Logo de la Universitat de València Logo Càtedra d'Empresa Familiar Logo del portal

La CEFUV mesura per primera vegada les percepcions dels universitaris sobre l'Empresa Familiar per a avançar en la correcció dels estereotips

  • 1 de desembre de 2023
Image de la noticia

València 1 de desembre de 2023. La Càtedra d'Empresa Familiar de la Universitat de València (CEFUV) promoguda per l'Associació Valenciana d'Empresaris (AVE) , l'Escola d'Empresaris (EDEM) , l'Institut Valencià per a l'Estudi de l'Empresa Familiar (IVEFA) , l'Institut de l'Empresa Familiar (IEF) i la Universitat de València (UV) , i que compta amb el patrocini de CaixaBank i Broseta, ha organitzat una Jornada per a presentar i debatre entorn de l'informe elaborat per l'equip d'investigadors de la Càtedra sobre les percepcions que tenen els estudiants universitaris de les diferents alternatives laborals i, en particular, sobre les característiques i condicions laborals que associen amb les Empreses Familiars.

La inauguració de la Jornada ha sigut a càrrec de la vicerectora d'Innovació i Transferència de la Universitat de València, Rosa Donat.

A continuació, Alejandro Escribá, catedràtic de la Universitat de València i director de la *CEFUV, ha presentat l'estudi que té per títol “Percepcions de l'alumnat universitari sobre les alternatives laborals: anàlisi d'estereotips en el primer grup ocupador (empresa familiar)”. L'estudi ha comptat amb la col·laboració de la Universitat de València, la Universitat Politècnica de València, EDEM, la Universitat CEU-Cardenal Herrera, la Universitat Europea de València i la Facultat d'Econòmiques de la Universitat Catòlica de València.

El professor Escribá ha mostrat les dades obtingudes a partir de més de 1.600 respostes d'estudiants universitaris de les universitats públiques i privades valencianes. En la seua presentació, ha destacat que en termes generals s'observa un coneixement limitat de la realitat laboral per part de l'estudiantat. No obstant això, entre les seues preferències destaquen les empreses de propietat no familiar, de gran grandària, i amb un cert caràcter tecnològic, així com les start-ups i noves empreses basades en el coneixement. L'empresa familiar, prevalent en l'economia espanyola i responsable de la generació del 66% de l'ocupació privada, queda relegada a la quarta posició, encara que per davant de l'administració pública. La imatge de l'empresa familiar és una mica més positiva entre els estudiants de les universitats privades i també entre les alumnes.

Les dades indiquen que no hi ha suficient consciència de la seua rellevància en l'economia i de l'enorme heterogeneïtat existent entre les empreses familiars. En aquest sentit, la percepció que té l'alumnat és molt positiva en alguns aspectes, i molt distant de l'ideal en uns altres. Destaquen en positiu el seu compromís amb el territori i la societat local, la seua proximitat i tracte humà amb els empleats, l'estabilitat i el clima laboral que ofereixen o les possibilitats de conciliació que presenten. No obstant això, es perceben molt lluny de l'ideal en aspectes relacionats amb els salaris, les possibilitats d'aprendre i obtindre formació o de gaudir de plans de carrera. Aquests últims aspectes són molt rellevants per als i les joves participants, i mostren el camí que hauria de caminar-se des de les empreses familiars i des de les universitats per a trencar els forts estereotips existents entorn de l'empresa familiar i que limiten la seua capacitat d'atracció de talent.

Per a analitzar aquests resultats han tingut lloc dues taules redones. La primera d'elles, composta per responsables dels serveis d'ocupació i orientació professional d'universitats públiques i privades: Jesús Soret (delegat de la rectora per a l'ocupació i les pràctiques de la UV) ; Sergio Esteve (director de carreres professionals i alumni de EDEM) ; Elena Caballero (cap de servei d'Observatori d'Ús de SIE de la UPV) ; i Sonia Cabañas (responsable de carreres professionals de la Universitat CEU-Cardenal Herrera) . Aquests experts han reflexionat sobre les millores que poden introduir-se en l'àmbit universitari per a incrementar el grau de coneixement que l'alumnat té de la realitat laboral i aproximar les seues competències a les necessitats de les empreses. Així mateix, han exposat les seues idees respecte al paper que l'empresa ha de jugar en aquests processos, des del desenvolupament de les pràctiques formatives, fins a la involucració en les activitats docents i curriculars dels estudiants.

