Logo de la Universitat de València Logo Màster en Enginyeria Química Logo del portal

L’ETSE-UV participa en el desenvolupament del GAD Game, una nova aplicació en realitat augmentada

  • 27 de febrer de 2023
L’ETSE-UV participa en el desenvolupament del GAD Game, una nova aplicació en realitat augmentada

El projecte GAD Game, impulsat per la Comissió Europea a través del Programa Erasmus amb referència 2021-1-IT01-KA210-VET-000034522, té un doble objectiu: desenvolupar una aplicació de realitat augmentada gratuïta i versàtil per a l'ensenyament i acompanyar el procés d'ensenyament-aprenentatge amb un enfocament metodològic dels formadors basat en els principis de la ludificació. Això, per a aconseguir una aplicació reeixida a l'aula. Així doncs, GAD Game aborda el desenvolupament de competències digitals per a educadors i la capacitat de crear entorns d'aprenentatge digital i productes educatius adequats per a enfrontar nous desafiaments de capacitació.

En concret, el consorci del projecte GAD està compost per: Paidea, una organització italiana que produeix i motiva processos d'educació a través de la tecnologia, encarregats del desenvolupament tècnic de l'aplicació; l’ETSE de la Universitat de València, una universitat espanyola que promou la innovació, la recerca i l'educació qualitativa; i Dafni Kek, un centre grec de recerca i educació que aposta per l'accés a l'aprenentatge d'adults.

A més, les metodologies actives i la gamificació són dos enfocaments de l'educació que tenen com a objectiu augmentar el compromís i la motivació dels estudiants. Les metodologies actives involucren als estudiants en el procés d'aprenentatge a través d'activitats pràctiques, resolució de problemes i col·laboració. La ludificació, d'altra banda, és l'ús d'elements de disseny de jocs en contextos que no són jocs, com l'educació, per a involucrar i motivar als alumnes. Tant les metodologies actives com la ludificació han demostrat ser efectives per a augmentar la participació i motivació dels estudiants a l'aula.

Un dels beneficis clau de les metodologies actives és que permeten als estudiants tenir un paper actiu en el seu propi aprenentatge. Aquest enfocament encoratja als estudiants a pensar de manera crítica i creativa, i a treballar en col·laboració amb els seus companys. Les metodologies actives també ajuden al fet que l'aprenentatge sigui més rellevant per als estudiants en connectar-lo amb problemes i qüestions del món real. Per exemple, en lloc de simplement llegir sobre un esdeveniment històric, se'ls pot demanar als estudiants que representin un escenari històric en un joc de rol. Aquest tipus d'activitat permet als estudiants involucrar-se amb el material d'una manera més profunda i significativa.

La gamificació és un altre enfocament que pot augmentar el compromís i la motivació dels estudiants. Aquest enfocament implica incorporar elements de disseny de jocs en el procés d'aprenentatge, com a punts, insígnies i taules de classificació. En fer que l'aprenentatge sigui més interactiu i divertit, la ludificació pot ajudar a mantenir als estudiants compromesos i motivats. Per exemple, un professor pot crear una cerca del tresor virtual en la qual els estudiants hagin de respondre preguntes correctament per a passar al següent nivell. Aquest tipus d'activitat no sols fa que l'aprenentatge sigui més atractiu, sinó que també ajuda a generar un sentit de competència i assoliment.

Una àrea important on les metodologies actives i la ludificació estan demostrant ser particularment efectives és en el camp de la tecnología educativa. L'ús de tecnologia a l'aula, com a tauletes i pissarres interactives, permet als mestres crear experiències d'aprenentatge noves i atractives per als estudiants. Per exemple, els professors poden usar la realitat augmentada per a crear models 3D interactius d'edificis històrics o conceptes científics. Aquest tipus de tecnologia permet als estudiants manipular i explorar el material d'una forma que no és possible amb els mètodes tradicionals.

De fet, la realitat augmentada s'està convertint en una eina cada vegada més popular per a l'educació, ja que permet experiències d'aprenentatge més atractives i interactives. En superposar informació digital en el món real, la realitat augmentada pot ajudar al fet que l'aprenentatge sigui més rellevant i significatiu per als estudiants. Per donar alguns exemples, a través de la realitat augmentada, es permet:

• Realitzar experiències que, d'una altra manera, serien impossibles: visitar virtualment monuments, instal·lacions i països llunyans, observar de prop i en forma tridimensional un òrgan, un ecosistema, una màquina.

• Simular i observar situacions d'activitats de laboratori que són perilloses o no senzilles de realitzar, sense cap risc.

• Explorar els mecanismes del món i experimentar-los de primera mà i en 360° involucrant a les persones també des d'un punt de vista perceptiu i intuïtiu.

En conjunt, el GAD Game és un joc d'aprenentatge digital basat en realitat augmentada, desenvolupat a través de la contribució activa dels docents. Durant el desenvolupament del GAD Game, els docents milloren les seves habilitats digitals, entenen la lògica del joc i aprenen a utilitzar-lo. El joc s'executa tant en una plataforma com en la seva aplicació. La Plataforma GAD permet crear lliçons, compartir les seves pròpies creacions 3D i veure el progrés dels estudiants. L'aplicació GAD Game per a telèfons intel·ligents s'ha implementat tant en Android com en iOS, i permet presentar una sèrie de models 3D utilitzats en el procés educatiu en interactuar amb l'entorn d'aprenentatge. Cada model va seguit d'un petit qüestionari basat en les lliçons d'exemple creades pels professionals que van participar en els tallers del projecte.

En definitiva, l'aplicació de realitat augmentada GAD es dirigeix a educadors, docents i tutors, que són l'objectiu principal del projecte i, en particular, persegueixen l'increment de les seves competències digitals en relació amb la implicació dels alumnes i l'incentiu per a participar, col·laborar i aprendre a crear i ser creatiu.

Més informació:

Projecte: https://erasmus-plus.ec.europa.eu/projects/search/details/2021-1-IT01-KA210-VET-000034522

Pàgina web: https://gadproject.eu/

Participació Universitat de València: jose.badia@uv.es