Logo de la Universitat de València Logo Servei de Formació Permanent i Innovació Educativa (SFPIE) Logo del portal

Anàlisi de models multinivell amb SPSS

Destinataris PDI
Modalitat d'impartició Presencial
Llengua Castellà
Durada total 12
Durada presencial 12
Durada en línia síncrona 0
Durada en línia asíncrona 0
Programa Formació contínua
Modalitat formativa Curs
Curs acadèmic 2021-2022
Edició 01
Any del pla de formació 2022
Data d'inici del curs 27/06/2022
Data de finalització del curs 29/06/2022
Data d'inici d'inscripció 16/02/2022
Data de finalització d'inscripció 07/03/2022
Sessions
Sessió Data i hora d'inici Data i hora de finalització Aula Ubicació
1 27/06/2022 09:30 27/06/2022 13:30 LABORATORI D'INFORMÀTICA LIP-1 Facultat de Psicologia i Logopèdia
2 28/06/2022 09:30 28/06/2022 13:30 LABORATORI D'INFORMÀTICA LIP-1 Facultat de Psicologia i Logopèdia
3 29/06/2022 09:30 29/06/2022 13:30 LABORATORI D'INFORMÀTICA LIP-1 Facultat de Psicologia i Logopèdia
Criteris de selecció

Es seleccionaran les persones participants d'acord amb els criteris següents:

  • Per a aquells cursos que tinguen requisits específics, s’ha de comprovar que efectivament les persones sol·licitants els reuneixen.
  • S’atorgarà preferència a les peticions d'aquelles persones sol·licitants que no hagen realitzat cursos de característiques semblants en els últims tres anys.
  • Així mateix, s’atorgarà preferència a aquells que no hagen realitzat cursos de formació en els últims tres anys.
  • En cas d'empat entre sol·licitants en aplicació dels anteriors criteris, caldrà ajustar-se al rigorós ordre d'entrada de les sol·licituds (dia i hora de presentació)
Professorat UV
  • Gonzalez Roma, Vicente
  • PDI-Catedratic/a d'Universitat
Ver ficha
  • Hernandez Baeza, Ana Maria
  • PDI-Titular d'Universitat
Ver ficha
  • Tomas Marco, Maria Ines
  • PDI-Catedratic/a d'Universitat
Ver ficha
Objectius formatius

En les ciències socials i de la salut, és freqüent estudiar la influència que certes característiques de grups i col·lectius tenen sobre determinades experiències i conductes de les persones. Per exemple, la relació entre l'estil de direcció de l'empresa i el rendiment dels seus empleats; la influència que el clima de les organitzacions té sobre la satisfacció laboral dels seus membres;l'impacte que les relacions familiars tenen sobre el benestar dels seus components; i la influència que els estils didàctics dels professors tenen sobre el rendiment dels alumnes. Tots aquests exemples impliquen estimar la relació entre dues variables que es troben en nivells diferents d'anàlisi: el col·lectiu o superior(p. ex., el clima de l'organització), i l'individual (la satisfacció dels empleats). Per a estimar aquestes relacions es necessiten models i tècniques estadístiques que tinguen en compte l'estructura d'imbricació que hi ha entre les dades observades(p. ex., certs empleats pertanyen a certes empreses; determinats alumnes pertanyen a determinades classes), i les conseqüències que això comporta (les observacions no són independents). La regressió múltiple, sovint usada per a estimar relacions entre variables, no és adequada en aquests casos, ja que produeix estimacions de les relacions amb diferents problemes (vegeu González-Romá i Hernández, 2017).

 

Els models multinivell o models lineals jeràrquics permeten estimar les relacions entre variables que es troben en nivells diferents. La seua aplicació en la recerca ha crescut progressivament durant els últims 25 anys (vegeu González-Romá i Hernández, 2017). Això és parcialment a causa que els fenòmens estudiats es desenvolupen en contextos multinivell, en els quals pot diferenciar-se diferents nivells d'anàlisi (per exemple, en les empreses: l'empresa, el departament, l'equip de treball, l'empleat). Per això, l'estudi d'aquests fenòmens freqüentment requereix l'ús de models i tècniques multinivell per part dels investigadors en ciències socials i de la salut.

 

Els objectius del curs que es proposa són:

  1. Comprendre la lògica dels models multinivell.
  2. Aprendre a construir-los
  3. Aprendre a estimar-los mitjançant el programa SPSS
Continguts

MÒDUL 1. La lògica dels models multinivell.

1. Introducció: Per què són necessaris els models multinivell?

2. La lògica dels models.

3. Tipus d'efectes i paràmetres.

4. Seqüència de models de referència.

  • Model 2a: model ANOVA d'un factor d' efectes aleatoris.
  • Models 2b: models de coeficients de regressió aleatoris
  • Models 3: model d'interceptes com a resultat.
  • Models 4: model d'interceptes i pendents com a resultat.

5. Algunes aplicacions.

 

MÒDUL 2. Estimació de models multinivell mitjançant SPSS (1)

1. L'estructura de la base de dades.

2. Instruccions SPSS per a posar a prova els diferents models multinivell: Il·lustració amb exemples i interpretació de resultats.

 

MÒDUL 3. Estimació de models multinivell mitjançant SPSS(2)

1. Exercicis pràctics guiats.

2. Interpretació de resultats i derivació de conclusions.

3. Variacions dels models de referència.

Competències que es desenvoluparan
  • Comprendre la lògica que subjau en els models multinivell.
  • Construir els models multinivell associats a diferents preguntes de recerca.
  • Estimar diferents tipus de models multinivell mitjançant el programa SPSS.
  • Interpretar els resultats obtinguts mitjançant el programa SPSS.
  • Derivar conclusions adequades a partir de les estimacions obtingudes.
  • Planificar les anàlisis implicades davant una pregunta de recerca de caràcter multinivell.
Criteris i procediment d'avaluació de l'activitat

Tenint en compte els objectius del curs, es plantejarà un exercici pràctic associat a una hipotètica pregunta de recerca que els participants hauran de respondre mitjançant l’estimació d’un model multinivell. Els criteris d’avaluació per a avaluar l’exercici seran:

  1. Adequació del model multinivell especificat.
  2. Adequació de les estimacions dels paràmetres del model obtingudes mitjançant SPSS.
  3. Correcció de la interpretació de les estimacions obtingudes.
  4. Correcció de les conclusions derivades.

Assistència, com a mínim, al 85% de les hores presencials i fer les tasques obligatòries fixades en el programa o encomanades per la tutora o professora, o pel tutor o professor.

Inscripció