-
Crónica de la línea Valencia-Tarragona
CALVÉ MASCARELL, Óscar
València: Conselleria de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat , 2023. LlibreImpulsada per la controvertida figura de José Campo, la construcció de la línia ferroviària València-Tarragona (1862-1868) va suposar el punt de partida en Edat Contemporània del Corredor Mediterrani. No en va, ja en la seua concepció huitcentista, el tram que aborda aquest llibre es contemplava com una part de la connexió entre Màlaga i Nàpols. El volum selecciona més d'un centenar de notícies de premsa d'època i divers biaix ideològic per a abordar —amb suficient perspectiva històrica— aspectes heterogenis referents a la creació de la línia: els desafiaments d'enginyeria (hi destaca la construcció dels ponts sobre el Túria a València i sobre l'Ebre a Tortosa), les polèmiques sobre el...
Impulsada per la controvertida figura de José Campo, la construcció de la línia ferroviària València-Tarragona (1862-1868) va suposar el punt de partida en Edat Contemporània del Corredor Mediterrani. No en va, ja en la seua concepció huitcentista, el tram que aborda aquest llibre es contemplava com una part de la connexió entre Màlaga i Nàpols. El volum selecciona més d'un centenar de notícies de premsa d'època i divers biaix ideològic per a abordar —amb suficient perspectiva històrica— aspectes heterogenis referents a la creació de la línia: els desafiaments d'enginyeria (hi destaca la construcció dels ponts sobre el Túria a València i sobre l'Ebre a Tortosa), les polèmiques sobre el traçat associades al desig febril de comptar amb els beneficis del nou transport, els usos i abusos dels promotors (amb un José Campo definit per uns com a “capdavanter de la modernitat” i per uns altres com a “delinqüent”), la diversificació de la mà d'obra emprada (des d'enginyers anglesos amb grau alt d'especialització fins a xiquets desemparats que actuaven com a mà d'obra barata)… Un material llavors associat intrínsecament a la modernitat pel seu ús innovador en la construcció i en les premses flamants dels diaris que nodreixen aquesta publicació; però, per damunt de tot, per possibilitar i fins i tot donar nom, també en la seua accepció castellana —el ferrocarril—, a una classe de transport a penes somiat durant mil·lennis per l'home.
Read more HideCapítols
Introducció
- El nacimiento ferroviario y la “Ley Campoamor”
- El ferrocarril Valencia-Tarragona, nexo histórico entre la Vía Augusta y el Corredor Mediterráneo
- Dos caminos llamados a encontrarse: La formación de la Compañía AVT y la gestación de la línea Valencia-Tarragona
- Manos a la obra
- De Valencia a Murviedro y la microhistoria de un puente emblemático
- De Murviedro a Nules
- El suceso de la primera sección: De Nules a Castellón de la Plana
- De Castellón de la Plana a Benicàssim y una ostentosa inauguración en Valencia
- Dos grandes tramos abiertos el 12 de marzo de 1865 en sendas secciones: Benicàssim-Ulldecona y Amposta-Tarragona
- De Ulldecona a Les Ventalles y de Tortosa a Amposta, el acotamiento del trazado en diligencia
- Les Ventalles - Tortosa: el último paso antes del puente sobre el Ebro
- El puente sobre el Ebro y la coronación de la línea
- Un servicio convulso
Conclusiones
Detalles
-
Estació d'autobusos de València
CALVÉ MASCARELL, Óscar
València: Conselleria de Medi Ambient, Aigua, Infraestructures i Territori , 2023. LlibreLa publicació del llibre La Compañía de los Caminos de Hierro del Norte de España: estructura empresarial y gestión contable (1900-1923), del guanyador de la dihuitena edició del Premi Demetrio Ribes, Miguel Ángel Villacorta Hernández, aborda des de la disciplina econòmica un dels aspectes més importants en la conformació del territori des del seu naixement en el segle XIX: els ferrocarrils. El sector ferroviari espanyol ha sigut prolíficament estudiat pel paper rellevant que ha exercit en la seua contribució al progrés econòmic i en la vertebració del territori. No obstant això, els aspectes d'organització i gestió empresarial, d'una banda, i comptable, d'una altra, de les companyies...
La publicació del llibre La Compañía de los Caminos de Hierro del Norte de España: estructura empresarial y gestión contable (1900-1923), del guanyador de la dihuitena edició del Premi Demetrio Ribes, Miguel Ángel Villacorta Hernández, aborda des de la disciplina econòmica un dels aspectes més importants en la conformació del territori des del seu naixement en el segle XIX: els ferrocarrils. El sector ferroviari espanyol ha sigut prolíficament estudiat pel paper rellevant que ha exercit en la seua contribució al progrés econòmic i en la vertebració del territori. No obstant això, els aspectes d'organització i gestió empresarial, d'una banda, i comptable, d'una altra, de les companyies ferroviàries han sigut relativament poc tractats, qüestió certament paradoxal si tenim en compte l'aportació del sector al desenvolupament de la ciència organitzativa, empresarial i comptable. La publicació del llibre Estación de autobuses de Valencia. Proyectos soñados y arquitecturas vividas posa en valor un aspecte a penes tractat: la història de l'anhel de la ciutat per disposar d'una infraestructura capaç de reorganitzar el caos derivat de l'aparició de l'autobús interurbà. Circumstància que emergeix precisament en la dècada dels 20 del segle passat i que, com anticipa el títol, va estimular la imaginació de cèlebres arquitectes que van elaborar projectes quasi mai executats, però també l'eficiència d'enginyers notables. Aquesta última va quedar manifesta en dues infraestructures que van córrer sort molt diversa. Tot això té cabuda en aquest volum menut però substanciós que, per damunt de tot, ofereix al lector un viatge en el temps a través d'unes instal·lacions corresponents a una funció i tipologia concreta.
Read more HideÍndex
El estado de la cuestión
- La eclosión del autobús en la ciudad
- Un primer proyecto de estación para Valencia en 1929
- La efímera pretensión en 1931 de un grupo de arquitectos: Tejero, Sedano y De la Mora
- 1934, un año prolífico en iniciativas
- El apeadero del edificio Santonja
- El proyecto de Luis Basset Badía
- Goerlich al servicio de la ambiciosa aspiración municipal
- El retorno de ideas en la posguerra. El rol de Goerlich
- Otro proyecto municipal insatisfecho
- La mano privada y “la primera estación” en Valencia
- Dos estaciones para la ciudad renacida
Un retrovisor como epílogo
Detalls
[Read more] [Hide] ISBN: 978-84-482-6928-9 -
Els camins de l'Antiguitat al País Valencià
ARASA i GIL, Ferran
València: Conselleria de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat , 2022. LlibrePer a l’arqueologia, els camins constitueixen una categoria específica de restes produïdes per l’activitat humana que són producte de les necessitats de comunicació. En la seua modalitat més desenvolupada, la de les vies de comunicació aptes per a vehicles de rodes, els trobem ben identificats almenys des de l’època ibèrica i la seua construcció es va difondre en època romana. La forma que adopten com a jaciments arqueològics és peculiar, diferent de la d’altres que presenten superfícies més extenses i un desenvolupament concentrat, com els assentaments o les necròpolis. Els camins són jaciments lineals, estrets i molt llargs, i consegüentment presenten una problemàtica...
Per a l’arqueologia, els camins constitueixen una categoria específica de restes produïdes per l’activitat humana que són producte de les necessitats de comunicació. En la seua modalitat més desenvolupada, la de les vies de comunicació aptes per a vehicles de rodes, els trobem ben identificats almenys des de l’època ibèrica i la seua construcció es va difondre en època romana. La forma que adopten com a jaciments arqueològics és peculiar, diferent de la d’altres que presenten superfícies més extenses i un desenvolupament concentrat, com els assentaments o les necròpolis. Els camins són jaciments lineals, estrets i molt llargs, i consegüentment presenten una problemàtica particular per al seu estudi i plantegen unes necessitats de protecció també diferents. La construcció de camins es va generalitzar amb la conquesta romana i va constituir un dels pilars fonamentals dels grans programes de reorganització territorial engegats al principi de l’Imperi, com el que va començar August a Hispània. Aquest consistia bàsicament en la construcció d’una sèrie de grans eixos estratègics que —en un Estat fortament centralitzat— garantien la comunicació amb la capital, Roma. El gran abast d’aquest programa feu que es prolongués al llarg del segle I dC, sota el regnat de diferents emperadors, amb la intervenció de totes les administracions. El treball que ací presentem pretén ser un estat de la qüestió sobre la història dels camins en l’Antiguitat al País Valencià, en el món ibèric i el període romà, al llarg d’uns nou segles. Una novetat important és que aprofundeix en els antecedents, que permeten remuntar aquesta història uns segles arrere fins a l’època ibèrica, i en l’estudi de les primeres troballes de camins del període republicà, d’aquesta fase de transició entre dues grans cultures mediterrànies que van interactuar en terres valencianes.
Read more HideCapítols
Introducció
- El medi físic i la comunicació terrestre
- La cultura ibèrica
- Les notícies de les fonts
- Els camins ibèrics
- La conquesta de Roma
- Les fonts: del segle II aC al final de la República
- Les primeres actuacions viàries
- La via republicana Les evidències arqueològiques
- Altres camins
- Els camins d’època republicana
- Els camins de l’imperi
- La vehiculatio o cursus publicus
- Els itineraris
- Tècniques constructives
- Els passos dels rius
- La Via Augusta
- Les fonts
- Les postes
- Els mil·liaris
- La construcció de la Via Augusta
- El traçat pel País Valencià
- La xarxa secundària
- Les comarques del nord
- Les comarques centrals
- Les comarques del sud
Conclusions
Detalles
-
La vía férrea Baeza-Utiel
ALABAU MONTOYA, José i LATORRE ZACARÉS, Ignacio
València: Conselleria de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat , 2022. LlibreLa idea d'unir França amb Àfrica a través d'una línia fèrria que travessara de nord a sud el territori espanyol, pensant en una possible connexió amb els protectorats espanyol i francés del nord del continent africà, rondava la ment dels polítics espanyols i francesos des de mitjan segle XIX. Un d'aquells projectes es va aprovar durant la dictadura de Primo de Rivera (1926): la línia transversal que, des de Baeza (Jaén), pujava fins a Saint Girons, en el sud de França, travessant les províncies de Jaén, Albacete, València, Terol i Lleida, com una línia alternativa al sistema radial de ferrocarrils existent. El present estudi se centra principalment en el ferrocarril Baeza-Utiel, que...
La idea d'unir França amb Àfrica a través d'una línia fèrria que travessara de nord a sud el territori espanyol, pensant en una possible connexió amb els protectorats espanyol i francés del nord del continent africà, rondava la ment dels polítics espanyols i francesos des de mitjan segle XIX. Un d'aquells projectes es va aprovar durant la dictadura de Primo de Rivera (1926): la línia transversal que, des de Baeza (Jaén), pujava fins a Saint Girons, en el sud de França, travessant les províncies de Jaén, Albacete, València, Terol i Lleida, com una línia alternativa al sistema radial de ferrocarrils existent. El present estudi se centra principalment en el ferrocarril Baeza-Utiel, que constituïa la primera de les línies d'aquest macroprojecte i cobria una distància d'uns 370 km, i més concretament en la part valenciana de la 4a secció d'aquesta línia, que transcorria entre Albacete i Utiel.
Read more HideCapítols
- El ferrocarril. Símbolo del progreso
- Justificación de la línea Baeza-Utiel. Primeros proyectos
- El ferrocarril estratégico Baeza-Requena.
