Logo de la Universitat de València Logo Màster Universitari en Continguts i Formats Audiovisuals Logo del portal

Sabies que treballar en el mitjà audiovisual modifica el comportament visual?

cinesin

La revista Scientific Reports, del grup Nature, ha publicat un article en el qual s'afirma que el muntatge audiovisual afecta la freqüència de parpelleig dels espectadors i revela que els professionals del mitjà  tenen un comportament visual diferent a la resta de persones.

 

 

3 de de març de 2017

T'has preguntat quantes vegades parpelleges? La comunitat científica ja va determinar que l'ésser humà parpelleja entre 15 i 20 vegades per minut, encara que no si ets un professional del mitjà audiovisual. Això és el que han assegurat ara investigadors de la Universitat Pablo de Olavide i de la Universitat Autònoma de Barcelona, que han descobert que els treballadors de l'audiovisual que prenen decisions vinculades al muntatge narratiu redueixen de manera significativa la freqüència de parpelleig davant estímuls audiovisuals en comparació amb altres persones.

No és l'únic descobriment perquè els investigadors Anna Gruart i José María Delgado-García, de la Divisió de Neurociències de l'UPO, i Celia Andreu-Sánchez i Miguel Ángel Martín-Pascual, del grup Neuro-Com de la Universitat Autònoma de Barcelona, també han determinat i publicat a la revista Scientific Reports que la forma del muntatge audiovisual també afecta la freqüència de parpelleig. Per exemple, l'estil de muntatge MTV, associat als videoclips (mancats de continuïtat) inhibeix la freqüència de parpelleig en els espectadors més que altres estils d'edició, com el pla seqüència, propi dels llargmetratges clàssics de Hollywood

Convé prestar especial atenció a la salut visual si ets un professional de l'audiovisual, ja que pots sotmetre als teus ulls a esforços majors i disminuir el parpelleig

Amb anterioritat altres investigacions ja havien demostrat que la freqüència del parpelleig es modificava en funció del contingut narratiu. Ara, després d'un estudi realitzat a 40 subjectes -20 vinculats al món audiovisual (RTVE) - se sap que tant les formes del contingut com la narrativa de l'audiovisual modifiquen el comportament visual.

Per tot això, convé prestar especial atenció a la salut dels teus ulls si ets un professional de l'audiovisual, ja que pots sotmetre a la teua visió a esforços majors i disminuir el parpelleig. I és que per exemple la baixa freqüència de parpelleig s'associa a visió borrosa, cansament de la mirada i fins i tot a síndrome d'ull sec.

 

I quines aplicacions pot tenir aquest estudi?

Sembla que els resultats d'aquest estudi podrien ser interessants per al camp de la salut i entorns clínics amb pacients amb problemes visuals. A més, els investigadors han assenyalat que les conclusions podrien ser rellevants per a aplicar-les en la creació de productes audiovisuals per a treballar l'atenció. Tot això engloba pel·lícules, programes de televisió o publicitat.