El grup d'investigació READit s'interessa per l'estudi dels fonaments neurobiològics, cognitius i conductuals de la lectura. El focus metodològic és la psicologia experimental i l'obtenció de mesures electrofisiológicas (EEG) i de moviments oculars com a correlats del comportament lector a diferents nivells: descodificació, processament sintàctic i comprensió. Sota aquests paràmetres, s'articulen diferents línies d'investigació dedicades a l'estudi de l'adquisició de la lectura en xiquets amb desenvolupament típic i atípic, l'accés lèxic en diferents llengües o la investigació aplicada en activitats de la vida quotidiana, com la comprensió de textos digitals en adolescents o la lectura de senyals de trànsit durant la conducció de vehicles.
READit tracta de relacionar les seues troballes amb els models actuals de lectura, instrucció en competència lectora i intervenció en aquells trastorns del desenvolupament o psicopatologies que afecten la lectura.
- Estudiar els fonaments neurobiològics, cognitius i conductuals de la lectura: es pretén analitzar els correlats de diferents processos lectors que van des de la descodificació de paraules a la compressió de textos passant per l'anàlisi sintàctica fonamentalment des del punt de vista de la neurobiologia acompanyant les mesures conductuals (encerts, temps de lectura o patrons de moviments oculars) i cognitives (memòria o atenció) de mesures fisiològiques com EEG o dilatació pupil·lar.
- Aplicar i transferir els coneixement a àmbits aplicats. Una vegada coneguts els fonaments de la lectura, modificar l'entorn (Ej elements lingüístics o formats i formes de presentació de textos educatius, informatius o divulgatius, etc.) o dissenyar programes i tècniques d'intervenció en processos específics (Ex. Entrenament en Lectura Crítica en entorns digitals amb adolescents; eye-movements modelling examples, etc.).
- Lectura crítica a Internet
La nostra línia persegueix avaluar els components psicològics que expliquen la lectura poc crítica en Internet, així com descriure i explicar com aquests components es desenvolupen al llarg de l'adolescència, amb l'objectiu últim d'avaluar maneres de millorar aqueixos aspectes crítics.
- Trastorns del neurodesenvolupament i lectura
Aquesta línia se centra en l'anàlisi, des d'una perspectiva evolutiva, de les dificultats en la descodificació i la comprensió lectora freqüents en diversos trastorns del neurodesenvolupament com els Trastorns de l'Espectre Autista (TEA), la Discapacitat Intel·lectual (DI) o la Dislèxia.
Campus de Blasco Ibáñez
Av. Blasco Ibáñez, 21
46010 València (València)