Logo de la Universitat de València Logo Màster Universitari en Estudis Hispànics Avançats: Aplicacions i Investigació Logo del portal

"Avatars del testimoniatge a Amèrica Llatina" - Edició especial de la revista Kamchatka

Kamchatka

Jaume Peris Blanes, professor del Màster Universitari en Estudis Hispànics Avançats, ha coordinat la publicació d'una edició especial de la revista Kamchatka, on s'identifica el recorregut i les característiques del discurs testimonial a Amèrica Llatina en les últimes dècades.

23 de de maig de 2016

"Fer anàlisi cultural en els temps que corren és un exercici de resistència", resa la seua carta de presentació. Partint d'aqueix mateix rebuig a la capitulació va nàixer la revista cultural Kamchatka en 2012, com una publicació transdisciplinar que cerca reflexionar sobre la cultura contemporània i el seu lloc en els diversos processos socials des dels quals emergeix. Ho edita des de llavors el professor Jaume Peris Blanes, doctor en Filologia per la Universitat de València i professor del Màster Universitari en Estudis Hispànics Avançats: Aplicacions i Recerca.

El professor Peris i la professora Gema Palazón Sáez (Université de Lille III) han coordinat recentment l'última edició de Kamchatka. Es tracta en aquesta ocasió d'un nombre especial de la revista, sota el títol Avatars del Testimoniatge a Amèrica Llatina. El concepte de el "testimoni" adquireix especial rellevància en aquesta edició: com a aparell de dissidència o instrument de consolidació del statu quo, en contextos socials oposats als de la seua emergència. L'època de la seua consolidació com a gènere poc té en comú amb la seua evolució en les dècades següents: quin lloc ocupa actualment en la lluita social llatinoamericana?

Avatars del Testimoniatge a Amèrica Llatina està separada en vuit blocs (dos, la tercera part i la quarta, coordinades per la doctora Palazón; les altres sis pel professor Peris). El primer contraposa les obres de Rodolfo Walsh i Francisco Urondo, en el marc de l'emergència del testimoniatge (anys 50 a 70) i les interrelacions entre literatura, documentalisme i escrits de no ficció. La segona part presenta la figura del Che Guevara i se centra en les escriptures testimonials de la revolució cubana. Paral·lelament, el quart bloc també investiga els imaginaris revolucionaris, en aquest cas de les guerrilles centroamericanas (Guatemala, Nicaragua). Els textos del tercer bloc, per la seua banda, exploren les cultures subalternes: testimoniatges, història oral, representació.

La cinquena secció de Kamchatka investiga els testimoniatges rescatats de la repressió militar en el Con Sud de Sud-amèrica, memòries i rellevància cultural del testimoniatge en les dictadures i post-dictadures xilenes o argentines. El sisè bloc per la seua banda pren la fotografia com a objecte d'anàlisi, reprenent els crims de la dictadura argentina. La setena part transfereix el debat a les noves generacions i a imaginar noves formes d'escriptures testimonials adaptades a la seua particular situació. Finalment, el vuitè capítol aborda aquest mateix context social (o contextos) a Amèrica Llatina: noves formes de violència social, i amb açò noves interpretacions i pràctiques testimonials.

La revista Kamchatka està lligada al Projecte de Recerca "La cultura com a recurs del desenvolupament. Pràctiques, discursos i representacions en processos modernizadores contemporanis". Poden consultar en la seua pàgina web aquesta 6ª edició, així com tots els nombres anteriors, informació de contacte i la convocatòria del setè nombre, "Exilis creuats: representacions, identitats i memòries en els exilis europeus i llatinoamericans del segle XX i XXI".

 

Kamchatka