Exposicions
Els camins cap a una pedagogia de la convivència
Signes a la Història de l'Educació
30 abril 2024 // 3 juny 2024
Facultad de Filosofía i Ciències de l'Educació
Aquesta exposició vol mostrar alguns dels signes més representatius d'aquesta Pedagogia de la Convivència a través de la Història de l'Educació, especialment del nostre país. Mitjançant una selecció de publicacions i materials pedagògics que permetin entendre l'evolució de la significació a la societat espanyola, són atesos els problemes que persisteixen i els nous desafiaments que se'ns presenten davant la perplexitat dels actuals discursos de l'odi, que han oblidat el repte In varietate, concordia (Unió Europea). A aquest propòsit intentem animar.
Escoles i Mestres
dos segles d'història i memòria a València
29 novembre 2017 // 18 març 2018
Centre Cultural La Nau
La Universitat homenatja la figura de l’escola a través d’una exposició. El Centre Cultural La Nau de la Universitat de València va acollir ‘Escoles i mestres: dos segles d’història i memòria a València’, una exposició que suposa un homenatge a la figura de l’escola i de les seues i els seus mestres al llarg dels quasi dos segles d’existència de l’escola pública. El curs 1867-1868 s'inaugurava, amb molt de retard, l'Escola Normal Femenina de València amb 38 alumnes matriculades per a cursar els estudis de mestra elemental, sota els auspicis d'un claustre de cinc professors...
Tallers
A costar-se a la història de l'escola suposa una aproximació a la nostra història personal i col·lectiva, als nostres records de la infància i als d'aquelles persones que ens van precedir. En aquest sentit, l'exposició Escoles i mestres: dos segles d'història i memòria a València no només ens permet submergir-nos en l'educació del passat per valorar els canvis que s'han produït en els últims 150 anys; ens convida, a més, a evocar situacions i a reviure emocions més o menys oblidades amb l'objectiu de confrontar- nos amb les nostres pròpies experiències, però també amb una memòria col·lectiva que condi- ciona la nostra manera de veure l'escola d'avui i d'imaginar l'escola del demà. Tot respectant l'esperit de l'exposició, hem ela- borat un conjunt de tallers didàctics adreçats a alumnat de diverses etapes educatives. Encara que estan pensats i dissenyats per a edats concre- tes, tots poden ser adaptats a distints nivells si es sol·licita prèviament.
TALLER 1 UN, DOS, TRES, PICA PARET!
A què jugaven els xiquets i les xiquetes en els moments d'esplai? Amb aquest taller pretenem que recuperes el gust pels jocs tradicionals i que experimentes el plaer de fabricar els teus propis joguets. T'animes a jugar amb nosaltres? Adreçat a totes les edats
TALLER 2 FEM RECURSOS, FEM ESCOLA
Quins recursos han utilitzat històricament els xiquets i les xiquetes d'Educació Infantil? Vols aprendre a dissenyar- los i a utilitzar-los? Acosta't a aquest taller per conèixer i crear de forma col·laborativa alguns materials elaborats per pedagogs de gran rellevància històrica com Friedrich Froebel o Maria Montessori. Adreçat principalment a alumnat de 4 i 5 anys
TALLER 3 ESPAIET I AMB BONA LLETRA
Com escrivien els iaios i les tates a l'escola? Què hi havia als seus quaderns? Donat que no sempre hem escrit de la mateixa manera ni amb les mateixes eines, en aquest taller comprovaràs com de fàcil (o dificil) ha estat escriure i dibuixar en les aules d'antany. Adreçat principalment a alumnat de 6-8 anys (adaptable a altres edats)
TALLER 4 FORMEM TREBALLADORS, INSTRUÏM SENYORETES
Estudiaven les mateixes coses els xiquets i les xiquetes a l'escola del segle XIX? S'esperava el mateix d'ells i d'elles? Quins eren els principals estereotips i diferències en funció del gènere? Apropa't a aquest taller i viu en primera persona com era el dia a dia d'un alumne o d'una alumna en les aules del passat. No oblides l'esquadra... o el didal!
- Modalitat Primària: adreçat principalment a alumnat d'9-10 anys
- Modalitat Secundària: adreçat principalment a alum- nat de 15-16 anys
TALLER 5 L'ESCOLA EN NEGATIUS
Com ens podem apropar a l'escola dels nostres avantpassats? Com podem saber com eren els espais d'aprenentatge, les formes de sociabilitat o la indumentària d'alumnat i de mestres? Mitjançant aquest taller investigarem sobre totes aquestes questions a partir de l'anàlisi de fotografies de distints contextos historicoeducatius. Seràs capaç de formular les preguntes adequades per llegir aquests vestigis del passat?
- Modalitat Primària: adreçat principalment a alumnat d'11-12 anys
- Modalitat Secundària: adreçat principalment a alum- nat de 13-14 anys
TALLER ITINERARI HISTÒRIC-EDUCATIU PEL CENTRE DE VALÈNCIA
On es van instal·lar les primeres Escoles de Magisteri de la ciutat de València? Què aprenien els futurs i futures mestres en aquells edificis? Aquest itinerari pel centre històric de la ciutat et permetrà conèixer de primera mà alguns dels principals espais relacionats amb la formació docent a València. Adreçat principalment a estudiants de Batxillerat i majors d'edat. Temps previst de duració de cada taller o l'itinerari: 60 minuts