UVCulturaExtensió UniversitàriaUniversitat de València Logo del portal

UV Colaboratori: Teatre valencià en el segle XX: memòria i escena.

  • 9 de febrer de 2026
Image de la noticia

UVCoLaboratori: Teatre Valencià del segle XX: memòria i escena”

Coordinador:   Santiago Pedrosa Barrachina, Facultat de Filologia, Traducció i Comunicació

Organiza: Vicerrectorado de Cultura i Societat

 

Inscripció amb certificat UVColaboratorio
(2 crédits ECTS): Taxa 30.94€
Ruta cursos d’extensió
Automatrícula cursos d'extensió:
http://links.uv.es/w2e0IP8

El colaboratori “Teatre Valencià del segle XX: memòria i escena” es planteja com una proposta educativa i cultural orientada a recuperar, conéixer i posar en valor el patrimoni teatral valencià del segle XX, integrant-lo en el procés d'ensenyança-aprenentatge de manera participativa. El teatre, a més de ser un gènere literari fonamental, constituïx una manifestació artística i social de la història de València.

Este projecte partix de la necessitat d'acostar a l'alumnat a un teatre que queda relegat en els currículums i es desenvolupa en l’aula només de manera teòrica. Enfront d'això, proposa una aproximació experiencial al fet teatral, combinant la investigació històrica i literària amb la pràctica escènica i la memòria oral. D'esta manera, l'alumnat no sols coneix autors, obres i corrents teatrals valencianes del segle XX, sinó que comprén el teatre com un fenomen viu, lligat al seu entorn i a l'experiència de generacions anteriors.

Un eix fonamental del colaboratori és la recuperació de la memòria intergeneracional a través de la realització d'entrevistes a familiars. Esta activitat permet a l'alumnat establir un diàleg entre passat i present, arreplegar testimoniatges sobre l'assistència al teatre, les companyies locals, les representacions populars o el paper del teatre en la vida social, i reflexionar sobre l'evolució dels hàbits culturals. Al mateix temps, es desenvolupen competències comunicatives, així com d’escolta activa.

La lectura dramatitzada a l'aula constituïx un altre pilar essencial del projecte. A través de la lectura i interpretació de fragments d'obres del teatre valencià del segle XX, l'alumnat treballa l'expressió oral, l'entonació, el ritme, la comprensió lectora i la dimensió col·lectiva del text teatral. Esta pràctica afavorix la implicació emocional i creativa de l'alumnat, així com el treball cooperatiu i el respecte per la interpretació dels altres.

El colaboratori culmina amb la participació en unes jornades el 27 de març a Utiel, coincidint amb el Dia Mundial del Teatre, que actuen com a colofó i espai de socialització de l'aprenentatge. La universitat posarà l’autobús per als participants. En estes jornades, l'alumnat compartix els resultats de la seua investigació, les entrevistes realitzades i les lectures dramatitzades, convertint-se en agent actiu de difusió cultural. Este tancament reforça el sentit del projecte, connecta el treball d'aula amb la comunitat i posa en valor l'esforç realitzat al llarg del procés.

CALENDARI DE REALITZACIÓ/CALENDARIO DE REALIZACIÓN
Sessió/Sesión Data/Fecha Horari/Horario Lloc/Lugar
1  3/3/2026 17:00-20:00 Sala de reuniones del sexto piso de la Facultad de Geografía o Historia
2 10/3/2026 17:00-20:00 Sala de reuniones del sexto piso de la Facultad de Geografía o Historia
3 17/3/2026 17:00-20:00 Sala de reuniones del sexto piso de la Facultad de Geografía o Historia
4 24/3/2026 17:00-20:00 Sala de reuniones del sexto piso de la Facultad de Geografía o Historia
5 27/3/2026 9:00-17:00 Casa de Cultura de Utiel (C/Camino 1, 46300)

Automatrícula:

Identifiqueu-vos-Acceso con:usuario y contraseña uv (Darse de alta por primera vez indicando teléfono,email alternaivo,etc) para ver la oferta de cursos

Instruccions Automatrícula: https://www.uv.es/extensiouni/cursosextensio/Instrucciones%20de%20Matr%c3%adcula.pdf

Fitxa Activitat:https://ir.uv.es/Ro09qfU

Automatrícula : http://links.uv.es/w2e0IP8