
‘Amèrica i Verdi’ és el títol triat per Spanish Brass Luur Metalls i l’Orfeó Universitari de València per al seu primer projecte conjunt. El concert reuneix una selecció d’obres de compositors americans en la primera part, mentre que la segona és dedicada íntegrament a Giuseppe Verdi, de qui enguany es commemora el 200 aniversari del naixement.
Inicialment s’escoltaren obres de Duke Ellington, Lee Morgan, Astor Piazzola i Antonio Carlos Jobim i Carlos Gardel, interpretades en solitari per cadascuna de les formacions, que es reuniren a l’escenari –ja en la segona meitat del concert– per fer un repàs del repertori de Verdi, des de ‘La forza del destino’ fins a ‘Aida’, passant per ‘Nabucco’, ‘Il Trovatore’ i ‘La Traviata’.
Se’n feu l’estrena els dies 1 i 2 de juny, a Castelló de la Ribera i al Palau de la Música de València, respectivament.
Spanish Brass Luur Metalls (SBLM) i l’Orfeó Universitari de València són dues formacions pioneres. SBLM és un dels pocs grups de música de cambra professionals que existeixen a Espanya i el 2014 se celebra el 25é aniversari de la seua formació. L’Orfeó Universitari és l’agrupació universitària en actiu més antiga d’Espanya, que celebra enguany el 65é aniversari.
Orfeó Universitari de València
Fundat el 1947 en el si de la Universitat de València, està format per estudiants, graduats i professors d’aquesta institució acadèmica i, des de l’inici, de la Universitat Politècnica de València. Va estar sota la direcció del seu fundador, Jesús Ribera Faig, fins al 1972; d’Eduardo Xifre Gallego fins al 1997; fins al 2004, de José Ramón Gil Tárrega. Des del 2005 fins al 2011 n’ha estat director Constantino Martínez Orts; i recentment, des de gener del 2012, Francesc Valldecabres Sanmartín n’és el director titular.
Les seues activitats es realitzen amb el patrocini del Patronat d’Activitats Musicals de la Fundació General de la Universitat de València, del Santander-Central Hispano i gràcies a la col·laboració de la Universitat de València, la Universitat Politècnica de València, l’Institut Valencià de la Música i l’Ajuntament de València.
Com a cor universitari destacat, tant en el pla nacional com en l’internacional, l’Orfeó Universitari de València ha obtingut el primer premi en totes les edicions del Concurs Nacional de Cors Universitaris i ha estat seleccionat entre els millors del món per participar en els festivals internacionals de cors universitaris celebrats a Lilla (1956), Nova York (1965), Coïmbra (1973), Manila (1979), Roma (1984), Poznan (2003), etcètera. Ha aconseguit premis en els concursos de Llangollen i Knocke. I el 1984, el primer premi del Concurs Internacional de Cors Universitaris, celebrat a Pardubice (Txèquia). En aquest festival va obtindre, el 1988, el premi al millor cor en les seues deu edicions i va ser convidat a aquest com a cor d’honor el 1994. Ha estat guardonat amb el premi del jurat al festival Vivace 2001, de Veszprém (Hongria), amb la medalla de plata per a cor mixt en els Choir Olympic Games 2006 de Xiamen (Xina) i amb el primer premi d’havaneres i del públic en el LIII Certamen Internacional d’Havaneres de Torrevella 2007.
Ha fet gires per França, Alemanya, Itàlia, Bèlgica, Suïssa, Txèquia, Hongria, Àustria, Portugal, Rússia, EUA, Índia, Filipines i Xina, entre altres països. Ha gravat discos de música coral dels més variats estils i posseeix la màxima condecoració universitària amb caràcter col·lectiu i la fulla de llorer de la cultura de l’Associació Valenciana de la Premsa.
Durant el curs 2007-2008, l’Orfeó Universitari de València commemora el 60é aniversari de la seua fundació i, alhora, de treball musical sense interrupció, fet que el converteix en l’agrupament universitari més antic d’Espanya. En reconeixement a aquesta tasca va ser guardonat amb la distinció de l’Orde de Jaume I, el 2008; l’alta distinció de la Generalitat Valenciana, l’octubre del 1997; i la medalla d’or de la ciutat de València, el juny del 1998. Així mateix, va ser reconeguda la seua brillant trajectòria a les universitats valencianes, on se li van concedir la medalla de la Universitat de València i la medalla de la Universitat Politècnica de València.
+Info: www.orfeo.org
Spanish Brass Luur Metalls
El 1989, cinc músics espanyols van crear un projecte musical eclèctic i innovador, que han anat desenvolupant al llarg dels anys en diversos camps: la interpretació, la pedagogia i la creació musical. Actualment fan gires arreu del món, cursos adreçats a la música de cambra i enregistraments de discos.
El 1996 obtenen el primer premi del 6é Concurs Internacional per a Quintets de Metall Ville de Narbonne (França), considerat el de major prestigi per a aquesta formació. És destacable la seua participació en la gala de lliurament dels premis Príncep d’Astúries del 1995, al Gran Teatre Campoamor d’Oviedo (Espanya), difosa per televisió a més de 700 milions de persones.
El seu repertori és un dels aspectes més acurats de les seues actuacions, juntament amb la posada en escena. Entre els seus espectacles cal destacar: ‘Concierto del Desconcierto’, ‘20 Anys!’ i ‘viBRASSions’ (quintet de metalls), ‘Metàl·lics’ i ‘Brass Brass Brass’ (concerts pedagògics), ‘Brassiana’ (amb trio de jazz), ‘Make a Brass noise here’ (homenatge a F. Zappa, amb bateria i guitarra), ‘Relatos imprevistos’ (per a quintet de metalls i narrador, amb Fernando Palacios), ‘Les Aventures de Monsieur Jules’ (amb el pianista Albert Guinovart) o ‘Metalls d’Estil’ (amb Pep Gimeno ‘Botifarra’). Col·laboren habitualment amb artistes de prestigi internacional com ara Christian Lindberg, Ole E. Antonsen o Kenny Wheeler, i amb altres agrupacions com ara Amores Grup de Percussió o l’Orfeó Valencià Navarro Reverter. Spanish Brass Luur Metalls també aposta pel desenvolupament i la creació de noves músiques, treballa tant amb compositors de prestigi reconegut com amb joves de gran projecció. Han estrenat prop d’un centenar d’obres, en la major part dedicades especialment al grup, de compositors com ara José Luís Turina, Jesús Villa-Rojo, Maurice Jarre, Vladimir Cosma, Fernando Palacios, Juanjo Colomer, Antón García Abril i Vicente Roncero, entre altres.
Spanish Brass Luur Metalls interpreten obres concertants amb orquestra, en què destaca l’estrena a Europa del ‘Concert per a quintet de metalls i orquestra de corda’, de Karel Husa. I han realitzat l’estrena absoluta de ‘Couleurs du Temps’, del prestigiós compositor Maurice Jarre, i de ‘La Devota Lasciva’, de Juanjo Colomer. Han interpretat aquestes obres amb diverses orquestres com ara l’Orquestra de Còrdova, l’Orquestra de Castella i Lleó, l’Orquestra de Radiotelevisió Espanyola, l’Orquestra Ciutat de Granada, l’Orchestre de La Picardie (França), la Jove Orquestra de la Generalitat Valenciana, la KBS Symphony Orchestra de Corea, la Jove Orquestra Nacional d’Espanya i l’Orquestra de València. Han treballat amb directors com ara Edmon Colomer, Josep Pons, Manuel Galduf, Salvador Brotons, Enrique G. Asensio, Yaron Traub i Shinik Hahm, entre d’altres.
Han estrenat el ‘Concert per a quintet de metalls i orquestra’, de Lluís Vidal, amb Josep Pons i l’Orquestra Nacional d’Espanya; i ‘Guadalaviar’, d’Antón García Abril, amb Edmon Colomer i l’Orquestra Filharmònica de Màlaga.
Han publicat díhuit treballs discogràfics, entre els quals s’inclouen un DVD-CD i un doble CD recopilatori, que mostren les seues múltiples facetes: ‘Luur-Metalls Spanish Brass Quintet’, ‘No Commen’t, ‘La Escalera de Jacob’, ‘SPANISH BRASS Luur Metalls & Friends’, ‘Delicatessen’, ‘Caminos de España’, ‘Absolute’, amb Christian Lindberg i Ole E. Antonsen, ‘Gaudí’um’, ‘Metàl·lics’, ‘Retaule de Nadal’, amb l’Orfeó Valencià Navarro Reverter, ‘SBALZ Brass Ensemble’, ‘Brass & Wines’, amb Steven Mead, ‘Brassiana’, amb Lluís Vidal Trio, ‘The Best of Spanish Brass’, ‘SBLM’, ‘Tell me a Brass Story’, amb la Banda Municipal de Música de Bilbao, ‘viBRASSions’ i ‘Metalls d’Estil’, amb Pep ‘Botifarra’. Han gravat la música de l’obra teatral ‘La Fundación’, de Buero Vallejo, per al Centre Dramàtic Nacional, i la banda sonora de la pel·lícula ‘Descongélate’, de Félix Sabroso, per a la productora El Deseo.
Spanish Brass Luur Metalls ha participat en esdeveniments importants com ara el Festival de Musique de Radio-France (França), el Festival Internacional de Música i Dansa de Granada (Espanya), el Bonner Herbst (Alemanya), el Muzyka Statym Krakowie (Polònia), la New York Brass Conference (EUA), el Festival Internacional de Música de Santander (Espanya), el Lucerne Festival (Suïssa), el Great American Brass Band Festival (EUA), el Festival Internacional de Música Contemporània d’Alacant (Espanya), el Jeju Summer Festival (Corea), el Schleswig-Holstein Musik Festival (Alemanya), l’Auditori Nacional de Madrid (Espanya), el Palau de la Música de Barcelona (Espanya), la Quinzena Musical de Sant Sebastià (Espanya); el Wartburg Festival in Eisenach (Alemanya), el Festival de Kalavrita (Grècia), el Merano Brass Festival i Filharmònica de Trento (Itàlia), l’Auditori de Barcelona (Espanya), el Festival d’Hivern de Brasília (Brasil), el Festival Internacional de les Arts de Puerto Rico, International Trumpet Guild Conference (EUA) i la International Trombone Association Festival (EUA), el Basilica Festival (Bèlgica) i la Lieksa Brass Week (Finlàndia), entre d’altres.
Paral·lelament a l’activitat de concerts, SBLM organitza tres festivals dedicats als instruments de metall de caràcter internacional: el Festival Spanish Brass Alzira (www.sbalz.com), l’Spanish Brassurround Torrent (www.brassurround.com) i el Rafelmetall (www.rafelmetall.com), on es reuneixen cada any destacats solistes internacionals, grups i els professors de metall de major prestigi internacional.
Spanish Brass Luur Metalls está patrocinat per la marca d’instruments STOMVI i per la marca de tubes i bombardins Miraphone. A més, té suport de la Generalitat Valenciana i de l’INAEM.
COMPONENTS
Carlos Benetó Grau: trompeta
Juanjo Serna Salvador: trompeta
Manuel Pérez Ortega: trompa
Indalecio Bonet Manrique: trombó
Sergio Finca Quirós: tuba
+Info: www.spanishbrass.com
Last update: 3 de june de 2013 07:24.
News release