Dades i història del MIM ara MUM
Els continguts temàtics, administratius i de gestió del màster són el resultat de diverses reunions internacionals prèvies. En un primer moment va tenir lloc una activitat pionera, fruit d'un seminari especialitzat en migració que es va celebrar a la ciutat de València (12-13, desembre-2003), on es va gestar la idea de la creació del MIM que va ser proposada pels professors Tassello, Bolzman i Villarroya. La primera reunió formal per a la creació del MIM es va realitzar a Basilea els dies 18, 19 i 20 d'agost de 2004 i va tenir com a objectiu general la presa de decisions conjunta de les universitats (europees i llatinoamericanes) i centres de recerca presents, així que a la participació en el programa europeu “Erasmus Mundus”. A aquest efecte es va procedir a la posada en comú dels continguts del màster que permetés des del començament una convergència plena dels diferents títols internacionals. També es va decidir la signatura de convenis de col·laboració amb la Universitat de València. La segona reunió es va celebrar a València els dies 24, 25 i 26 de gener de 2005, s'hi han perfilat més els continguts i s'han unit a la iniciativa algunes universitats africanes. La tercera reunió va tenir lloc a la Universitat de Lille (França) durant els dies 14, 15 i 16 de març (2005) amb el propòsit d'aconseguir que les universitats del consorci corresponents signaren el document “cooperation agreement”. La cinquena reunió, desenvolupada a la ciutat de Neiva i Bogotà (Colòmbia) els dies 1 al 5 d'abril del 2005, va tenir com a objectiu que la Universitat Surcolombiana signarà el mateix document i es comprometés en la creació del mateix màster a curt termini, prèvia formació d'un grup de professors al tema.
Les normatives sobre l'emissió de titulacions acadèmiques conjuntes als diferents països membres de la CEE estan en procés convergent (Conferència de Berlín 2003), per tant, dona cabuda a la possibilitat d'emetre un únic títol conjunt europeu, recolzat per totes les universitats del consorci. A l'anvers del títol s'inclourà la menció “Màster Europeus”. Cal anotar que l'estudiant ha de fer una estada mínima de tres mesos, cursant el mòdul aplicat (Mòdul núm. 4), en una de les institucions d'ensenyament superior adscrites al consorci i diferent de la universitat d'origen. Per això les universitats del consorci, mitjançant la signatura del “cooperation agreement“ accepten tant l'expedició d'un únic títol múltiple, vàlid als països del consorci, com la convergència de les condicions de mobilitat d'estudiants, professors i investigadors i l'acceptació de les qualificacions dels mòduls.
El títol de Màster Universitari Internacional en Migracions va ser aprovat pel Consell de Govern de la Universitat de València el 29 de novembre de 2005. Ratificat al Reial Decret 56/2005 de 21 de gener. La proposta va rebre l'informe favorable per part de la Comissió Valenciana d'Acreditació i Avaluació de la Qualitat (CVAEC) amb data 23 de gener de 2006 i va ser autoritzat per a la seua implantació segons Decret 44/2006, de 31 de març, del Consell de la Generalitat Valenciana (DOGV núm. 5233 de 04/04/2006).
El títol de Màster Universitari Internacional en Migracions va ser verificat el 2009 i figura com a tal al Registre d'Universitats Centres i Títols (RUCT) del Ministeri d'Educació i Ciència. Per tant, aquesta sol·licitud de verificació es recolza en setze edicions d'experiència prèvia que aporten un procés d'anàlisi i millora permanent que es resol en aquesta nova proposta.
Procediment d'aprovació de la nova proposta del Màster Internacional en Migracions
La preparació de la nova proposta del Màster Internacional en Migracions es va fer en el marc del Protocol de Modificació de Plans d'Estudi:
L'Acord del Consell de Govern de la Universitat de València (ACGUV) 163/25015, de 28 de juliol de 2015, inicia l'expedient d'elaboració del nou títol de Màster Universitari Internacional en Migracions, a conseqüència de la incorporació de dues noves universitats.
En aquesta línia, es va preparar la memòria de verificació i la sol·licitud de l'informe de viabilitat.
La Comissió d'Elaboració de Plans d'Estudis (CEPE) va presentar la memòria de verificació i va ser aprovada, a la junta de centre del 16 de novembre del 2015, de la Facultat de Psicologia que és l'òrgan responsable del màster (ORM).
El pla d'estudis inclòs a la memòria de verificació es va sotmetre a exposició pública des del 14 d'octubre fins al 18 de desembre de 2015.
El Servei de Recursos Humans va presentar un informe positiu de la viabilitat del màster. On s'informava que l'oferta acadèmica del màster es podia cobrir amb els recursos docents disponibles i era coherent amb el pla d'estudis de la memòria de verificació.
