Logo de la Universitat de València Logo Màster Universitari en Dret, Empresa i Justícia Logo del portal

Estudiant defensa el seu TFM sobre la regulació del procediment administratiu a l'Equador

Cristhian Paùl Gutiérrez De La Rosa

La present investigació busca analitzar la regulació del procediment administratiu sancionador que s'aplica en les institucions equatorianes d'acord amb la normativa vigent, particularment el Codi Orgànic Administratiu, d'ara en avant COA.

21 de de setembre de 2023

Títol: La regulació del procediment administratiu sancionador en la legislació equatoriana.

Autor: Cristhian Paùl Gutiérrez De La Rosa

A més, analitzar les dificultats d'aplicació pràctica de les disposicions generals del procediment administratiu sancionador.

El TFM planteja una introducció destacant aspectes importants relacionats al tema, un objectiu general i objectius específics de la investigació. Es divideix en tres capítols:

Capítol I: Principi de legalitat i reserva de llei en el dret sancionador

Capítol II: Procediment administratiu sancionador

Capítol III: Problemàtica del procediment administratiu sancionador

Capítol I

Existeixen principis fonamentals que garanteixen la protecció dels drets i llibertats dels individus, enfront del poder punitiu de l'Estat.

Antecedents històrics:

  • Grècia, Roma, Edat mitjana, Segles XVII I XVIII, Segle XIX.
  • L'Equador: El procediment administratiu sancionador ha buscat ser rigorós en regular dins d'un sol cos legal, la relació entre administrats i l'administració pública.

Reserva de llei:

Implica que només el legislatiu posseeix la facultat de crear normes i lleis. A més, l'executiu i judicial estan subordinades a les normes dictades pel legislatiu.

Principis

En el COA s'estableix les disposicions específiques respecte dels principis de l'activitat administrativa:

  • Principi de tipicitat
  • Principi de irrectroactivitat
  • Reconeixement de voluntat i pagament voluntari
  • Prohibició de concurrència d'accions

Principi de legalitat

Aquest principi estableix que cap persona pot ser sancionada, sinó en virtut d'una llei preexistent. Cerca atorgar límits al poder de l'Estat.

Principi non bis idem

Aquest principi estableix que una persona no pot ser sancionada dues vegades pel mateix fet o infracció administrativa.

Principi del degut procés

Cerca garantir justícia i equitat en l'àmbit de la imposició de sancions, a més assegurar que les persones involucrades, tinguen l'oportunitat de ser escoltades i comptar amb un degut procés.

  • Dret a la notificació.
  • Dret a un judici imparcial.
  • Dret a un recurs efectiu.

El dret administratiu sancionador enfront d'altres drets.

És diferent, ja que les sancions s'imposen de manera excepcional i se subjecten a principis i garanties, a més es troba subjecte a controls de tipus administratiu i jurisdiccional.

Capítol II

La seua característica principal, la seua formalitat, ja que s'exerceix com una potestat atorgada per l'Estat, en la qual es determina si és procedent l'aplicació de sancions a un ciutadà en específic.

A l'Equador ho trobem en l'article 76 de la nostra Constitució.

Fases

Inicia amb la presentació d'una denúncia o queixa per una infracció de llei. La pot presentar un ciutadà o la pròpia administració.

  1. Primera fase: fase d'inici.

En aquesta fase s'identifica la infracció i la notificació del presumpte infractor, amb la concessió d'un termini per a la seua defensa.

  1. Segona fase: Instrucció.

En aquesta fase es realitzen recopilació de proves, pràctica de proves, testimoniatges, documents, per a acreditar la responsabilitat de l'infractor.

Audiència de l'infractor: Es brinda l'oportunitat al presumpte infractor de presentar la seua versió, aportar proves i arguments en la seua defensa.

  1. Tercera fase: dictar resolució.

En aquesta fase s'estableix la infracció i sanció. Es concedeix un termini per a interposar recursos.

Capítol III

És una eina jurídica, que no està exempta de controvèrsies i crítiques, a causa de les possibles vulneracions dels drets fonamentals dels ciutadans per part de l'administració. Es presenten als següents principis:

  • Presumpció d'innocència
  • Dret a la defensa
  • Proporcionalitat de les sancions
  • Accés a la justícia
  • Limitat accés a la informació

Possibles solucions

  • Assistència jurídica gratuïta
  • Divulgació d'informació: (De manera idònia i oportuna)
  • Simplificació i transparència del procediment
  • Contradicció i contrast de proves

Conclusions

Com a conclusió d'aquesta investigació, es destaca la importància de la regulació del procediment administratiu sancionador en la legislació equatoriana i la seua evolució al llarg del temps per a garantir l'exercici adequat del poder de l'Estat. Es destaca alguns problemes i dificultats que requereixen de canvis per a millorar la regulació en inclinació als principis i garanties.

Etiquetes