Logo de la Universitat de València Logo Unitat de Cultura Científica i de la Innovació - Càtedra de Divulgació de la Ciència Logo del portal

Un cicle de conferències analitza la contribució dels Premis Nobel 2022 de Química, Literatura, Física i Medicina

• Unitat de Cultura Científica i de la Innovació
  • 10 de gener de 2023
Premis Nobel

El cicle consta de quatre conferències, cadascuna de les quals analitzarà cada guanyador o guanyadora o grup de l’últim Premi Nobel de Química, Literatura, Física i Fisiologia o Medicina. En aquestes jornades, en què col·labora la Universitat de València, hi haurà un expert o experta que explicarà els mèrits i el valor de la tasca de cada persona distingida. Les sessions, en gener, seran els dies 16, 18, 25 i 30, totes a les 19 h, en l’Octubre Centre de Cultura Contemporània, en el marc de l’Espai Ciència.

Així, dilluns 16 de gener es donarà a conèixer l’equip que va guanyar el Premi Nobel de Química, format per Carolyn R. Bertozzi, Karl Barry Sharpless i Morten Peter Meldal, amb el seu estudi sobre el desenvolupament de la química clic i la química bioortogonal. Aquesta xarrada, “Química clic i química bioortogonal: bessones amb Premi Nobel”, serà impartida per Salah-Eddine Stiriba, investigador del Departament de Química Orgànica de la Facultat de Química i de l’Institut de Ciència Molecular (IcMol) de la UV.

El 18 de gener es farà la xarrada sobre la guanyadora del Nobel de Literatura, Annie Ernaux. L’acte serà a càrrec de Valèria Gallard, periodista cultural i traductora literària d’Annie Ernaux al català, i serà presentat i moderat per l’escriptora Núria Cadenes.

El 25 de gener es tractarà l’aportació dels guanyadors del premi Nobel de Física, Alain Aspect, John F. Clauser i Anton Zeilinger, distingits pels seus experiments amb fotons entrellaçats, que van establir la violació de les desigualtats de Bell i que són pioners de la ciència de la informació quàntica. La conferència serà pronunciada per Armando Pérez Cañellas, del Departament de Física Teòrica de la UV i de l’Institut de Física Corpuscular (IFIC), centre mixt de la UV i del Consell Superior d’Investigacions Científiques (CSIC).

El 30 de gener, serà l’última sessió d’aquest cicle, adreçada al guanyador del Nobel de Fisiologia o Medicina, Svante Pääbo, que va rebre el premi pels seus descobriments sobre els genomes d’homínids extints i l’evolució humana. La conferència la farà Tomàs Marqués-Bonet, científic de la Institució Catalana de Recerca i Estudis Avançats (ICREA) i de l’Institut de Biologia Evolutiva de la Universitat Pompeu Fabra-CSIC.

L’Espai Ciència és una iniciativa de l’Institut d’Estudis Catalans i compta amb la col·laboració d’Acció Cultural del País Valencià, la Unitat de Cultura Científica i de la Innovació/Càtedra de Divulgació de la Ciència de la UV, la Fundació Espanyola per a la Ciència i la Tecnologia (FECyT), el CSIC, la llibreria Fan Set i la revista Mètode.

Imatges: