Doratodon ibericus, una nova espècie per a la ciència de cocodriloformo valencià d'uns 80 milions d'anys.

Doratodon ibericus és una nova espècie fòssil de cocodril terrestre que es va localitzar en la localitat valenciana de Xera amb una edat geològica d'uns 80 milions d'anys (Cretàcic superior). Aquest exemplar fòssil correspon a la part esquerra d'una mandíbula d'uns 10 centímetres que conserva gran part de les dents. Aquest fòssil és importantíssim científicament perquè gràcies a ell es va descriure per primera vegada a Doratodon ibericus a tot el món.
Doratodon ibéricus és un avantpassat molt primitiu i diferent dels cocodrils actuals, fins al punt que no es desplaçaven en terra amb les extremitats doblegades 90° com els cocodrils actuals, sinó que tenien una disposició recta més preparada per a una vida terrestre. Tenía una grandària xicoteta, sobre un metre de llargaria, i amb unes extremitats posteriors que eren més llargues que les anteriors, però el més característic eren les dents serrades i comprimits que tenien, més semblants als de dinosaures carnívors. Existeixen només dues espècies de Doratodon, l'altra és Doratodon carcharidens del Cretàcic superior a Àustria.
El grup primitiu de cocodrils al qual pertany Doratodon té el seu origen en l'antic continent de Sud-amèrica, per la qual cosa segurament fa milions d'anys quan Sud-amèrica, Àfrica i Europa estaven unides, Doratodon degué creuar i arribar fins a la província de València on es va establir coincidint amb altres rèptils, com el dinosaure Lirainosaurus astibiae, un sauròpode de coll llarg trobat també a Xera.
- Visualització del model 3D de l'holotip Doratodon ibericus: https://skfb.ly/ot9BY
- Referencia bibliográfica: Julio Company , Xabier Pereda Suberbiola , José Ignacio Ruiz-Omeñaca y Angela D. Buscalioni (2005) Una nueva especie de Doratodon (Crocodyliformes: Ziphosuchia) del Cretácico Superior de España, Journal of Vertebrate Paleontology, 25:2, 343-353, DOI:10.1671/0272-4634(2005)025[0343:ANSODC]2.0.CO;2

















