SIMUSALUD
3327468
Resum
El context universitari ha experimentat canvis socials i legislatius que han
posat de manifest la necessitat que la docència universitària vaja més enllà de la transmissió de continguts, promovent que l'estudiantat adquirisca competències relacionades amb la seua realitat professional. Per a això, es fa necessari desenrotllar noves metodologies docents que potencien la participació de l'alumnat com la simulació i la ludificació. La simulació clínica d'alta fidelitat basada en l'entrenament d'actors/actrius perquè simulen un pacient s'ha emprat predominantment en Medicina i Infermeria i s'ha mostrat eficaç per a promoure un aprenentatge significatiu, de manera que l'alumnat analitze les conseqüències de la seua conducta, evitant els possibles riscos que pot tindre la valoració de pacients per part d'estudiants amb escassa experiència clínica en l'entorn professional real.
Malgrat els seus avantatges, el seu ús ha sigut escàs en altres disciplines com la Psicologia i la Logopèdia. La simulació pot complementar-se amb la ludificació, que s'ha mostrat eficaç per a promoure l'adquisició de competències acadèmiques, afavorint la motivació i interacció social de l'estudiantat.
El present projecte se centra en el disseny i implementació de metodologies actives basades en la simulació i en la ludificació per a afavorir l'aprenentatge profund de l'alumnat en assignatures de Ciències de la Salut (i.e., Psicologia i Logopèdia), així com en l'avaluació de l'impacte d'esta acció innovadora sobre la satisfacció de l'alumnat, el seu nivell de motivació, la seua autoavaluació i el seu rendiment acadèmic. Es dissenyaran escenaris de simulació clínica per a afavorir que l'alumnat adquirisca competències d'avaluació de models humans amb alteracions cognitives i/o de l'estat d'ànim mitjançant la representació d'actors/actrius.
La simulació inclourà les següents fases: pre-briefing, pre-test, brífing, escenari de simulació, debriefing i qüestionari final. Al seu torn, es realitzarà un “concurs” relacionat amb els continguts de la simulació en l'última sessió de cada assignatura. Així mateix, s'avaluarà el nivell de motivació i satisfacció de l'alumnat i la seua autoavaluació sobre la seua adquisició de les competències de l'assignatura després de l'aplicació de la innovació, i es registrarà la qualificació final de l'alumnat. S'espera que la implementació del projecte tinga un impacte positiu en l'adquisició de competències de l'alumnat (tant percebudes per l'alumnat com avaluades de manera objectiva), la seua motivació i el seu nivell de satisfacció, en comparació amb grups de les mateixes assignatures en les quals no s'implementa l'acció innovadora. Al seu torn, s'espera que esta acció innovadora siga transferible a altres assignatures de Ciències de la Salut i altres cursos acadèmics.
- Cano Lopez, Irene
- PDI-Ajudant Doctor/A
- Catalan Aguilar, Judit
- PI-Invest Formacio Vali
- D
- Gadea Domenech, M.engracia
- PDI-Titular d'Universitat
- Gonzalez Bono, Esperanza
- PDI-Catedratic/a d'Universitat
- Director/a Titulacio Master Oficial
- Salvador Fernandez-montejo, Otilia Alicia
- PDI-Catedratic/a d'Universitat
- Tormos Pons, Paula
- PI-Invest Formacio Predoc Ministeri
Vanesa Hidalgo Cano, de la Universidad de Zaragoza