Logo de la Universitat de València Logo Rectorat de la Universitat de València Logo del portal

Edifici Rectorat.
Edifici Rectorat.
Edifici Rectorat.

Ángel Gabilondo: "La qualitat sense igualtat és elitisme i discriminació"

  • 27 d’abril de 2013
D'esquerra a dreta, Esteban Morcillo i Ángel Gabilondo

Ángel Gabilondo, catedràtic de Metafísica i exministre d'Educació, ha impartit aquest divendres una conferència dins de la Jornada Neoloberalisme i Educació, una trobada monogràfica de debat sobre la LOMCE, la nova llei educativa proposta pel ministre Wert. L'esdeveniment ha estat organitzat pel Servei de Formació Permanent i Innovació Educativa de la Universitat de València. El rector Esteban Morcillo ha presentat l'exministre i ha reivindicat el compromís de la societat en defensa de l'ensenyament públic.

En la seua intervenció, Esteban Morcillo ha manifestat el rebuig dels rectors de les universitats públiques "al fons i a la forma de l'informe d'experts de la LOMCE" i ha qualificat de "incòmode" un escenari educatiu que "bé volguérem que fóra altre".

El rector ha subscrit les paraules de l'exministre d'Educació, Ángel Gabilondo, en reivindicar "l'ensenyament públic com un tot, sense barreres. Tot el sistema educatiu, des dels seus primers passos fins als ensenyaments superiors, la formació professional, la universitat… Tot forma un conjunt que ha d'estar en el cor de la societat".

Per la seua banda, l'exministre Gabilondo ha mostrat el seu compromís amb "l'educació de qualitat, sí, però sense oblidar que qualitat sense equitat, sense igualtat, és elitisme i discriminació. Jo defense l'excel·lència, però una excel·lència social i plural". El catedràtic de Metafísica ha assegurat que "crec en les polítiques públiques. Crec en la igualtat en tots els sentits, per això si cal parlar d'una llei educativa, cal plantejar-se com es va a abordar el tema de la igualtat". Para Gabilondo, "l'important, per a mi, és el benestar dels ciutadans, la seua vida digna justa i lliure i el que vull és un sistema educatiu que propicie això, i em preguntaré si estem en un sistema educatiu que de passos en aqueixa direcció".

La jornada, realitzada en el Centre Cultural La Nau de la Universitat de València, s'insereix en el marc de les trobades anuals organitzats en col·laboració amb l'Associació de Directors d'Instituts (ADIES). La primera de les taules rodones ha versat sobre el previsible efecte de l'esmentada llei en la realitat diària dels instituts públics, i comptarà amb la participació de l'Associació de Directors d'Instituts, la Federació d'Associacions de Pares d'Alumnes (FAPA), així com sindicats estudiantils. En la segona, s'han analitzat els aspectes ideològics, pedagògics i econòmics subjacents a la LOMCE, i ha contat amb la participació d'especialistes dels tres àmbits: Francesc Imbernón, catedràtic de Pedagogia; Jorge Calero, professor d'Economia i expert en Economia de l'Educació; i Francisco Delgado, president d'Europa Laica.

Les Trobades d'Intercanvi d'Experiències Educatives Universitat-Secundària donen visibilitat als projectes d'innovació educativa que es realitzen en instituts públics de la Comunitat Valenciana, gran part dels quals es realitzen en col·laboració amb professorat de la Universitat. Enguany, donada la importància del canvi legislatiu proposat, s'ha preferit celebrar una jornada monogràfica de debat i reflexió.

El vicerector de Cultura i Igualtat, Antonio Ariño, i la vicerectora d'Estudis i Política Lingüística, Isabel Vázquez, han clausurat aquesta jornada, en la qual s'han inscrit vora 150 persones.