Al febrer d'enguany s'han complit 20 anys de la posada en marxa, per part del Servei d'Informàtica de la UV (SIUV), d'un projecte pioner a nivell estatal en el seu moment, l'Aula Virtual (AV) de la nostra universitat. Es tracta d'una plataforma de gestió de l'aprenentatge, que permet administrar els continguts, activitats i comunicació requerits en la docència dels estudis de la nostra universitat.
La UV ha comptat amb dos plataformes de AV, en tots dos casos de codi obert: la primera utilitzada va ser “.LRN”, i a partir de l'any 2010 va ser substituïda per Moodle.
L'AV va suposar incloure una nova tecnologia que millorava els processos d'aprenentatge, i des de llavors ha evolucionat incorporant ferramentes que han possibilitat una docència més activa i centrada en l'estudiantat i impulsant noves metodologies innovadores d'aprenentatge en la nostra universitat. A més, s'ha estés el seu ús en altres àmbits diferents a la docència oficial o els títols propis, creant-se comunitats en AV per a MOOCs, formació especialitzada, gestió administrativa, òrgans acadèmics, etc.
Esta plataforma va ser clau en els anys de la pandèmia del COVID’19 per a superar amb garanties les dificultats que van sorgir. Va permetre realitzar la docència i avaluació del nostre estudiantat, al mateix temps que va servir per a evidenciar que un altre tipus de docència i models d'aprenentatge eren possibles. L'AV posseïx hui més de 500 extensions que permeten, entre altres, la formació de grups, diferents tipus de qüestionaris i tasques, realitzar tallers, dinamitzar les classes presencials mitjançant activitats de participació, realitzar diferents tipus de videoconferències, ús de vídeos interactius, etc., a més de monitorar les activitats de l'estudiantat, veure la seua evolució i configurar els processos de la seua avaluació formativa i sumativa.
En els últims quatre anys s'han creat en AV més de 70.000 cursos i comunitats, hi ha més de 280.000 usuaris i s'han realitzat més de 1.470.000 activitats.