Logo de la Universitat de València Logo Facultat de Filosofia i Ciències de l'Educació Logo del portal

Investigadors de la Universitat de València proposen un gir pedagògic per a promoure l’ús educatiu de la tauleta a l’aula

  • 18 de novembre de 2015
Image de la noticia

Un equip d’investigadors de la Universitat de València, format pels professors Cristóbal Suárez-Guerrero (Departament de Didàctica i Organització Escolar), i Carmen Lloret-Catalá i Santiago Mengual-Andrés (Departament d’Educació Comparada i Història de l’Educació), ha elaborat la ‘Guia pràctica de l’educació digital’, presentada recentment a la Biblioteca Nacional de Madrid.

El document explica els canvis educatius produïts en utilitzar les tauletes a l’aula i ofereix recomanacions per a propiciar un ús educativament significatiu del dispositiu. “No n’hi ha prou només amb la tecnologia, cal superar la visió de la tecnologia com a suport docent per una visió com a suport a l’aprenentatge”, destaquen els experts en el treball. Aquest canvi es pot generar promovent metodologies com l’aprenentatge basat en projectes (ABP) o l’aprenentatge col·laboratiu.

En la Guia pràctica de l’educació digital, els experts apunten que les tauletes han suggerit canvis importants en la cultura organitzativa de l’aula i que els docents perceben que el seu repte educatiu més gran no és la competència tecnològica, sinó el desenvolupament d’un model pedagògic que trenque amb el model tradicional d’ensenyament. Els mestres participants en el treball de camp de la recerca han apuntat que l’alumnat és conscient del canvi, i que les classes han passat de ser entorns rígids amb alumnes asseguts en fileres escoltant el docent, a espais oberts i flexibles que permeten connectar, compartir i col·laborar en xarxa.

La recerca es va realitzar sobre la pràctica educativa de 166 docents i 766 alumnes de 15 centres d’educació primària (curs 2014-2015) de 13 comunitats autònomes, a més de Ceuta i Melilla, participants en el projecte Samsung Smart School. La proposta, desenvolupada en col·laboració amb el Ministeri d’Educació, Cultura i Esport, i els governs de les autonomies participants, ha impulsat l’aprenentatge de l’alumnat a través de dispositius mòbils, proporcionant-los accés a tecnologia d’última generació.

“La tecnologia és un factor necessari però no suficient per a donar suport al canvi pedagògic. Aquest canvi no es pot realitzar únicament emprant les tauletes, sinó que requereix un canvi en la manera de pensar la finalitat, els mètodes, els recursos, els continguts, l’entorn educatiu i l’avaluació. Investigar en xarxa, treballar en equips connectats o editar conjuntament és part de la nova cultura educativa digital. Aquest és el canvi detectat”, ha destacat Cristóbal Suárez-Guerrero, coordinador del projecte.

Una altra idea en què incideix la Guia pràctica de l’educació digital és que la tecnologia “ha de formar part d’una estratègia educativa global. Tant docents com directius han de ser conscients de la necessitat d’establir i desenvolupar una cultura digital al seu centre educatiu”. Un altre aspecte, seguit de l’anterior, és que s’ha d’incrementar la qualitat d’una formació que permeta que el docent siga el millor exemple de l’ús educatiu de la tecnologia.

El treball ha detectat quatre novetats en la forma d’avaluar dels docents: l’avaluació com a joc, la introducció de rúbriques, la immediatesa del feedback i l’ús de l’avaluació de tipus test en xarxa. En totes aquestes opcions, les eines com ara Socrative, Kahhot, Rubistar o formularis de Google són les més destacades pels docents que han participat en el programa Samsung Smart School.

Igualment, els investigadors destaquen que s’ha detectat una tendència a l’ús docent d’aplicacions mòbils (app) no lligades a un contingut específic, sinó a l’ús d’aplicacions genèriques que permeten desenvolupar diferents tipus d’activitats d’aprenentatge en qualsevol àrea. Entre les 10 aplicacions/recursos més usades amb la tauleta en el projecte Samsung Smart School es troben S-Note, Kahhot, YouTube, Google Drive, Polaris Office, Càmera (fotos i vídeo), QR Droid, Aurasma, correu electrònic i Tellagami.

L’estratègia de recerca (evident en el capítol 3) que es va fer servir per a l’elaboració de la guia es va recolzar en tres components: l’estudi de l’opinió dels docents que han participat en el projecte, l’exploració de la seua pràctica educativa a l’aula i l’anàlisi dels documents curriculars (unitats didàctiques) generats en el marc del projecte pels equips docents dels centres participants.

En primer lloc es va aplicar –entre febrer i març de 2015– una enquesta en línia als docents del projecte amb l’objectiu de recollir la seua opinió sobre els principals aspectes de la implementació del projecte. La segona font de recerca, la més complexa i en la qual es basa bona part de les recomanacions de la guia, ha sigut l’observació de la pràctica educativa a l’aula, treball en sessions de grup amb els docents, i entrevistes virtuals als professors i ambaixadors del projecte. En la tercera fase es van analitzar les 80 unitats didàctiques generades i aplicades en el treball.

Com a conseqüència d’aquest treball de recerca, en la guia es poden veure els detalls del programa Samsung Smart School (capítol 2), els resultats de l’exploració empírica (capítol 3), les recomanacions sobre els 13 aspectes que poden millorar l’experiència educativa amb tauletes (capítol 4), la síntesi de les recomanacions (capítol 5) i una selecció d’unitats didàctiques que poden servir de guia en la integració educativa de les tauletes a l’aula.

En general, en la guia es posa de manifest la necessitat de la competència digital com a part del desenvolupament educatiu de l’alumnat, requisit per a un ús significatiu de la tauleta a l’aula. Com assenyalen els experts, “el canvi ha de superar el mite del nadiu digital i anar més enllà de l’ús tècnic dels dispositius i apostar per impulsar la idea de la tauleta com a recurs d’aprenentatge i no solament d’oci. És necessari aprendre a pensar educativament amb la tecnologia”.

Descarregar la Guia pràctica de l’educació digital:
http://www.samsung.com/es/educaciondigital/LIBRO_SAMSUNG.PDF

Imatges: