
Aquest estudi, realitzat en empreses manufactureres espanyoles, mostra que l’estratègia de cerca de coneixement extern adoptada per les empreses influeix significativament en la seua capacitat d’explorar, de transformar i d’explotar el coneixement.
Un equip de recerca liderat per la Universitat de València ha publicat en la revista ‘Technovation’ un treball que aprofundeix en el paper de les relacions entre empreses per a la millora dels processos d’aprenentatge intraorganitzatius, amb implicacions importants per a la presa de decisions de l’empresa sobre innovació i competitivitat.
Aquest estudi, realitzat en empreses manufactureres espanyoles, mostra que l’estratègia de cerca de coneixement extern adoptada per les empreses influeix significativament en la seua capacitat d’explorar, de transformar i d’explotar el coneixement. “Més concretament, s’ha trobat una forta relació curvilínia en forma d’U invertida entre l’amplitud de relacions externes i l’aprenentatge explorador i explotador”, assenyala la professora Anabel Fernández-Mesa, del Departament de Direcció d’Empreses ‘Juan José Renau Piqueras’ de la Universitat de València, una de les investigadores juntament amb el professor Joaquín Alegre, catedràtic del mateix departament, i José Luis Ferreras-Méndez, professor d’Economia de la Universitat de Lleó.
Així mateix, els resultats posen de manifest que la profunditat en les relacions externes és significativa per a l’aprenentatge transformador i explotador fins a un llindar a partir del qual resulta perjudicial. Així doncs, “el treball té interessants implicacions per a la presa de decisions en l’empresa en referència als resultats de la innovació i a la competitivitat”, afirma.
Per a Anabel Fernández-Mesa, “hui dia, la innovació no depén únicament del coneixement intern provinent de la R+D, sinó també del coneixement extern que es puga obtindre a través de la col·laboració amb diferents tipus d’agents com poden ser clients, proveïdors, instituts de recerca, universitats o empreses consultores”. És per açò que, al seu juí, “l’estratègia de cerca de coneixement extern consisteix a decidir sobre l’amplitud i el grau de profunditat de les relacions externes”.
Els autors
Joaquín Alegre és catedràtic del Departament de Direcció d’Empreses ‘Juan José Renau Piqueras’ de la Universitat de València. La seua recerca i docència s’enquadren en la innovació, l’aprenentatge organitzatiu i l’emprenedoria. Ha publicat articles en revistes, com ‘Research Policy’, ‘Technovation’ o ‘Journal of Product Innovation Management’.
Anabel Fernández-Mesa és professora ajudant doctora del Departament de Direcció d’Empreses ‘Juan José Renau Piqueras’ de la Universitat de València. Els seus interessos de recerca són l’aprenentatge organitzatiu, la innovació i l’emprenedoria. Ha publicat articles en revistes, com ‘International Business Review’, ‘Industrial Marketing Management’ o ‘Industrial Management & Data Systems’.
José Luis Ferreras-Méndez és professor ajudant doctor del Departament de Direcció i Economia de l’Empresa de la Universitat de Lleó. La seua recerca i docència es basen en l’aprenentatge organitzatiu, la capacitat d’absorció, estratègies de coneixement i innovació empresarial. Les seues recerques han sigut publicades en revistes, com ‘Industrial Marketing Management’ o ‘Industrial Management and Data Systems’.