- De anhelos a realidades
- El proyecto definitivo Baeza-Utiel
- Estructura espacial y características de la línea Baeza-Utiel
- La cuarta sección: Albacete-Utiel
- El complejo ferroviario de la estación de Utiel
- El mayor despilfarro ferroviario del mundo
- La línea Utiel-Teruel
- El impacto en la sociedad campesina de la construcción de un ferrocarril que no fue: cuando la esperanza llega al interior más profundo
- Patrimonio ferroviario y arqueología industrial
- Lo que nos ha dejado el ferrocarril Baeza-Utiel
- Estado de las infraestructuras, potencialidades y posibles usos futuros
- Conclusiones
- Cartografía
- Inventario geográfico de los elementos inventariados del patrimonio ferroviario construido de la línea Baeza-Utiel en la provincia de Valencia (tramo venta del Moro-Utiel)
- Cronología
Detalles
-
La ciudad pensada, la ciudad vivida, la ciudad representada
SÁNCHEZ IZQUIERDO, Pablo
València: Conselleria de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat , 2021. LlibreAquest estudi proposa una cerca d'expressions artístiques que ajuden a constatar la forma en què escriptors, músics, pintors, escultors, arquitectes o dibuixants van percebre la ciutat d'Alacant d'una manera similar, configurant-ne imatge i contribuint, a través de l'art, a la conformació d'una identitat que unira les reformes urbanes i l'ordenació del territori amb el sentiment dels habitants. Es tracta d'un viatge des de l'interior de la ciutat cap al seu exterior, que recorre tant els carrers i les avingudes del centre urbà com les dels barris. És també un periple cap a la façana marítima, del Mediterrani als ravals i, des d'allí, cap als entorns naturals d'Alacant. I emprén el retorn a...
Aquest estudi proposa una cerca d'expressions artístiques que ajuden a constatar la forma en què escriptors, músics, pintors, escultors, arquitectes o dibuixants van percebre la ciutat d'Alacant d'una manera similar, configurant-ne imatge i contribuint, a través de l'art, a la conformació d'una identitat que unira les reformes urbanes i l'ordenació del territori amb el sentiment dels habitants. Es tracta d'un viatge des de l'interior de la ciutat cap al seu exterior, que recorre tant els carrers i les avingudes del centre urbà com les dels barris. És també un periple cap a la façana marítima, del Mediterrani als ravals i, des d'allí, cap als entorns naturals d'Alacant. I emprén el retorn a la capital de la província, però no per a estudiar la imatge que la caracteritzarà a la fi del segle XIX i principis del XX, sinó per a comprovar com va ser destruïda i transformada durant la Guerra Civil i com les relacions establides entre l'espai urbà, els habitants i els artistes van virar des de l'orgull a la por, al compromís polític i a la humanitat.
Read more HideCapítols
- Introducción. Hacia la definición de un tema
- Acerca de la transformación de Alicante entre los siglos XIX y XX
- Crecimiento de la población. Sanidad, acondicionamiento y proliferación de los nuevos servicios urbanos
- Reconocimiento y gratitud. La política y la ciudad
- Las reivindicaciones de los olvidados. El movimiento obrero en la capital de la provincia
- Anhelos de culturización. La promoción de grupos escolares
- La prensa y el desarrollo de Alicante
- La burguesía, partícipe en los cambios de la ciudad
- La conformación del paisaje cultural alicantino a través de las artes. Impresiones y expresiones sobre el entorno percibido
- En busca de la ciudad moderna: el ensanche y la reforma interior de Alicante
- El barrio de Benalúa, un espacio residencial ejemplar
- Vivienda, esparcimiento y turismo a orilla del Mediterráneo
- La ciudad en los márgenes de la ciudad
- El impacto del turismo y la transformación de la playa de San Juan
- “Tan nuestro, tan de nuestra tierra”. Apreciaciones artísticas de los alrededores de Alicante
- La ciudad bajo asedio. La transformación de Alicante durante la Guerra Civil a ojos de los artistas
- Conclusiones
Bibliografía y fuentes
Detalles
-
El Corredor Mediterráneo: realidad milenaria, demanda centenaria. València, 1918
ARCINIEGA GARCÍA, Luis (dir.)
València: Conselleria d'Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori , 2018. LlibreEn aquesta publicació es recull tot un procés que vincula la commemoració difusa del segon mil·lenari de la Via Augusta amb el centenari de la reclamació d’Ignacio Villalonga d’un eix ferroviari que recorreguera la costa peninsular mediterrània i comunicara amb l’Europa transpirinenca. Des de l’Antiguitat l’eix mediterrani va tenir gran importància en la comunicació de persones i idees i en la distribució de mercaderies. En època medieval i moderna es va donar pas a una xarxa viària fragmentada, i des de la segona meitat del segle XVIII, a una disposició radial peninsular. Aquestes característiques es traslladaren en la centúria següent a la xarxa ferroviària, que per la diversitat de...
En aquesta publicació es recull tot un procés que vincula la commemoració difusa del segon mil·lenari de la Via Augusta amb el centenari de la reclamació d’Ignacio Villalonga d’un eix ferroviari que recorreguera la costa peninsular mediterrània i comunicara amb l’Europa transpirinenca. Des de l’Antiguitat l’eix mediterrani va tenir gran importància en la comunicació de persones i idees i en la distribució de mercaderies. En època medieval i moderna es va donar pas a una xarxa viària fragmentada, i des de la segona meitat del segle XVIII, a una disposició radial peninsular. Aquestes característiques es traslladaren en la centúria següent a la xarxa ferroviària, que per la diversitat de companyies va quedar extremadament fragmentada. En l’àmbit valencià, en les primeres dècades del segle XX es va produir una constant sol·licitud de millores en les infraestructures i les comunicacions amb vista al desenvolupament de l’economia. Entre l’Exposició Regional de València de 1909 i la I Guerra Mundial es demanaren millores en el port, un tren directe que el comunicara amb Madrid per Utiel i un corredor ferroviari mediterrani. En aquest últim cas, destaca la proposta realitzada per Ignacio Villalonga el 1918. La realitat social, econòmica i política va impedir o va retardar la majoria de les propostes. La incorporació d’Espanya a la Unió Europea el 1986 va permetre replantejar aquesta circumstància. El Corredor Mediterrani, en una articulació novament supranacional, s’albira en la xarxa de corredors multimodals de la Unió.
Read more HideCapítols
- «La Vía Augusta: una red milenaria». Desirée Juliana Colomer
- «El arco de la cultura en el ocaso medieval». Óscar Calvé Mascarell
- «Caminos, carreteras y autovías. El Mediterráneo como itinerario transversal». Manuel Carreres Rodríguez
- «Conformación del eje ferroviario en el litoral mediterráneo». Laura Bolinches Martínez
- «100 años de reivindicación del Corredor Mediterráneo, 1918-2018». Susana Climent Viguer
- «El Palacio de las Artes e Industrias: Apolo y Mercurio en València». Luis Arciniega García
- «El Corredor Mediterráneo. Una infraestructura transeuropea». Rubén Pacheco Díaz
Detalles
-
Castellón, un territorio en comunicación
AGUILAR CIVERA, Inmaculada (coord.)
València: Conselleria d'Infraestructures, Territori i Medi Ambient , 2013. LlibreCapítols:
- PRADES, José, "Preámbulo".
- SORIANO MARTÍ, Francisco Javier; PONS CHUST, Raül, "Entorno geográfico de Castellón".
- CHIVA BELTRÁN, Juan, "Vertebración de un territorio. De los caminos históricos a las carreteras nacionales".
- MUÑOZ, Miguel, "La red ferroviaria de ancho ibérico de Castellón entre 1862 y 1929. La movilidad ferroviaria al servicio del desarrollo regional".
- PONS CHUST, Raül, "La Panderola (1888-1963): una aproximación histórica".
- CLIMENT VIGUER, Susana, "El puerto de Castellón y las comunicaciones en el tránsito al siglo XX".
- CÁMARA BOLUDA, Vanesa; BAU IZQUIERDO, Rafael, "Evolución de las comunicaciones por carretera en la provincia de Castellón a lo largo del Siglo XX".
- PIQUERAS ARENAS, José Antonio, "El lento paso hacia la modernidad: economía y transformaciones desiguales en el siglo XIX".
- GUERRERO CAROT, Francisco, "La Plana y el interior castellonense: la incomunicación reparada (el siglo XX)".
