Logo de la Universitat de València Logo Màster en Història de la Formació del Món Occidental Logo del portal

Com era la música medieval?

El descubrimiento de un manuscrito que se creía perdido y su adaptación a los instrumentos musicales con los que contamos hoy en día nos enseñan cómo era la música medieval

5 de de maig de 2016

Una cançó medieval es pot escoltar de nou tras d'1.000 anys, després d'un projecte de recerca que ha tardat 20 anys a reconstruir la melodia. 'Songs of Consolation' (Cançons de la Consolació) es va poder escoltar fa unes setmanes en la capella de Pembroke College, a Cambridge.

Aquests sons es basen en la reconstrucció del que en l'època medieval eren les partitures: una sèrie de neumas, símbols que representaven la música. En l'època, la memòria dels músics jugava un paper decisiu, ja que moltes sobres no es guardaven per escrit. Una dificultat afegida en intentar adaptar les obres medievals a l'actualitat és que es desconeix el to de les notes, no se sap si les neumas són agudes o greus. Aquesta cançó en particular data del s. XI i s'ha recuperat després d'estar 142 anys perduda.

Sam Barret, de la Universitat de Cambridge, ha treballat durant més de 30 anys recuperant ‘Songs of Cambirdge’ (Cançons de Cambridge), que es corresponen a la part final d'una antologia de textos en llatí. En 1840 un estudiós alemany es trobava visitant Cambridge i va arrancar la fulla final d'aquest manuscrit, que va anar finalment trobada en 1982, però la seua localització va ser un enigma durant 142 anys i açò va impedir que l'obra es poguera investigar com una peça completa amb anterioritat. Després de més de 30 anys de recerca, el Dr. Barret s'ha aconseguit recitar l'obra completa però adaptada als instruments musicals actuals.

Aquest treball s'ha pogut completar gràcies a la intervenció d'altres músics especialitzats en l'Edat Mitjana, com Benjamin Bagby, del Lost Songs Project (Projecte Cançons Perdudes) i membre de Sequentia, un trio musical que recupera cançons medievals. El Lost Songs Project ha aconseguit rescatar melodies de l'edat mitjana o fins i tot anteriors, entre elles Beowulf i Carmina Burana.

El trio Sequentia es completa amb la presència de Hanna Marti, imprescindible a l'hora de completar els estudis sobre aquestes cançons: necessiten barrejar els requeriments pràctics de veu i instruments i comparar-los amb els resultats de la recerca acadèmica per a poder reconstruir la melodia completa.

Ací pots escoltar un extracte de Carmina qui quondam (excerpt), que forma part de 'Songs of Consolation'. Un autèntic luxe, ja que no s'ha pogut escoltar en els últims 1.000 anys.