Sessió | Data i hora d'inici | Data i hora de finalització | Aula | Ubicació |
---|---|---|---|---|
1 | 10/11/2025 10:00 | 10/11/2025 13:00 | Aula 1.1 SFPIE | Servei de Formació Permanent i Innovació Educativa (SFPIE) |
2 | 13/11/2025 10:00 | 13/11/2025 13:00 | Aula 1.1 SFPIE | Servei de Formació Permanent i Innovació Educativa (SFPIE) |
3 | 20/11/2025 09:30 | 20/11/2025 13:30 | Aula 1.1 SFPIE | Servei de Formació Permanent i Innovació Educativa (SFPIE) |
Es seleccionaran les persones participants d'acord amb els criteris següents:
- Per a aquells cursos que tinguen requisits específics, s’ha de comprovar que efectivament les persones sol·licitants els reuneixen.
- S’atorgarà preferència a les peticions d'aquelles persones sol·licitants que no hagen realitzat cursos de característiques semblants en els últims tres anys.
- Així mateix, s’atorgarà preferència a aquells que no hagen realitzat cursos de formació en els últims tres anys.
- En cas d'empat entre sol·licitants en aplicació dels anteriors criteris, caldrà ajustar-se al rigorós ordre d'entrada de les sol·licituds (dia i hora de presentació)
- Gallent Torres, Cinta
- PDI-Ajudant Doctor/A
Comprendre els conceptes clau relacionats amb la IA i les seues implicacions en el context educatiu.
• Reflexionar críticament sobre els dilemes ètics que planteja l'ús de la IA a l'aula, incloent-hi qüestions com l'ús d'IA, els biaixos i la dependència excessiva.
• Dissenyar i adaptar plans de classe que incorporen la IA, respectant els estàndards ètics i acadèmics.
• Compartir i avaluar exemples pràctics d'integració de la IA mitjançant presentacions col·laboratives i revisades per parells.
• Promoure una cultura d'ús responsable, reflexiu i transparent de la IA a la Universitat de València.
Contingut i estructura de la sessió: Sessió asincrònica (2 hores): Lectura prèvia al curs: Els participants llegiran articles seleccionats i estudis de cas sobre IA en l'educació superior per a preparar-se per a les sessions presencials. 23 de setembre de 2025: Sessió presencial (3 hores), 10.00 a. m. a 1.00 p. m. Introducció a la IA i el seu marc conceptual: comprensió dels fonaments de la IA i el seu paper en l'educació superior. Principis clau per a l'ús responsable de la IA: explore els principis bàsics d'equitat, transparència, responsabilitat i privacitat en les aplicacions d'IA. Directrius europees essencials sobre ètica de la IA: una descripció general completa dels marcs ètics de la IA més importants, inclosa la Llei d'Intel·ligència Artificial, la Recomanació de 2021 de la UNESCO sobre ètica de la IA, les Directrius d'IA de confiança, els Marcs de competència d'IA per a educadors i estudiants (2024) i les Directrius de *INTEF sobre IA en l'educació.
Explorant els riscos ètics i les limitacions de la IA: Què constituïx plagi relacionat amb la IA? Anàlisi de les limitacions de les ferramentes d'IA en contextos educatius, examinant possibles biaixos, la dependència excessiva i les implicacions per al pensament crític i l'originalitat.
25 de setembre de 2025 — Sessió presencial (3 hores) 10.00 – 13.00
Millors pràctiques per a la implementació de la IA a l'aula: Exemples de com la IA pot facilitar l'aprenentatge de l'alumnat, amb un enfocament en projectes col·laboratius i la *cocreación amb ferramentes d'IA.
Ferramentes d'IA útils per al professorat (*Vidnoz, Natural *Reader, *DeepSeek, *Poe, etc.) i directoris de ferramentes d'IA (*AIfindy, *AllthingsAI, *There *is *an AI *for *that i *ToolifyAI) i com poden donar suport a les activitats de l'aula.
Disseny de plans de classe utilitzant la Taxonomia de *Bloom.
3 d'octubre de 2025 — Sessió presencial (4 hores) 09.30 – 13.30
Presentació d'un cas pràctic amb IA a l'aula:
Els participants presentaran una activitat creativa que hagen implementat o planegen implementar amb IA, oferint una visió general clara dels seus objectius, mètodes i resultats esperats. La presentació també ha d'incloure una reflexió sobre com es garantix l'ús ètic de la IA, abordant riscos potencials com l'ús inapropiat de la IA, el biaix i la dependència excessiva de la tecnologia.
Duració: 8 minuts per presentació, seguida de retroalimentació entre companys. A cada participant se li assignarà un company del professorat com a comentarista perquè proporcione retroalimentació constructiva sobre la seua presentació, seguida d'una reflexió grupal.
Es proporcionarà una plantilla per a guiar als participants en la coavaluació constructiva del treball dels seus col·legues. Esta retroalimentació entre companys, juntament amb les aportacions del facilitador, ajudarà a refinar i millorar el seu enfocament per a integrar la IA en la docència.
Metodologia
Exploració pràctica: Els participants exploraran *colaborativamente els seus coneixements actuals sobre IA i compartiran exemples de com estan integrant ferramentes d'IA en la seua pràctica docent.
Activitat grupal: Mitjançant estudis de cas i debats, els participants analitzaran els riscos ètics i escenaris pràctics relacionats amb l'ús indegut de la IA, amb especial atenció a desafiaments com l'ús indegut de la IA en l'educació.
Retroalimentació grupal: Els participants intercanviaran idees i compartiran retroalimentació entre parells per a ajudar-se mútuament a perfeccionar la seua comprensió i millorar l'ús ètic de la IA en l'educació.
Presentació d'un cas pràctic amb IA a l'aula:
Els participants presentaran una activitat creativa que hagen implementat o planegen implementar amb IA, oferint una visió general clara dels seus objectius, mètodes i resultats esperats. La presentació també ha d'incloure una reflexió sobre com es garantix l'ús ètic de la IA, abordant riscos potencials com l'ús inapropiat de la IA, el biaix i la dependència excessiva de la tecnologia.
Duració: 8 minuts per presentació, seguida de retroalimentació entre companys. A cada participant se li assignarà un company del professorat com a comentarista perquè proporcione retroalimentació constructiva sobre la seua presentació, seguida d'una reflexió grupal.
Es proporcionarà una plantilla per a guiar als participants en la coavaluació constructiva del treball dels seus col·legues. Esta retroalimentació entre companys, juntament amb les aportacions del facilitador, ajudarà a refinar i millorar el seu enfocament per a integrar la IA en la docència.
Metodologia
Exploració pràctica: Els participants exploraran *colaborativamente els seus coneixements actuals sobre IA i compartiran exemples de com estan integrant ferramentes d'IA en la seua pràctica docent.
Activitat grupal: Mitjançant estudis de cas i debats, els participants analitzaran els riscos ètics i escenaris pràctics relacionats amb l'ús indegut de la IA, amb especial atenció a desafiaments com l'ús indegut de la IA en l'educació.
Retroalimentació grupal: Els participants intercanviaran idees i compartiran retroalimentació entre parells per a ajudar-se mútuament a perfeccionar la seua comprensió i millorar l'ús ètic de la IA en l'educació.
Presentació d'un cas pràctic amb IA a l'aula:
Els participants presentaran una activitat creativa que hagen implementat o planegen implementar amb IA, oferint una visió general clara dels seus objectius, mètodes i resultats esperats. La presentació també ha d'incloure una reflexió sobre com es garantix l'ús ètic de la IA, abordant riscos potencials com l'ús inapropiat de la IA, el biaix i la dependència excessiva de la tecnologia.
Duració: 8 minuts per presentació, seguida de retroalimentació entre companys. A cada participant se li assignarà un company del professorat com a comentarista perquè proporcione retroalimentació constructiva sobre la seua presentació, seguida d'una reflexió grupal.
Es proporcionarà una plantilla per a guiar als participants en la coavaluació constructiva del treball dels seus col·legues. Esta retroalimentació entre companys, juntament amb les aportacions del facilitador, ajudarà a refinar i millorar el seu enfocament per a integrar la IA en la docència.
Metodologia
Exploració pràctica: Els participants exploraran *colaborativamente els seus coneixements actuals sobre IA i compartiran exemples de com estan integrant ferramentes d'IA en la seua pràctica docent.
Activitat grupal: Mitjançant estudis de cas i debats, els participants analitzaran els riscos ètics i escenaris pràctics relacionats amb l'ús indegut de la IA, amb especial atenció a desafiaments com l'ús indegut de la IA en l'educació.
Retroalimentació grupal: Els participants intercanviaran idees i compartiran retroalimentació entre parells per a ajudar-se mútuament a perfeccionar la seua comprensió i millorar l'ús ètic de la IA en l'educació.
Esta activitat s'emmarca també en les iniciatives de Xarxa-IA (https://red-ia.org/) i del Projecte IA-*FIP (https://ia-fip.org/), finançat per *MICIU/*AEI/10.13039/501100011033 i FEDER “Una manera de fer Europa” (ref. PID2022-141031NB-I00), dirigides a promoure la Integritat Acadèmica en la Formació Inicial del Professorat.
1-Comprendre els marcs i principis ètics que regixen l'ús responsable de la IA en l'educació superior, incloent-hi l'equitat, la transparència, la rendició de comptes i la privacitat.
2- Identificar i avaluar críticament els riscos i desafiaments relacionats amb l'ús de la IA a l'aula, com l'ús d'IA, els biaixos, la dependència excessiva de les ferramentes d'IA i l'impacte en la integritat acadèmica.
3-Aplicar els principis ètics a contextos reals d'aula, dissenyant o adaptant plans de classe que integren les ferramentes d'IA de forma pedagògicament sòlida i responsable.
4-Col·laborar amb companys per a analitzar escenaris i proporcionar retroalimentació constructiva sobre la integració ètica i pràctica de la IA en l'educació.
5-Reflexionar sobre les seues pròpies pràctiques docents i com es pot utilitzar la IA per a donar suport a l'aprenentatge de l'alumnat, promovent al mateix temps la creativitat, l'originalitat i l'esperit crític.
Participació en almenys el 85% de les sessions i presentació final d'un cas pràctic que il·lustre l'ús ètic de la IA a l'aula