant el confinament està suposant un gran repte per a moltes persones.

Quines estratègies utilitzeu per optimitzar la jornada laboral des de casa?

Píndola 9. Teletreball i benestar

Heu notat que algunes situacions  durant el confinament
activen especialment el vostre sistema d'alerta fisiològic?

Quins recursosus resulten útils per calmar-lo?

Píndola 8. El confinament des de la perspectiva del'evolució

I vosaltres, de quina manera us connecteu amb altres persones (conegudes o desconegudes)?

Píndola 7: Mantenilm les relacions socials

De quina manera us manteniu físicament actius i actives a casa?

Píndola 6: Activeu el vostre cos, activeu la vostra ment

Quines coses noves o innovadores feu ara?

Píndola 5: Fleixibilitat cognitiva

Què us sembla tractar de començar a identificar els vostres pensaments, emocions i reaccions?

Escriviu com us sentiu i permeteu-vos acceptar qualsevol emoció que puga sorgir

Píndola 4: Identificant les meues reaccions emocionals

Quines coses creieu que podem i no podem controlar? Teniu algun exemple més? 

Què intenteu fer amb les coses controlades per a sentir-vos millor?"

Tercera píndola: Cal ser eficaç

- Escriviu com us sentiu i permetiu-vos acceptar qualsevol emoció que puga sorgir.

 Segona píndola. Acceptant les meves emocions
- Com us sentiu després de realitzar la pràctica de la respiració?

Canvia d'alguna manera el significat que ara li donaries a l'ansietat? Com? Com entens l'ansietat?

Escriu com et sents i permet-te acceptar qualsevol emoció que sorgisca. Reflexiona.

Primera píndola: Sobre l'ansietat, trenquem mites

 

Informació d'interés