Logo de la Universitat de València Logo Màster Universitari en Dret, Empresa i Justícia Logo del portal

Lizz Dahiam Pacheco Ramírez, alumna del Màster, defensa el seu TFM sobre les eines legals que poden utilitzar els consumidors per a defensar els seus drets

Lizz Dahiam Pacheco Ramírez, alumna del Màster, defensa el seu TFM sobre les eines legals que poden utilitzar els consumidors per a defensar els seus drets

Lizz Dahiam Pacheco Ramírez, alumna del Màster en Dret, Empresa i Justícia de la Universitat de València, va defensar amb èxit dilluns passat 19 de setembre el seu TFM sobre les eines legals que disposen els consumidors per a defensar els seus drets. El Dr. Carlos Esplugues Mota va ser el professor encarregat de tutoritzar el treball.

21 de de setembre de 2016

El treball Tutela judicial efectiva: una mirada feia les eines que tenen els consumidors per a la defensa dels seus drets consta de quatre capítols dividits de la següent forma:

  • Capítol 1: Realitat del Consum a Colòmbia
  • Capítol 2: Vies o eines de protecció dels drets dels consumidors
  • Capítol 3: Tutela judicial efectiva en l'acció de protecció al consumidor
  • Capítol 4: Proposades

Capítol 1

En el primer capítol s'exposaran els sectors de l'economia respecte dels quals els consumidors presenten major inconformitat, per a açò, tenint en compte les tipologies de consumidors, tractarem el sector salut, el financer, les telecomunicacions, l'aeronàutic i un sector general, al que corresponen béns i serveis en els quals no existeix regulació especial. Així mateix, s'explicarà el concernent a la noció de consumidor, respecte de la qual es destaca com a component especial que el ben o servei no estiga lligat a l'activitat econòmica del subjecte que adquireix; en igual sentit, s'indicaran les definicions de productor i proveïdor i producte en el dret colombià.

Capítol 2

En el segon capítol, atenent al fet que els consumidors veuen infringides les seues expectatives respecte dels productes que adquireixen, s'exposaran les diferents vies o eines que tenen els usuaris per a la protecció dels seus drets. Sobre el particular, es compten amb tres vies, una d'ordre administratiu, una altra d'ordre judicial i una final, pròpia dels mètodes alterns de solució de conflictes; la primera està a càrrec de la Superintendència d'Indústria i Comerç (SIC) i les alcaldies del país, en exercici de les funcions d'inspecció, vigilància i control atorgades a la branca executiva, en la qual es persegueixen sancions a l'empresari, sense que generen pagaments en favor del consumidor.

La segona via correspon al ressort judicial, de la qual correspon el seu coneixement als jutges de la República i les autoritats administratives amb funcions jurisdiccionals; aquesta segona via, amb l'Estatut del Consumidor (EC) contempla tres accions jurisdiccionals reconegudes com les accions populars i de grup, amb les quals es protegeixen els interessos col·lectius:

  • L'acció de responsabilitat per producte defectuós amb la qual es persegueix la reparació dels danys causats a la salut i vida dels consumidors pels defectes els productes;
  • L'acció de protecció al consumidor en la qual es decideixen els assumptes contenciosos que tenen com a fonament la vulneració als drets dels usuaris;
  • Els mètodes alterns de solució de conflictes, com l'és la conciliació, la mediació, l'arbitratge, sent el primer, el més utilitzat pels usuaris en la mesura que compta amb major regulació legal i confiança en els ciutadans.

Capítol 3

En un tercer capítol s'indicarà el pertinent al dret a la tutela judicial efectiva amb especial referència a l'acció de protecció al consumidor, per a l'efecte, s'abordarà les característiques de dita dreta a la llum de la jurisprudència constitucional colombiana; d'igual manera, s'indicarà la problemàtica que s'està presentant amb l'acció de protecció al consumidor consagrada en l'EC, açò és l'excessiva demanda del servei en l'administració de justícia en els litigis de protecció al consumidor, l'excés ritual manifest, la mora en el tràmit, l'absència d'igualtat en el tràmit processal, la falta d'indicació legal respecte del procediment d'imposició de multes a imposar-se per l'incompliment a les sentències establit en l'article 58 numeral 11 de l'EC.

D'igual forma, s'indicarà quins són els avantatges d'acudir davant les autoritats administratives investides de funcions jurisdiccionals en la solució dels litigis en els quals s'involucre a un consumidor.

Capítol 4

L'últim capítol correspon a un esbós de propostes, en la qual es planteja la necessitat de generar una cultura de reclamació prèvia a demandar, amb la qual s'evite acudir a plets innecessaris, així mateix, la importància que els ciutadans en el marc de les relacions de consum, en lloc d'acudir a la via administrativa que solament genera sancions per a l'empresari o acudir a la via judicial, que de per si és més demorada, més formalista i en el seu lloc, els consumidors decidisquen concórrer a mètodes alternatius per a la solució dels conflictes com la mediació i per què no tenir un arbitratge de consum consolidat com ho té el País Basc, tenint en compte que són mecanismes més concordes amb les expectatives dels usuaris front la procura en la satisfacció dels seus drets.

Finalment, es va proposar una modificació al procés judicial existent per a aquesta acció destinat al fet que siga més breu i eficaç.

Etiquetes TFM , publicacions , tesis