Ambdós documents foren presentats a l'aprovació del Consell de Govern de la Universitat de València. La memòria de verificació i el pla d'estudis que conté va ser aprovada pel Consell de Govern, ACGUV 7/2016, de 2 de febrer de 2016.
A l'elaboració del pla d'estudis, es van utilitzar mecanismes de consulta tant interns com externs a la mateixa institució.
Procediments interns de consulta:
El pla d'estudis del Màster Internacional de Migracions que es presenta en aquesta memòria és el compendi de l'experiència acumulada després de setze cursos acadèmics d'implantació.
Al principi a la Universitat de València es va consultar amb els diferents professors pertanyents a les diferents facultats que componien la Comissió Acadèmica consultiva interna. A causa del marcat caràcter multidisciplinari, la comissió consultiva constava d'un representant de dret, educació social, pedagogia, econòmiques, geografia, medicina i psicologia.
Els aspectes relacionats amb sociologia, treball social i polítiques es van consultar els professors de les altres universitats del consorci. Com es va indicar més amunt, des del principi es va comptar amb la participació dels experts de les diferents institucions del consorci.
Des de les primeres edicions del màster es va generar una estructura interna d'avaluació de la qualitat i propostes de millora. Així es van triar coordinadors de mòdul que es reuneixen cada any amb els professors implicats per valorar el desenvolupament del curs acadèmic. Aquestes propostes s'eleven a la Comissió de Coordinació Acadèmica que cada anualitat considera les diferents propostes i en valora els informes de qualitat. Aquesta comissió també s'encarrega de valorar els resultats de les enquestes de satisfacció dels estudiants, professors i personal d'administració i serveis.
Aquests canvis es van plasmar en un procés d'adaptació progressiva al mercat laboral dels graduats a l'entorn de l'Espai Europeu d'Educació Superior, on es va treballar en les qüestions següents:
- Es va fer una revisió anual dels continguts de les assignatures, per tal d'actualitzar-los i fer més competitiu el perfil professional i investigador dels titulats.
- Es va valorar el tipus d'avaluació i l'adequació als resultats de l'aprenentatge.
- Es va avaluar la funció dels continguts en la consecució de les competències.
- Es valora la seqüència temporal dels períodes de pràctiques externes i el període d'estada obligatori a l'estranger.
El resultat d'aquest procés es va presentar a la CEPE, que va ser la que finalment va elaborar la memòria que inclou aquest pla d'estudis.
Procediments externs de consulta:
La Comissió Acadèmica del Màster va fer consultes a diferents organismes externs que asseguren una millor adaptació al mercat laboral.
D'aquesta manera es va obtenir un pla d'estudis consensuat amb els diferents agents socials implicats en el procés de formació i relacionats directament amb les sortides professionals de l'egressat del màster.
Els agents consultats han estat els següents:
- Des d'un principi es va comptar amb el suport del Col·legi professional d'educadors socials.
- Al llarg de les diferents edicions del màster s'ha anat perfeccionant la relació amb les associacions i ONG que s'assenyalen a la llista de centres col·laboradors.
- Comptem a nivell autonòmic amb l'assessorament constant de la Direcció General d'Integració, Cooperació i Inclusió social de la Conselleria de Benestar Social (Generalitat Valenciana). Que acredita els nostres egressats com a professionals de la mediació intercultural. Aquest perfil ha estat perfilant conjuntament.
- Per la seua banda, es va tenir i es té l'assessorament de l'OIJ (Organisme Iberoamericà de Joventut) organisme governamental internacional que forma part del nostre consorci i que té una secció especial dedicada a la implementació i la gestió de polítiques migratòries.
A tots se'ls va demanar informació sobre el perfil professional i investigador del tècnic en migracions des de la perspectiva de les institucions que demanen aquest professional.
Els resultats d'aquest procés de consulta s'han concretat a:
- L'adaptació i la millora progressiva dels continguts de les assignatures del Màster.
- Una millor adequació de les competències i els continguts.
- Un millor ajustament de les pràctiques preprofessionals amb el perfil laboral desitjat, tant pel que fa a les competències a adquirir com al nombre d'hores i dedicació de l'alumne.
En tot moment es van contemplar les recomanacions del RD1393 de 2007, modificat pel RD861/2010, i les orientacions de la “Guia de suport per a l'elaboració de la memòria de verificació de títols oficials universitaris” publicada per l'ANECA el 10/ 03/2021.
Finalment, el Consell d'Universitats, en relació amb la verificació del pla d'estudis conduent al títol oficial de Màster Universitari en Migracions (MUM) per la Universitat de València (Estudi General); El Conservatoire National des Arts et Métiers - París; Università della Calabria i Université Catholique de Lille, ho aprova a la Resolució de l'11 de març de 2024