- MÍNGUEZ, Víctor, "Los caminos de la Plana y las transformaciones urbanas de la ciudad de Castellón". [pdf]
- RODRÍGUEZ MOYA, Inmaculada, "Un puerto para Castellón: historia de sus arquitecturas e infraestructuras".
- SORIANO MARTÍ, Francisco Javier, "Repensar la ciudad".
- AGUILAR CIVERA, Inmaculada, "Paisaje, territorio y vías de comunicación. Una aproximación al patrimonio de la obra pública".
-
El Tranvía de Alicante
AGUILAR CIVERA, Inmaculada (coord.)
València , 2007. LlibreCapítols:
- AGUILAR CIVERA, Inmaculada, "Introducción. El tranvía en la memoria histórica de una ciudad: Alicante".
- GIMÉNEZ CHORNET, Vicent, "El origen del tranvía. Antecedentes históricos".
- VIDAL, Javier, "Los nuevos servicios públicos y la ciudad de Alicante del siglo XIX".
- GARCÍA ORTELLS, Virginia, "El primer tranvía urbano de Alicante: Los Nueves".
- COVES NAVARRO, José Vicente, "La Compañía General de Tranvías y ferrocarriles Vecinales: Los Tranvías a vapor de Crevillente y Muchamiel".
- PEÑA LIGERO, Ángel, "La línea nº3 de tranvías: Alicante-San Vicent del Raspeig".
- MARTÍNEZ LÓPEZ, Alberte, "Tramways Electriques d'Alicante: la tardía electrificación a cargo del capital belga".
- GÓMEZ MARTÍNEZ, José Antonio, "La sociedad Tranvías y electricidad S.A. 1923-1956 y el Servicio Municipal de Tranvías 1956-1969".
- GONZÁLEZ MÁRQUEZ, Manuel, "El material móvil de los tranvías de Alicante".
- ALBA LÓPEZ, Jesús, "Incidencia del tranvía alicantino: Modelando la ciudad".
- PEREA, José Mª, "El tranvía y la vida cotidiana".
- AGUILAR CIVERA, Inmaculada, "El TRAM de Alicante día a día, 9 años de historia 1998-2007".
-
Benicàssim y la Historia del Ferrocarril
AGUILAR CIVERA, Inmaculada
València: Conselleria d'Infraestructures i Transport , 2006. LlibreCAPÍTOLS
- AGUILAR CIVERA, Inmaculada, " Introducción. Benicàssim y el ferrocarril como argumento en su historia".
- PERIS TORNER, Juan, "Primeros tiempos del ferrocarril en Benicàssim desde su implantación hasta la adquisición del 'Almansa á Valencia y Tarragona' por la compañía de los 'Caminosde Hierro del Norte de España'".
- QUEREDA SALA, José, "Benicàssim. Transformación y paisaje. De colonia veraniega a centro turístico por excelencia".
- ORTELLS CHABRERA, Vicente, "El Ferrocarril y la construcción urbana. De una villa del Camino Real a la ciudad-red del siglo XXI".
- SANTOS Y GANGES, Luis, "El papel urbanístico del viejo ferrocarril en Benicasim; estructura urbana y crecimiento, centro y periferia".
- AGUILAR CIVERA, Inmaculada, "Testimonios y rememoranzas de la cultura ferroviaria".
- CERRILLO MARTÍNEZ, Julia, "La cultura del agua en Benicàssim: de los baños de recreo a los baños de salud".
- RODRÍGUEZ MOYA, Inmaculada, "Arquitectura, transporte y territorio. Las Villas de Benicàssim".
- PORTOLÉS GÓRRIZ, Ángel; CERVERA SOLER, María, "Las Villas de Benicàssim, la "Biarritz de Levante". Sociedad, moda cultura del baño".
- TÀRREGA i LATORRE, Josep Lluís, "Ciutat, societat i traçat ferroviari".
- RICO GARCÍA, Ignacio (coord.), "Apéndice. Encuesta sobre el ferrocarril en Benicàssim".
-
Valencia Tranvía 1874-2004
AGUILAR CIVERA, Inmaculada
València , 2004. Llibre ISBN: 978-84-606-3599-6