En clau d'autocrítica, s'han exposat possibles millores en els programes d'orientació professional aprofitant els perfils d'estudiants identificats en l'estudi i aproximant més la realitat empresarial a les aules. A tall d'exemple, Sergio Esteve ha manifestat que “les universitats hem de ser el punt d'unió entre estudiants i empreses. Des de EDEM entenem que l'estudiant ha de tocar la realitat empresarial des del primer dia per a així poder aprendre com s'apliquen en el món laboral els coneixements que van adquirint”. Per part seua, Elena Caballero ha realitzat una anomenada al món empresarial indicant que “l'empresa familiar i la universitat comparteixen la missió i la visió de cultivar el coneixement, on el talent i la innovació educativa s'entrellacen per a construir un futur sòlid i prometedor. Els nostres joves esperen de nosaltres que col·laborem per a potenciar i retindre el talent en la nostra comunitat. Us convide que ens digueu el que com a empresa familiar necessiteu de nosaltres”. Sonia Cabañas ha volgut destacar que “fan falta estudis així per a tornar a prendre consciència de coses que potser no estem calibrant bé” i Jesús Soret ha exposat que “el primer repte que tenim davant és aconseguir que les empreses donen pràctiques remunerades. En l'actualitat, un 60% de les pràctiques no són remunerades”.

A continuació, ha tingut lloc un altre interessant col·loqui amb directius i experts de l'àmbit de l'empresa familiar. La taula, moderada per Alejandro Ríos (soci director de Broseta Abogados) ha comptat amb la presència de Bernardo Gregori (president del Consell de Família de Grefusa); Rafael Pérez (director de Recursos Humans del grup Simetria) i Esteban Sastre (director d'Economia i Empresa de l'Institut d'Empresa Familiar - IEF) . En aquesta taula s'ha debatut sobre els estereotips existents entorn de les empreses familiars i les pràctiques i polítiques que serveixen per a esmenar la visió, sovint esbiaixada, de la realitat d'aquestes empreses. Rafael Pérez (Grup Simetria) ha assenyalat que “l'empresa familiar juga un paper essencial en l'economia espanyola i permet als professionals desenvolupar qualitats essencials com la visió global, l'adaptabilitat o el sentiment de pertinença a l'empresa”. En la seua opinió, ”la percepció que es té de l'empresa familiar no fa justícia a l'alt nivell de professionalització que es pot observar en moltes d'elles”. En aquesta mateixa línia, Bernardo Gregori (Grefusa) ha animat a les empreses familiars a treballar per a “eliminar els prejudicis; les empreses familiars han de presumir i traure pit de l'orgull que suposa ser empresa familiar en qualsevol fòrum”.

Alejandro Ríos (Broseta) ha destacat que l'estudi presentat en aquest acte “permet concloure que, malgrat els esforços de divulgació i les possibilitats de desenvolupament professional que ofereix l'empresa familiar, encara existeixen falsos prejudicis per part de l'estudiant sobre l'empresa familiar, per la qual cosa cal continuar treballant en això”. D'igual manera, Esteban Sastre (IEF) ha assenyalat que “en un moment de canvis molt rellevants i permanents, les empreses familiars han d'aprendre a adaptar-se a les noves circumstàncies per a captar i retindre talent. Aquest tipus d'informes permet conèixer millor l'opinió dels joves universitaris, la qual cosa pot ajudar enormement en la presa de decisions”.

 En la conclusió, Escribá ha destacat que “existeix consciència de l'existència d'estereotips des de fa molt temps, però el mesurament pioner realitzat en aquest treball és crucial per a poder guiar plans d'acció per a aproximar més la realitat empresarial al món universitari, així com avaluar l'eficàcia d'aquests esforços”.

Imatges: