Logo de la Universitat de València Logo Màster Universitari en Dret, Empresa i Justícia Logo del portal

Rodolfo Marcone aborda en el seu TFM la possible implementació d'una plataforma nacional d’ODR en matèria de consum a Xile

Rodolfo Marcone Lo Presti

En la present tesi hem desenvolupat una extensiva investigació monogràfica a la recerca del concepte d’ODR (online dispute resolution), el qual es troba en un constant desenvolupament en el quefer jurídic processal comparat, sobretot en matèria del dret de consumidor en l'espai d'integració de la Unió Europea, amb l'impuls atorgat a la matèria per la directiva 2011/2013 EU i el Reglament 534/2013 EU,i la conseqüent transposició d'aquestes normes a les tradicions jurídiques dels Estats membres.

10 de d’octubre de 2019

Títol: Idees, conceptes i dilemes per a la implementació d'una plataforma nacional d’ODR en matèria de consum a Xile des de la perspectiva UE.

Autor: Rodolfo Marcone Lo Presti

La cerca per a generar un marc jurídic cada vegada més procliu al consumidor dins del mercat únic europeu, ha impulsat el desenvolupament de la legislació comunitària, i l'harmonització amb les legislacions nacionals, existint grans desafiaments per davant sobre aquest tema, sobretot en l'hora de protegir al consumidor vulnerable i altres col·lectius, els quals no poden accedir a internet per a gestionar les seues sol·licituds i menys sostindre negociacions per aquestes plataformes electròniques.

Abordem en el treball de recerca el fenomen de la desmaterialització dels processos judicials i ADR. Les possibilitats d'una justícia digital es torna més que una realitat, una necessitat. La irrupció de la intel·ligència artificial, el big-data i altres tecnologies de la informació, ens permeten albirar un procés d’ODR intel·ligent i integrat a les tipologies de MASC en escala electrònica.

La possibilitat d'implementar una plataforma ODR a Xile per a resoldre qüestions de consum respecte a la defensa de l'interés individual dels consumidors, és altament possible de realitzar, pel fet que el país és xicotet, i podria sortejar el desafiament. No oblidem que Xile des de l'any 2017, va adequar el seu Codi de Procediment Civil amb la finalitat de donar curs a la tramitació electrònica, qüestió que és un èxit, però només va afectar la materialitat del procés i en l'esfera del dret civil.

Lamentablement, les matèries de consumidor no van ser afectades per aquesta reforma legal, la qual cosa deixa en una desprotecció al consumidor, perquè els obliga a litigar de la forma huitcentista, en un procés escripturat, ritualista i lent, on moltes vegades, fent ús de la norma d'autotutela, les demandes es presenten pel propi consumidor, sense el patrocini d'advocat habilitat, tesi avalada fins i tot pel Tribunal Constitucional en el seu històric falle Rol núm. 4012-2017, per la qual cosa els resultats tendeixen més aviat a ser favorables a les empreses, que posseeixen staffs d'advocats, perpetuant-se una falta d'accés a la justícia del consumidor xilé del carrer, situació emparada per la fallada recentment assenyalat.

Hui amb l'última reforma de la Llei del Consumidor Xilena de l'any 2018, Llei 20.081, es proveirà de justícia gratuïta almenys al consumidor amb manques econòmiques, però res es diu de millorar l'accés a la justícia del consumidor, i menys promoure els ODR com a solució nova a la falta d'accés a la justícia que els consumidors xilens pateixen en un marc multi door sistem, utilitzant els mètodes ADR, que també són subvalorats en la normativa nacional i el seu disseny com a solució quasi no existeix. El que ací proposem és un sistema processalment electrònic per a resoldre litigis fora d'un ambient judicial en un esquema ODR per als consumidors, utilitzant l'ADN de la Plataforma ODR europea.

Concloem en la nostra tesi que el desenvolupament d'una plataforma d’ODR a Xile, és possible, tenint en compte que existeix un embrió de plataforma ODR a Xile que es troba a càrrec del SERNAC- Servei Nacional del Consumidor- els qui tenen en marxa una plataforma telemàtica, on reben en mitjana més de tres-cents mil reclams a comerciants anualment, i el 87% d'ells es realitza per la via d'internet.

Per això postulem que la implementació d'una plataforma d’ODR nacional millorarà el mercat intern nacional per al consum, i permetria a Xile ser líder en vendes online per al mercat sud-americà, i s'estaria promovent una accés a la justícia més efectiu i eficient, qüestions que seran exigides pels tractats internacionals de comerç que Xile està ad portes de signar com TPP-11.

Per tot proposem en el treball un canvi de mirada i interpretació a les normes presents a Xile, amb la finalitat d'implementar la proposta de creació d'una plataforma nacional online de resolució alternativa de conflictes de consum, dins d'un sistema multi door, seguint el model europeu, i tenint molt en compte alguns casos reeixits com Bèlgica, especialment la seua xarxa BELMED i les experiències d'U.K., encara que les realitats xilena i europea són diametralment diverses en aquesta mena de matèries, el canvi de paradigma és necessari per al desenvolupament d'un mercat digital xilé.

Etiquetes